• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 142934
+
-

سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک

افزایش 10 برابری اعتبارات کوهستان

یادداشت
افزایش 10 برابری اعتبارات کوهستان

رشد روز افزون جمعیت، افزایش پدیده شهرنشینی و انواع استرس و آلودگی‏های زیست‌محیطی شهری موجب شده است که ساکنان تهران و گردشگران سایر مناطق، محیط طبیعی اطراف تهران را مأوایی برای رهایی از محیط شهری بدانند و در ایام فراغت به این مکان‏ها پناه ببرند.
فضاهای اکولوژیک طبیعی‏‏‏، اماکن مذهبی، روستاهای مقصد گردشگری، تفرجگاه‌ها، کاخ موزه‌ها، خانه موزه‌ها، بوستان‌های فرامنطقه‌‌ای، مراکز تجاری سنتی و مدرن، باغ سفارتخانه‌ها و ... از جمله ظرفیت‌های متنوع گردشگری در شمال پایتخت هستند که در طول هفته و به‌خصوص روزهای پایانی هفته تعداد کثیری از شهروندان را به سوی خود می‌کشاند.
کوهپایه شمیرانات با محصولاتی مانند سبزی‌های کوهی و دارویی، عسل و سایر محصولات باغی از جاذبه‌هایی است که گردشگری سلامت را در این منطقه پررونق می‌کند. از سوی دیگر، 14 بیمارستان و مرکز درمانی هم در منطقه یک فعالیت می‌کنند که برخی از آنها مانند مرکز سلول‌های بنیادین خدمات خاصی را به متقاضیان عرضه می‌کنند.
سیاستگذاری مدیریت شهری در دوره کنونی، تلاش در زمینه تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری در منطقه از مسکن به بخش خدمات و گردشگری و جلب سرمایه‌گذاران به منظور تقویت فضاهای تفرجگاهی و فرهنگی همچنین ارتقای وضعیت گردشگری در 3 روددره درکه، دارآباد و دربند با رویکرد حفاظت از محیط‌زیست و بهینه سازی هزینه و درآمد است.
ساخت مسیرهای سلامت، تقویت مسیرهای کوهنوردی و ایمن سازی آنها، ساخت یک ایستگاه آتش نشانی و ۳ پایگاه امداد و نجات، تعویض مخازن پسماند، ثبت ملی توچال از جمله این اقدامات است. در این مسیر، خاطرنشان می‌شود که در مجموع، اعتبارات کوهستان در مقایسه با سال گذشته ۱۰ برابر شده است.فضاهای گردشگری در شمال تهران باید با برنامه‌ریزی، بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نو و حل مشکلات زیرساختی تجهیز شوند تا منابع جدید درآمدی تحقق یابد و شهروندان از آن بهره‌مند شوند.
اساساً زیبایی کوهستان به این است که  موزه‌ای به وسعت کوهستان در شهر داشته باشیم. بنابراین، تلاش مدیریت شهری در حریم و ارتفاعات شمیران با توجه به تهدید سا خت و ساز غیرمجاز و حضور پرتعداد گردشگران بر حفظ ارزش‌های اکولوژیک و تفرجگاهی آن استوار است. در این راستا، شهرداری همه توان خود را برای حفظ کوهستان و حقوق عمومی شهر و شهروندان به کار می‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید