• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14305
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی|خبرنگار:

درگذشت هوشنگ‌آزادی‌ور



هوشنگ آزادی‌ور،‌ مستندساز، شاعر و مترجم،‌ دیروز در گذشت. او با ترجمه دو کتاب «تاریخ تئاتر» از  اسکار براکت و «تاریخ جامع سینمای جهان»  نوشته دیوید کوک نقش بسزایی در شناساندن تاریخ هنر به مخاطبان ایرانی داشت. از او همچنین چند مجموعه شعر چاپ شده. آزادی‌ور چند فیلم مستند هم ساخته است.


وقتی عربستان، میانجی ایران و آمریکا می‌شد

مایک پمپئو، در دومین روز از شروع کار خود به‌عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا، به عربستان سفر کرد. او که یک جنگ‌طلب و تندرو افراطی در آمریکا به شمار می‌رود، در این سفر با افرادی تندروتر از خودش ملاقات کرد و هر دو طرف، مواضع خصمانه خود علیه ایران را تکرار کردند. تلاش افرادی مانند پمپئو در آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد و عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در خاورمیانه، همسو با خواسته‌های رژیم صهیونیستی است و همه اینها، خواستار به هم خوردن برجام و افزایش فشارها علیه ایران هستند. اما طنز ماجرا این است که 20سال پیش در همین روزها، عربستان، موضعی کاملا برعکس داشت و تلاش زیادی می‌کرد تا تنش در روابط ایران و آمریکا را کاهش دهد. در خبری که در صفحه آخر روزنامه همشهری در 13 اردیبهشت 1377 چاپ شده، به این تلاش‌های عربستان اشاره شده است. آنطور که در همشهری نوشته شده، ملک فهد پادشاه و شاهزاده عبدالله ولیعهد وقت عربستان، در جریان سفر ال‌گور، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا (بیل کلینتون) با اشاره به تغییر دولت در ایران و تغییر سیاست‌های ایران، به این مقام آمریکایی توصیه کرده بودند تا سیاست‌های واشنگتن در رابطه با ایران تغییر کند و حتی پیشنهاد بررسی ایجاد رابطه با ایران را مطرح کرده بودند. در همین خبر، به این موضوع اشاره شده که قرار است بعد از این دیدار، وزیر امورخارجه عربستان به ایران سفر کرده و مواضع آمریکا در قبال ایران را با مقامات ایرانی بررسی کند. هنوز 20سال هم از آن روزها نگذشته است اما بررسی سفر پمپئو به عربستان و مقایسه آن با سفر ال‌گور به همین کشور، به خوبی نشان می‌دهد که خاورمیانه چطور می‌تواند تنها در 2دهه، از بهشت به جهنم یا بر عکس آن تبدیل شود.


عکس خبر

عکس تاریخی از موزه هنرهای معاصر. سایت موزه هنرهای معاصر، دیروز با اعلام تعطیلی شش ماهه این موزه، این عکس بی‌نظیر را از موزه روی سایت خود منتشر کرد و در توضیح آن نوشته که متعلق به سال 1356 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید