• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 25 مهر 1400
کد مطلب : 143077
+
-

تازه‌های نشر/ نویسندگان رئالیست آلمان


کتاب «نویسندگان رئالیست آلمان در سده نوزدهم» نوشته جورج لوکاچ را علی اکبر معصوم بیگی، به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر نگاه منتشر شده است.
جورج لوکاچ، فیلسوف و نظریه‌پرداز ادبی بلندآوازه مجار، در این مجموعه جستارهای پرمغز درباره مهم‌ترین نویسندگان رئالیست آلمان در سده نوزدهم، از هاینریش فون کلایست تا یوزف فون آیشندورف، گئورگ بوشنر، هاینریش هاینه، گوتفرید کلر، ویلهلم رابه و تئودور فونتانه، چه از لحاظ تاریخ فرهنگی و جهان ادبی و چه از لحاظ پرداختن به سبک و فرم، تک‌تک متون 7نفر از برجسته‌ترین نویسندگان رئالیست آلمان، افق‌های تازه‌ای را به روی خواننده می‌گشاید. گرچه دفاع بی‌وقفه لوکاچ از رئالیسم در برابر ناپختگی‌ها و زمختی‌های ادبیات رسمی، رئالیسم سوسیالستی، در سراسر این جستارها، گاه پوشیده و گاه آشکار، رخ می‌نماید، هدف اصلی او البته روشن ساختن بستر و سیاق فکری، ادبی و تاریخی است که این نویسندگان بزرگ در بطن آن کار کرده‌ و بالیده‌‌اند تا بر این اساس خواننده این جستارها به درک روشن‌تر و کامل‌تری از کار و بار ادبی این نویسندگان دست یابد. این کتاب 576 صفحه‌ای به بهای 165هزار تومان منتشر شده است.

  اسپانیای دوره تفتیش عقاید
کتاب «زندگی روزمره در اسپانیای دوره تفتیش عقاید» نوشته جیمز‌ام اندرسون را سعید درودی به فارسی ترجمه کرده است.
دیوان تفتیش عقاید اسپانیا 5/3   قرن از تاریخ این کشور را در تاریکی و وحشتی فرو برد که مسیحی و غیرمسیحی، مسلمان و یهودی را آواره ناکجاها کرد؛ جاهایی که نمی‌دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان است. قوانین دیوان تفتیش عقاید کاملا بیانگر قدرت مهیب این دیوان است. در این کتاب از فعالیت‌های روزمره همه طبقات جامعه اسپانیا روایتی بی‌طرفانه ارائه می‌شود. این روایت زمینه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد، مثل گرایش‌های مذهبی، اخلاقیات، تلاش برای معاش و رویارویی‌های متعدد با دیوان تفتیش عقاید. در هر فصل، به یکی از این جنبه‌ها پرداخته شده تا نهایتا و در مجموع، تصویری منسجم از جنبه‌های گوناگون زندگی روزمره اسپانیایی‌ها و در کل اروپا در اختیار خواننده قرار گیرد. این کتاب را می‌توان کتابی مهیب درباره دورانی مهیب معرفی کرد. انتشارات نگاه این اثر 568 صفحه‌ای را به بهای 165هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید