• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14321
+
-

با توافق معاونان سازمان میراث‌فرهنگی و بانک مرکزی؛

آژانس‌های گردشگری تمام ارز مورد نیاز گردشگران را تأمین می‌کنند

با توافق معاونان سازمان میراث‌فرهنگی و بانک مرکزی مقرر شد از این پس تمام ارز مسافرتی از طریق دفاتر مسافرتی تأمین شود.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: با توجه به اینکه مدل تأمین ارز گردشگری پس از تک نرخی شدن ارز با توجه به شرایط خاص کشور، نواقصی داشت، با معاون اول رئیس‌جمهور برای اصلاح مقررات مربوط به این موضوع گفت‌وگو کردم که با دستور دکتر جهانگیری به رئیس‌کل بانک مرکزی مقرر شد مسائل تأمین ارز حوزه گردشگری در جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و معاون بانک مرکزی بررسی شود.

مونسان اعلام کرد: این جلسه برگزار شد و براساس تصمیمی که در پایان این نشست اتخاذ شد از این پس تمام ارز مسافرتی از طریق دفاتر مسافرتی تأمین می‌شود.

مونسان با اشاره به اینکه براساس آمارها سالانه 9میلیون گردشگر خروجی داریم که نیمی از آنها زائران عتبات عالیات هستند و ارزبر نیستند، افزود: موضوع مالیات یکی دیگر از موضوعات مهم مرتبط با صنعت گردشگری است که خوشبختانه براساس تصمیم نمایندگان مجلس مقرر شد نرخ ترجیحی ارزش افزوده از 9درصد به 3درصد در بخش هتلی کاهش یابد، امیدواریم بتوانیم با همکاری مجلس این موضوع را به دفاتر خدمات مسافرتی نیز تعمیم دهیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: همه باید کمک کنیم تا قیمت تمام‌شده سفر چه در تورهای ورودی و چه در گردشگری داخلی کاهش یابد و اگر همه زنجیره صنعت گردشگری به یکدیگر کمک کنند، این موضوع نیز قابل‌حل است.

علی‌اصغر مونسان، پس از آنکه با اعتراض شدید شرکت‌های خدمات مسافرتی درخصوص میزان اختصاص ارز 4200تومانی به گردشگران خروجی و به ازای هر گردشگر تا سقف هزار دلار ارز مواجه شد، بلافاصله به هیأت دولت رفت و مذاکره برای افزایش میزان ارز به گردشگران را آغاز کرد.

دولت اعلام کرده بود که از این پس گردشگران خروجی عازم عتبات تا 500دلار ارز 4200تومانی و گردشگران عازم کشورهای دیگر تا هزار دلار ارز به این قیمت دریافت می‌کنند. شرکت‌های خدمات مسافرتی نیز با انتقاد از این تصمیم دولت اعلام کردند که این میزان ارز به هیچ عنوان کفاف مسافرت‌های خارجی را نمی‌دهد.

حالا رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است که معاون گردشگری او و رئیس بانک مرکزی کشور به این نتیجه رسیده‌اند که تمامی ارز مورد نیاز گردشگران خروجی از سوی آژانس‌های مسافرتی تأمین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید