• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142704
+
-

صدراعظم جدید اتریش معرفی شد

اروپا
صدراعظم جدید اتریش معرفی شد

توفان سیاسی‌ای که اتریش را در آستانه یک بحران بی‌سابقه قرار داده بود، با کناره‌گیری صدراعظم از قدرت و معرفی جانشین او، به آرامش رسید.
الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش، دیروز با حضور در دفتر الکساندر وان در بلن، رئیس‌جمهور، به‌عنوان صدراعظم جدید این کشور سوگند یاد کرد و جانشین سباستین کورتس شد. کورتس پس از چندین روز مقاومت در برابر مخالفان به‌خاطر حواشی ایجاد‌شده در پرونده سوء‌استفاده او از رسانه‌ها، روز شنبه استعفا کرد. او اتهامات مطرح‌شده علیه خود را نپذیرفت اما گفت که برای جلوگیری از ورود اتریش به هرج‌و‌مرج، تصمیم گرفته از سمت خود کناره‌گیری کند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کورتس و شماری از اعضای کابینه او متهم هستند که برای تقویت جایگاه کورتس در افکار عمومی اتریش، به رسانه‌ها رشوه داده‌اند. در جریان تحقیقات دادستانی اتریش مشخص شده که وزارت دارایی این کشور بین سال‌های ۲۰۱۶ تا 2018 هزینه انجام و انتشار نظرسنجی‌های ‌دستکاری شده به نفع سباستین کورتس در رسانه‌ها را پرداخت کرده است. کورتس در آن زمان وزیر خارجه اتریش بود و گفته می‌شود که این نظرسنجی‌ها با هدف جهت‌دهی به افکار عمومی برای رساندن او به مقام صدراعظمی بوده است.
حزب مردم که همچنان رهبری آن در دست کورتس است گرایش راست میانه دارد و تا سال2024 که دور جدید انتخابات برگزار می‌شود، قدرت را در دست خواهد داشت. سران حزب باهدف عبور از بحران سیاسی پیش آمده تصمیم به کناره‌گیری کورتس از سمت صدراعظمی و جانشینی شالنبرگ به جای او گرفتند.
کورتس 35ساله است و اکنون اروپا جوان‌ترین رهبر خود را از دست داده است. او اما همچنان به‌عنوان یکی از اعضای پارلمان اتریش به‌کار خود در سیاست ادامه خواهد داد. احزاب مخالف دولت با ادامه فعالیت کورتس به‌عنوان رهبر حزب حاکم نیز مخالفت کرده‌اند. به‌گفته آنها «سیستم کورتس» همچنان در قدرت است و زمینه سوءاستفاده دوباره آنها از قدرت وجود دارد.
شالنبرگ معروف به «شالی» ۵۲ساله است و در سال۱۹۶۲ در شهر برن سوئیس متولد شده است. او از سال2019 تاکنون وزیر خارجه اتریش بوده است. گفته می‌شود شالنبرگ نیز علاقه زیادی به ارتباط با رسانه‌ها داشته و در این زمینه توانایی بالایی دارد. در مراسم ادای سوگند صدراعظم جدید، مایکل لینهارت که قرار است به جای شالنبرگ وزیر امور خارجه جدید اتریش باشد، او را همراهی می‌کرد. لینهارت پیش از این به‌عنوان سفیر اتریش در فرانسه مشغول به‌کار بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید