• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14275
+
-

پیونگ‌یانگ به‌دنبال تضمین امنیتی

کره‌شمالی اعلام کرده تا یک‌ماه دیگر سایت اصلی آزمایش هسته‌ای این کشور را تعطیل می‌کند

گزارش
پیونگ‌یانگ به‌دنبال تضمین امنیتی

محمدامین خرمی|خبرنگار:

تحولات در شبه‌جزیره کره سریع‌تر از گذشته در جریان است و دورنمای صلح، پررنگ‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد؛ رهبر کره‌شمالی اکنون از تصمیمش برای تعطیلی مهم‌ترین سایت آزمایش هسته‌ای این کشور خبر داده است.

با گذشت 3روز از دیدار تاریخی سران کره‌شمالی و کره‌جنوبی در منطقه مرزی میان 2کشور، جزئیات بیشتری از مذاکرات آنها به گوش می‌رسد.
سخنگوی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دیروز از تصمیم «کیم جونگ اون»، رهبر جوان کره‌شمالی، برای تعطیلی سایت هسته‌ای «پونگی ری» در شمال شرق شبه‌جزیره کره طی یک‌ماه آینده خبر داد. به گفته «یون یونگ چان»، رهبر کره‌شمالی خطاب به «مون جائه این» گفته است که در برابر تضمین امنیتی آمریکایی‌ها و همچنین یک پیمان صلح دائمی در شبه‌جزیره کره، آماده است سایت پونگی‌ری را تعطیل کند.

کیم جونگ اون، که او را باید تا به اینجای کار بازیگر نقش اول تنش‌زدایی در شبه‌جزیره کره دانست، حتی پا را فراتر از این گذاشته و گفته که «شفافیت» از هر چیز دیگری برایش مهم‌تر است و به همین دلیل حاضر است کارشناسان و خبرنگاران را از آمریکا و کره‌جنوبی دعوت کند تا خود از نزدیک شاهد تعطیلی پایگاه آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی باشند.

هنوز مقام‌های کره‌شمالی واکنشی به اظهارات سخنگوی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نشان نداده‌اند. هرچند، عدم‌واکنش کره‌شمالی به‌معنای تأیید این سخنان است. تعطیلی سایت پونگی‌ری به این معناست که رهبر کره‌شمالی حاضر شده در قبال اخذ تضمین امنیتی از واشنگتن، برای همیشه با آزمایش‌های هسته‌ای‌اش خداحافظی کند؛ آزمایش‌هایی که از سال2011 یعنی زمانی که او جانشین پدرش شد، سرعت گرفتند.

اظهارات سخنگوی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نشان می‌دهد، دیدار روز جمعه کیم‌جونگ‌اون و مون‌جائه‌این، تنها در مقابل دوربین‌ها دوستانه نبوده و مذاکرات بین آنها نیز با رویکردی متفاوت از گذشته برگزار شده است. به گفته سخنگوی مون جائه این، رهبر کره‌شمالی گفته که منتظر آغاز مذاکرات با آمریکایی‌هاست. او گفته است: «مذاکرات که شروع شود، خواهند دید که من آدمی نیستم که موشک هسته‌ای به سمت کره‌جنوبی یا آمریکا شلیک کنم.» اشاره کیم جونگ اون به آغاز مذاکرات، مربوط به برنامه دیدار او با رئیس‌جمهور آمریکاست که به گفته دونالد ترامپ قرار است طی 2 تا 3هفته آینده برگزار شود.

کیم جونگ اون که یک سال گذشته را مشغول خط‌ونشان‌کشیدن برای همسایه جنوبی خود بوده در دیدارش با رهبر کره‌جنوبی اما به کلی متفاوت ظاهر شد. به گفته یون یونگ چان، زمانی که نگاه کیم جونگ اون به دیوار اتاق محل مذاکرات افتاد و 2ساعت متفاوت به وقت سئول و پیونگ‌یانگ را دید، گفت که «قلبش به درد آمده» و تصمیم گرفته زمان رسمی در پیونگ‌یانگ را با زمان رسمی در سئول تنظیم کند.

   سایتی زیر کوه

سایت پونگی‌ری، سایت اصلی کره‌شمالی برای آزمایش سلاح‌های هسته‌ای است. در 12سال گذشته 6آزمایش هسته‌ای در این پایگاه انجام شده است؛ آزمایش‌هایی که در تونل‌هایی زیر کوه انجام می‌شوند. 4آزمایش از 6آزمایش انجام شده از سوی پیونگ‌یانگ، در دوره کیم جونگ اون بوده است. بر اثر انجام این آزمایش‌ها هر بار زمین‌لرزه‌ای در اطراف این پایگاه به ثبت می‌رسد که شدیدترین آن زمین‌لرزه 6.3ریشتری 8‌ماه پیش بود. این آزمایش کره‌شمالی آنقدر بزرگ بود که گفته می‌شود 8دقیقه پس از آن، بخشی از ساختمان‌ها و تونل‌های سایت پونگی‌ری تخریب شده است. این موضوع در مذاکرات سران 2کره نیز مورد اشاره قرار گرفت. رهبر کره‌شمالی گفت: «ادعا می‌کنند که ما قصد داریم پایگاهی را تعطیل کنیم که تخریب شده و کارایی ندارد؛ خودتان خواهید دید که تاسیسات این پایگاه در شرایط خوبی است.» اطلاعات زیادی درباره این سایت و محیط اطراف آن در دست نیست و هرآنچه تاکنون منتشر شده، براساس تصاویر ماهواره‌ای است. روستای پونگی‌ری در نزدیکی این سایت قرار دارد. در 80کیلومتری آن نیز شهر چانگجین واقع شده است. تاکنون امکان آزمایش مناطق اطراف این سایت برای تعیین درصد آلودگی رادیواکتیو ناشی از آزمایش‌های هسته‌ای فراهم نبوده است اما پس از هر آزمایش در شهرهای مرزی در خاک چین، میزان کمی از آلودگی رادیواکتیو گزارش شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید