• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142562
+
-

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد

احتمال حذف محدودیت‌های کرونایی از آبان

مریم سرخوش- خبرنگار

خیز پنجم کرونا فروکش کرده؛ با این حال، همچنان آمار فوتی‌ها و بیماران بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه، قابل توجه است. حالا درگوشه و کنار خبرهای غیررسمی، درباره حذف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونا شنیده می‌شود که این وضعیت به تأکید مسئولان وزارت بهداشت و کارشناسان، با وجود عادی‌انگاری و بازگشایی‌های زودهنگام، بدون اجرا شدن طرح مدیریت هوشمند کرونا می‌تواند به رقم خوردن پیک کرونای دیگری منجر شود، آن هم در شرایطی که شمار فوتی‌ها در 17مهر پس از مدت‌ها به زیر 200نفر که 173فوتی بود رسید؛ اما این عدد تنها در 24ساعت با افزایش 49نفری در موارد مرگ، نشان داد که رعایت پروتکل‌ها و مدیریت کرونا، حتی با تزریق یک دوز واکسن برای بیش از 65درصد جمعیت بالای 12کشور همچنان ضرورت دارد. کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت از احتمال حذف محدودیت‌های کرونایی در صورت تأیید ستاد  ملی مقابله با کرونا خبر داد. حیدری روز گذشته در نشست خبری که به ‌صورت آنلاین برگزار شد، گفت:« با توجه به ماهیت بیماری، می‌توان وضعیت دو هفته آینده شیوع بیماری را پیش‌بینی کرد، بر این اساس تجمعات، دورهمی و مسافرت‌ها می‌تواند عامل اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور باشد، چرا که گردش ویروس در جامعه و افزایش آلودگی به‌دلیل عادی‌انگاری حتما اتفاق می‌افتد. البته که پوشش واکسیناسیون و توجه به حفاظت‌های فردی و فاصله اجتماعی تأثیرگذار است و پیش‌بینی‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.» حیدری در پاسخ به سؤال همشهری درباره حذف غیررسمی محدودیت‌ها که بدون اجرایی شدن درست مدیریت هوشمند کرونا رقم خورده و می‌تواند احتمال ایجاد پیکی دیگر در کشور را بالا ببرد، توضیح داد:
«موفقیت ما در مدیریت کرونا همراهی همه با هم است. هم‌اکنون دغدغه دولت و تلاش برای تامین هرچه سریع‌تر واکسن، بازگشت مردم به زندگی عادی است. اما با وجود اینکه هنوز حذف ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها اعلام نشده، خیلی سریع شاهد بازگشایی‌ها هستیم. این مسئله برای ما دغدغه است، چرا که قطعا تمام تلاش‌ها برای بازگشت جامعه به شرایط عادی و حذف محدودیت‌های اقتصادی، آموزشی و اجتماعی است؛ اما این شرایط باید مدیریت شود تا به سلامت از موج‌ و پیک‌هایی که با آنها مواجه خواهیم بود عبور کنیم.»
به‌گفته حیدری، براساس بسته پیشنهادی وزارت بهداشت درصورت صلاحدید ستاد ملی کرونا،  با حذف محدودیت‌های کرونایی و مدیریت هوشمند از اول آبان اجرایی می‌شود و از هشتم آبان، نظارت جدی بر این موارد صورت خواهد گرفت تا محدودیت‌ها به شکل منطقی برداشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید