• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142736
+
-

مهاجران، روستانشین‌ها و بی‌شناسنامه‌های منطقه ۱۸ در برابر کووید ۱۹ ایمن می‌شوند

واکسیناسیون به کوره پزخانه‌ها رسید

واکسیناسیون به کوره پزخانه‌ها رسید

مریم قاسمی

 طرح ملی واکسیناسیون کرونا با عنوان طرح «شهید سلیمانی» با سرعت پیش می‌رود تا به پایان حکمرانی کرونا نزدیک شویم و این پیروزی را جشن بگیریم. با اینکه متولیان و دست‌اندرکاران آمارهایی از تعداد واکسینه شده‌ها که یک‌دوز یا هر ۲‌دوز و حتی افرادی که تاکنون به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند، ارائه می‌دهند، برخی از مهاجران افغانستانی و پاکستانی بدون کارت شناسایی و اوراق هویتی معتبر که در روستاهای حریم شهر زندگی می‌کنند، نام‌شان در لیست مشمولان دریافت واکسن کرونا قرار نگرفته و نمی‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. این بار مسئولان ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ که با این مشکلات آشنایی کامل دارند با رایزنی و پیگیری توانستند مرکز شماره ۶ واکسیناسیون را با همکاری مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در روستای گلدسته راه‌اندازی کنند تا علاوه بر مشمولان عادی این طرح، شرایطی را برای واکسیناسیون مهاجرانی که کارت شناسایی ندارند فراهم کنند. با توجه به اهمیت موضوع سراغ «امیر محمدی» شهردار ناحیه ۷ منطقه ۱۸ و «کرم عزیزی‌منش» مدیر اداره اجتماعی ناحیه ۷ رفتیم تا اطلاعاتی در این زمینه به دست‌آوریم.


امیر محمدی/ شهردار ناحیه7 منطقه18

در روستای گلدسته و کوره‌پزخانه‌های آن حدود ۵۰۰ خانوار زندگی می‌کنند که نیمی از آنها از اتباع خارجی به‌ویژه خانواده‌های افغانستانی هستند که وجه اشتراک بیشتر آنها فقر، سکونت در خانه‌های کوچک و پرجمعیت و اشتغال در زمین‌های کشاورزی و کوره‌های آجرپزی این محدوده است. اگر جمعیت روستاییان را که طبق آخرین آمار هزارو ۸۰۰ نفر است تقسیم بر ۲ کنیم متوجه می‌شویم که با جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ نفر ساکن خارجی مواجه‌ایم که برخی از آنها شناسنامه ایرانی ندارند و با کارت موقت یک ‌ساله که اداره اتباع خارجی استان تهران صادر می‌کند در شهر‌ تردد دارند، اما در این بین هستند افرادی که اصلاً کارت شناسایی ندارند. منظور افرادی است که در سال‌های گذشته به‌طور غیرمجاز وارد کشور شده‌اند و در چنین شرایطی که واکسیناسیون کرونا در حال انجام است هیچ شانسی برای دریافت این نوع خدمات ندارند.

مرکز شماره ۶ روستای گلدسته، نتیجه همکاری مشترک
مسئولان ستاد مقابله با کرونا بارها در رسانه‌ها عنوان کرده‌اندکه مشمولان واکسیناسیون هرچه زودتر به مراکز مربوطه مراجعه و واکسن کرونا دریافت کنند، اما تکلیف آن گروه از شهروندان که به هر علتی نام‌شان در این فهرست نیست، چیست و چه باید بکنند. آیا واکسینه نشدن این افراد در مقابل کرونا آسیب‌هایی برای خود و سایر شهروندان به همراه ندارد و روند رسیدن به ایمنی جمعی را به تعویق نمی‌اندازد. مدیران ناحیه ۷ منطقه ۱۸ تلاش زیادی کرده‌اند تا واکسیناسیون این گروه از جامعه نیز انجام شود که نتیجه آن راه‌اندازی ششمین مرکز واکسیناسیون در روستای گلدسته است. امیر محمدی در این‌باره می‌گوید: «این موفقیت محصول و نتیجه همکاری بین مسئولان مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، ناحیه ۷ منطقه ۱۸ و خانه بهداشت گلدسته است که باعث شده همه ساکنان روستای گلدسته از نعمت واکسیناسیون کرونا برخوردار شده و خدای ناکرده کسانی از این طرح ملی جا نمانند.» روی صحبت محمدی مهاجرانی است که خود و فرزندان‌شان کارت شناسایی و برگه موقت یک ساله ندارند و اگر در زمان اجرای طرح ملی واکسیناسیون از وجود آنها غفلت شود امکان دارد ویروس کرونا با جهش‌های مختلف و گردش در بین این گونه افراد، سلامت جامعه را دوباره به خطر اندازند.


 کرم عزیزی‌منش/ مدیر اداره اجتماعی ناحیه7

واکسیناسیون محدودیت‌بردار نیست
«غفور» یکی از مهاجران افغان است که به همراه خانواده‌اش در روستای گلدسته زندگی می‌کند. ۵ فرزند دارد؛ از کریم ۶ ساله تا زینب ۱۵ ساله که به همراه مادرشان در یکی از گاوداری‌های روستا کار می‌کنند. گرچه همه فرزندان آقا غفور صاحب نام و فامیلی هستند، اما هیچ‌کدام به‌صورت رسمی شناسنامه و کارت شناسایی ندارند و از بسیاری از خدمات از جمله درس و تحصیل و حتی تزریق واکسن محرومند. شهردار ناحیه ۷ عنوان می‌کند که افرادی که وضعیت مشابه این شهروند افغانستانی دارند کم نیستند، اما با این حال با رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده مقرر شده تا برای حفظ سلامت و ایمنی شهروندان طرح واکسیناسیون کرونا بدون در نظرگرفتن شرایط دشوار و حتی بدون ارائه شناسنامه و کارت شناسایی برای این دسته از مهاجران افغانستانی نیز انجام شود. این‌طور که محمدی توضیح می‌دهد این افراد با نشان دادن برگه موقت یک ‌ساله که در آن نام و نام خانوادگی و سن و سال‌شان درج شده به حسینیه کوره آجرپزی توحید یا خانه بهداشت گلدسته مراجعه و در کمتر از ۵ دقیقه واکسن کرونا دریافت می‌کنند و افرادی که مدارک و کارت هویتی ندارند نیز می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند تا پس از استعلام و تأیید نهایی اداره اتباع خارجی استان تهران، واکسیناسیون آنها انجام شود. این گروه از مهاجران افغانستانی نگران ارائه کارت شناسایی و اوراق هویتی نباشند تنها باید صحت گفته‌های‌شان مورد تأیید کارشناسان خانه بهداشت قرار گیرد.

واکسیناسیون خانه به خانه اقشار خاص
«کرم عزیزی‌منش» مدیر اداره اجتماعی ناحیه ۷ منطقه ۱۸ در ادامه از طرح تکمیلی واکسیناسیون کرونا صحبت می‌کند و می‌گوید: «در روستای گلدسته با سالمندان و بیماران و معلولان جسمی و حرکتی مواجه هستیم که توانایی راه رفتن و پیمودن مسیر طولانی تا حسینیه توحید و خانه بهداشت گلدسته را ندارند، به همین دلیل با همکاری کارشناسان خانه بهداشت و برای تداوم طرح شهید سلیمانی و اجرای واکسیناسیون ملی، این برنامه به‌صورت خانه به خانه و مراجعه به در منزل این اقشار اجرا شده و طبق آمار ثبت شده تاکنون بیش از ۹۰‌درصد از جامعه هدف واکسینه شده‌اند و افراد دیگر نیز به مرور زمان طی هفته جاری واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.»



عزیزی‌منش ادامه می‌دهد: «یکی از کارهای دشوار در زمان واکسیناسیون مراجعه به کوره‌های آجرپزی گلدسته بود، چراکه تعدادی از ساکنان تمایلی به تزریق واکسن کرونا نداشتند و پس از انجام مشاوره میدانی و پی بردن به خطرهایی که جان خود و اعضای خانواده‌شان را تهدید می‌کرد به انجام واکسیناسیون رضایت دادند و به قول معروف آستین همکاری بالا زدند و حتی فضای حسینیه آجرپزی توحید را در اختیار شهرداری گذاشتند.» وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان می‌کند که طرح واکسیناسیونی که در روستای گلدسته اجرایی شده تا پایان ریشه‌کنی بیماری کرونا و واکسیناسیون کامل روستاییان ادامه دارد، این در حالی است که برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان روستا انجام و با دقت و سرعت عملی خواهد شد.


مدیر اداره اجتماعی ناحیه ۷ منطقه ۱۸ عنوان می‌کند که کارشناسان مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران و اداره اجتماعی ناحیه ۷ دراجرای این طرح با وزارت بهداشت همکاری دارند و حتی در زمان واکسیناسیون با شناسایی افراد بیماری که توانایی مالی ضعیفی دارند، تلاش می‌کنند با مساعدت نیکوکاران و خیریه‌ها آنها را به رایگان تحت درمان قرار دهند و نیاز دارویی این افراد را نیز تأمین کنند.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید