• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142594
+
-

زندگی در تماشاخانه‌ها

اجرای نمایش‌های جدید، جان تازه‌ای به تئاترتهران داده است

زندگی در تماشاخانه‌ها

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

عبور از پیک پنجم باعث شد تا سالن‌های نمایشی، اجراهای خود را آغاز کنند؛ آثار نمایشی که در نیمه راه متوقف شدند یا گروه‌های نمایشی که منتظر بازگشایی سالن‌ها بودند تا نمایش‌های خود را روی صحنه بیاورند. در این میان، تماشاخانه‌های دولتی هم با تعداد کمتر نمایش، فعالیتشان را آغاز کردند؛ هر چند هنوز اجراها مانند گذشته نیست، اما همه امیدوار به پایان واکسیناسیون هستند و اینکه بتوانند فعالیت‌شان را مانند سال‌های قبل از شیوع کرونا ادامه دهند. نگاهی به فروش بلیت‌های نمایش نشان از حضور تماشاگران تئاتر در تماشاخانه‌ها دارد که به‌گفته مدیر سایت تیوال برخی از نمایش‌ها فروش خوبی دارند تا جایی که در پیش‌فروش‌ها تمام بلیت‌ها خریداری شده‌اند و برخی از نمایش‌ها هم تماشاگران خود را پیدا می‌کنند. قیمت بلیت‌های نمایش در این وضعیت اقتصادی موضوعی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت، اما به‌طور حتم برخی از تماشاگران هم به سبب وضعیت اقتصادی نمی‌توانند مانند گذشته تئاتر ببینند. در تماشاخانه‌های دولتی قیمت بلیت نمایش‌ها از 30هزار تومان آغاز می‌شود،  این قیمت در تماشاخانه‌های خصوصی به 50 هزار تومان می‌رسد و حداکثر قیمت بلیت نمایش هم بین 60 تا 65هزار تومان است.

داستان باغ‌وحش آلبی در تئاترشهر
 تئاترشهر این روزها میزبان «تن‌ها»ی علیرضا معروفی است؛ نمایشی که روزهای پایانی اجرای خود را می‌گذراند. «داستان باغ وحش» نوشته ادوارد آلبی با کارگردانی مهدی پاشایی قرار است از ۱۸ مهرماه اجرای خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر آغاز کند. این اثر نمایشی قبل از تعطیلی فعالیت‌های تئاتری در تیرماه به‌دلیل قرمز شدن شهر تهران تنها توانست چند اجرا داشته باشد و درواقع ۱۸ مهرماه را می‌توان جزو نخستین رویارویی نمایش با مخاطبان دانست. از بیستم مهر هم نمایش «افسانه ببر» داریوفو به کارگردانی و بازیگری صدرالدین زاهد اجرای خود را در چهارسو آغاز می‌کند.
 خانه مهرگان را می‌توان یکی از پرکارترین تماشاخانه‌ها در این ماه‌ها نام برد. مهرگان میزبان نمایش‌هایی چون «آنتولوژی ایستگاه مرزی» به نویسندگی و کارگردانی علی هاشمی‌نیا ساعت ۱۸ و «جایی میان خواب و بیداری» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا علمداری ساعت 19 است.
تالار اندیشه حوزه هنری از ۱۱مهر‌ماه ساعت ۱۸ میزبان «معمای مطربان پریشان» نوشته یاسین حجازی و کار محمدرضا ارکان است. «غریبه» میلادمحمدزاده از ۱۱ مهرماه ساعت ۱۸ در تماشاخانه ‌ماه این مجموعه روی صحنه است. همچنین «ورودی پنج» نوشته و کار رسول نقوی از ۳۱ شهریورماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه مهر اجرایش را آغاز کرده و تا پایان مهر‌ماه میزبان تماشاگران خواهد بود.
از دیگر تماشاخانه‌هایی که این روزها درهای خود را روی تماشاگران باز کرده، فرهنگسرای نیاوران است. «یوکایدی در جست‌وجوی گنج» سجاد آقابابایی از ۹ مهرماه ساعت ۱۷ در باغ این مجموعه اجرا می‌شود.

غلامرضا لبخندی در ایرانشهر
ایرانشهر هم 3اجرا دارد. «اسطرلاب ۲/۱» عنوان نمایشی به نویسندگی، طراحی و کارگردانی صدرا صباحی است که از ۶ مهرماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی این تماشاخانه اجرا می‌شود. کهبد تاراج هم با «غلامرضا لبخندی» از ۶مهر‌ماه ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان روی صحنه است. «کرکس» نام نمایشی نوشته سودابه فضایلی و کار فرزاد امینی است که این اثر نمایشی هم ساعت 17:30اجرا می‌شود.

از مولوی تا نوفل لوشاتو
«سه شب با مادوکس» با دراماتورژی محمدمهدی سجادی و کارگردانی مجید اقبالی نیز ساعت ۱۷ در دیوار چهارم روی صحنه است. «سگ سورتمه» از سینا نصراللهی همچنان اجرای خود را در تالار مولوی ادامه می‌دهد. «گوربانی» عنوان نمایشی نوشته علیرضا ایزدی و کار محمدعلی حسنعلی‌پور و علیرضا ایزدی است که ساعت ۱۹:۴۵ در سالن اصلی این تماشاخانه اجرا می‌شود. همچنین نمایش «اولئانا» کیارش دستیاری ساعت ۱۹ در سالن کوچک مولوی روی صحنه است. تماشاخانه آژمان هم ساعت ۱۹ پذیرای «سنزا به ایتالیایی یعنی...» به نویسندگی و کارگردانی ماندانا جباری است. در عمارت نوفل لوشاتو «درخت شیشه‌ای آلما» نوشته و کار فرید قادرپناه ساعت ۲۰ روی صحنه است. در پردیس تئاتر شهرزاد «انجمن نویسندگان مرده» مجتبی جعفری‌پور از11مهر روی صحنه است؛ ‌این نمایش در سالن ارکیده ساعت 17اجرا می‌شود. «خرده جنایات زناشویی» از جمعه ۱۶مهر‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن صنوبر این مجموعه روی صحنه است. از بیستم مهر هم نمایش «سهیل» مرتضی فروزان‌فر اجرای خود را آغاز می‌کند. نمایش «تضاد» هم به کارگردانی محمدحسین علیزاده در سالن صنوبر اجرا خواهد شد. حامد شیخی هم «عمو قاتل» را در این تماشاخانه روی صحنه دارد. این نمایش را حامد شیخی  براساس نمایشنامه «عمو قاتل و برادران» نوشته شیرین نظری  نوشته است.

یک نمایش سریالی
تماشاخانه سنگلج و تالار حافظ هم روزهای پرکار خود را می‌گذراند. «شب طولانی یلدا» ناصر آویژه ساعت 18:30روی صحنه است. نمایش سریالی «ما کی هستیم» هم از 16مهر اجرایش را آغاز کرده و در 2سانس ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در 6قسمت در این تالار نمایشی روی صحنه است. «یک مراسم کاملا آبرومندانه»، «زرد»، «کانتور»، «تابو» و... از اسم‌های این تئاتر سریالی است. «آیزنهاور ۴:۵۷» آرمین جباره‌اصل و علیرضا حافظی هم روزهای پایانی اجرایش را در سپند می‌گذراند. همچنین در شانو هم نمایش «میکرو تئاتر مهرانه» رسول قادری از ۱۶مهرماه ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه می‌رود و اجرای این نمایش تا دوم آبان ادامه دارد. از دیگر نمایش‌های شانو «عیش مستی» است که این نمایش اجرای محدود دارد و تا 21مهر روی صحنه است. وحید شاهینی هم در سالن جعفر والی مجموعه محراب، نمایش «بابا کرم» را روی صحنه دارد؛ نمایشی که فرهاد نقدعلی آن را نوشته است. سلمان سامنی هم «چشم‌ها چه را می‌بینند؟» را در سالن جمشید لایق تالار محراب اجرا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید