• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14265
+
-

جزئیات جدید از افتتاح سفارت آمریکا در قدس

با نزدیک شدن موعد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، رسانه‌های اسرائیلی روز به ‌روز جزئیات جدیدتری را از مراسم افتتاح این سفارت منتشر می‌کنند. روز گذشته روزنامه یدیعوت احرونوت در گزارشی مدعی شد برنامه افتتاح سفارت آمریکا در قدس، با حضور 800چهره سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی آمریکا برگزار می‌شود. این روزنامه همچنین خبر داده به‌احتمال زیاد، ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ نیز در مراسم افتتاح سفارت آمریکا، حضور خواهند داشت. این در حالی است که روز جمعه، رئیس‌جمهور آمریکا هم در جریان نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل گفته ممکن است برای شرکت در این مراسم به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

از سوی دیگر، به گزارش یدیعوت احرونوت، قرار است دولت اسرائیل به نشانه تقدیر از حمایت‌های رئیس‌جمهور آمریکا، نام محله‌ای که سفارت این کشور در آن قرار گرفته است را به «ترامپ» تغییر دهد.

اما از سوی دیگر، شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داده نهادهای سیاسی و امنیتی ترجیح می‌دهند رئیس‌جمهور آمریکا شخصا در این مراسم شرکت نداشته باشد، چرا که حضور وی در آستانه آغاز‌ماه رمضان و سالروز نکبت، ممکن است به تشدید تنش‌های فعلی در سرزمین‌های اشغالی منجر شود. اگرچه تمام دولت‌های پیشین آمریکا از طرح انتقال سفارت این کشور به قدس سخن می‌گفتند اما موانع پیش روی این طرح، ازجمله احتمال وقوع بحران‌های سیاسی نظامی غیرقابل کنترل، مانع از اجرای آن شده بود. سرانجام دونالد ترامپ در 15آذرماه سال گذشته از وزارت خارجه آمریکا درخواست کرد مقدمات انجام این طرح را فراهم کند.  رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود انتقال سفارت دست‌کم 2سال زمان می‌برد، اما بعد از برکناری وی اعلام شد در تاریخ 24 اردیبهشت سفارت آمریکا رسما در قدس افتتاح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید