• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142561
+
-

قطار ایلام یک گام جلو رفت

پیگیری
قطار ایلام یک گام جلو رفت

ستاره حجتی- خبرنگار
 اتصال ایلام به شبکه ریلی سراسری کشور پس از یک قرن از ورود لوکوموتیو به کشور بالاخره یک گام به سمت اجرا نزدیک و عملیات اجرایی آن تسریع شد.

اعتبار 190میلیارد تومانی
مدیرکل راه‌وشهرسازی ایلام درباره آغاز دوباره عملیات اجرایی طرح پس از وقفه چندساله به همشهری می‌گوید: این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه راه استان است که با توجه به اهمیت و ضرورتی که برای ساخت آن وجود دارد از سال۹۱ شروع شد، اما به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری تا ابتدای امسال کاملا متوقف بود.
به‌گفته عبدالله بهادری، امسال حدود ۷۰میلیارد تومان از اعتبار پیوست قانون، حدود ۱۰۰میلیارد تومان از اعتبار متوازن و حدود ۱۹میلیارد تومان از اعتبار مناطق کمتر توسعه‌یافته و در مجموع حدود ۱۹۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است.
او همچنین درباره این طرح که به‌عنوان مطالبه نخست مردم از رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم در سفر استانی هیأت دولت مطرح شد، توضیح می‌دهد: پیمانکار طرح انتخاب شده و طول مسیری که در مرحله اول مورد اجرا قرار می‌گیرد ۸۰کیلومتر از اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه تا چوار استان ایلام است که برای ۱۷کیلومتر آن قرارداد امضا شده.
به‌گفته بهادری حدود 3ماه است عملیات اجرایی این طرح با مبلغ قرارداد حدود ۱۶۰میلیارد تومان از اسلام‌آباد به ایلام آغاز شده است.

وقفه‌های چندساله
سال۱۳۹۲ و در ماه‌های پایانی دولت دهم بود که ساخت راه‌آهن در استان ایلام و اتصال آن به شبکه سراسری از سوی هیأت وزیران وقت به تصویب رسید. همان زمان و در جریان سفر وزیر وقت راه‌وشهرسازی، کلنگ ساخت فاز نخست این طرح که از ایلام تا اسلام‌آباد غرب می‌رفت و از کرمانشاه خط‌آهن ایلام را به شبکه سراسری کشور متصل می‌کرد به زمین خورد؛ طرحی که قرار بود براساس تفاهمنامه‌ای میان وزارت راه‌وشهرسازی و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به اجرا درآید، اما اعتبار لازم برای آن تأمین نشد.
این ‌در حالی بود که در سال۱۳۹۶ مسئولان استانداری ایلام اعلام کردند مطالعات کلی طرح راه‌آهن ایلام انجام و نقشه اجرایی آن پس ‌از گذشت ۴سال از کلنگ‌زنی تهیه شده‌ است. بر این اساس در سال۱۳۹۶ ساخت راه‌آهن استان ایلام در فهرست ۶طرح اولویت‌دار دولت دوازدهم قرار گرفت.
همان زمان از سوی مسئولان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام اعلام شد که درصورت اختصاص اعتبار ۴ تا ۵سال دیگر یعنی در سال۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ ریل راه‌آهن از ایلام به اسلام‌آباد غرب می‌رسد.
تا یک سال پیش یعنی مهر۱۳۹۹، تنها دستاورد اجرای طرحی که عنوان «اولویت‌دار» را یدک می‌کشید، قول مساعد وزیر وقت راه‌وشهرسازی در دیدار با استاندار و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تسریع روند عملیات اجرایی این طرح بود.
این‌ در حالی بود که همه دست‌اندرکاران مربوط دلیل کند پیش رفتن طرح را نبود اعتبار موردنیاز و تأمین نشدن فاینانس درنظر گرفته شده اعلام می‌کردند؛ موضوعی که گلایه‌های بسیاری را به‌ویژه ازسوی مردم ایلام به‌همراه داشت.
آنان از مسئولان انتظار داشتند براساس وعده‌های پیشین، ساخت راه‌آهن ایلام از سرعت مطلوبی برخوردار شود؛ زیرا می‌تواند گره‌های بسیاری از زندگی و حتی معیشت آنان بگشاید.
با توجه به این موضوع، عملیات اجرایی این طرح در پاییز سال‌گذشته به‌صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر فقط ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اکنون و با تحقق اعتبار تخصیص یافته شاید بتوان به آینده این طرح ۱۰ساله امیدوار بود.

ضرورت توسعه ریلی ایلام
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام نیز تسریع در اتصال استان به شبکه ریلی کشور را یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی می‌داند که از سوی مدیران استانی در سفر هیات دولت سیزدهم به این استان از  رئیس‌جمهوری درخواست شد.
احمد کرمی با بیان اینکه توسعه ریلی یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی ایلام و تسریع در روند اجرای آن به‌ویژه با توجه به تردد بالای سالانه زائران از استان بسیار ضروری است، می‌افزاید: این طرح می‌تواند نقش مؤثری در توسعه همه‌جانبه استان به‌ویژه زمینه‌های اقتصادی و تجاری فراهم کند که با توجه به مرز گسترده استان ایلام تحقق این موضوع بسیار مهم است.
او ادامه می‌دهد: تکمیل این طرح علاوه بر اینکه بر رفاه عمومی شهروندان در بخش حمل‌ونقل مؤثر خواهد بود، برای تجار و بازرگانان ما نیز مهم هست؛ زیرا امکان تبادل ریلی یعنی امکان جابه‌جایی کالا به ارزان‌ترین و ایمن‌ترین شکل ممکن را فراهم می‌کند.
کرمی با اظهار امیدواری از اینکه با تحقق اعتبار تخصیص‌یافته به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود، می‌گوید: درحقیقت ساخت و بهره‌برداری از این خط ریلی فقط برای ایلام اهمیت ندارد، بلکه پیشرفت قابل ملاحظه کشور از حیث تجاری در یکی از نقاط وسیع مرزی ایران خواهد بود. تلاش می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر و بعد از عبور از این توقف‌های چندساله، راه‌آهن ایلام را به بهره‌برداری برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید