• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 29 مهر 1400
کد مطلب : 143468
+
-

به مناسبت ولادت امام صادق‌ع

آن‌ها به کدام سو می‌روند؟

آن‌ها به کدام سو می‌روند؟

 بهار کاشی

آیا جهان تصادفی آفریده شده است؟ آیا هیچ نیروی برتری آن را خلق نکرده است؟
عصر بود و مفضّل در افکار خود غرق بود. میان مراسم روضه‌ی پیامبرص نشسته بود و داشت به فضیلت‌های پیامبر فکر می‌کرد. فضیلت‌هایی که کم‌تر کسی از آن‌ها باخبر بود. همان‌موقع ابن ابی‌العوجاع از راه رسید و کمی بعد از آن مردی دیگر کنارش نشست. آن‌ها از پیامبرص و معجزاتش حرف می‌زدند و مفضّل حرف‌هایشان را می‌شنید. حرف‌هایشان رفته‌رفته به این موضوع کشیده شد که جهان تصادفی آفریده شده و هیچ خالقی ندارد. مفضّل که این حرف را شنید خشمگین شد. گفت: «آیا خدایی را انکار می‌کنی که تو را به نیکوترین و کامل‌ترین شکل آفریده؟ اگر به درون خودت نگاه کنی آثار حضور او را می‌بینی.»
ابن ابی‌العوجاع به مفضّل گفت: «اگر تو از اصحاب جعفر‌بن‌محمدع هستی، بدان که او با ما این‌طور حرف نمی‌زند و نسبت به ما خشمگین نمی‌شود.»
آن‌روز وقتی امام صادق ع مفضّل را غمگین دید علتش را پرسید. مفضّل نیز ماجرا را گفت. امام گفت: «فردا صبح بیا تا برایت از حکمت خدا در خلقت جهان بگویم.»
مفضّل چهار روز پای حرف‌های امام صادق‌ع نشست و درباره‌ی حکمت آفرینش و شگفتی‌های آن آموخت.
* * *
آیا جهان تصادفی آفریده شده است؟ آیا هیچ نیروی برتری آن را خلق نکرده است؟
«آن‌ها از حق واضح به کدام سو می‌روند؟ آن‌ها در ضلالت و حیرت خود مانند کورهایی هستند که به خانه‌ای داخل می‌شوند که مستحکم و زیبا ساخته شده. فاخرترین فرش‌ها در آن گسترده شده و انواع خوردنی و آشامیدنی و پوشیدنی در آن وجود دارد. هرچیزی نیز به تقدیر و مصلحت در جای خود قرار دارد.
اما آن‌ها با چشم‌هایی که نمی‌بینند، داخل اتاق‌ها می‌شوند و ای بسا به ظرفی پا بزنند و آن را بشکنند. ظرفی که نمی‌دانند برای چه آن‌جا قرار گرفته و روزی به آن نیاز خواهند داشت. پس خشمگین می‌شوند و درباره‌ی خانه و صاحب خانه بدگویی می‌کنند. ذهن آن‌ها علل و فواید اشیا را درنیافته و برای همین در این جهان حیران و سرگردان می‌شوند و فکر می‌کنند پس همه‌چیز در جهان بی‌علت به‌وجود آمده و حال که علت ندارد، آفریننده‌ای هم ندارد و آن‌چه هست تصادفی خلق شده است.»*

* بازنویسی از کتاب «توحید مفضّل، بیانات حضرت امام جعفر صادق ع در شگفتی‌های آفرینش انسان و جهان»، ترجمه از عربی: علامه محمدباقر مجلسی

این خبر را به اشتراک بگذارید