• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142537
+
-

سنقر و کلیایی؛ قطب تولید تخمه آفتابگردان

خام‌فروشی یکی از مشکلات تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان است

سنقر و کلیایی؛ قطب تولید تخمه آفتابگردان

فرحناز چراغی-خبرنگار

 طی چند روز اخیر سنقر کلیایی در استان کرمانشاه به عنوان قطب تولید تخمه آفتابگردان در کشور معرفی شد. این شهرستان بیشترین سطح زیر کشت و برترین کیفیت تخمه آفتابگردان آجیلی در کشور را دارد.
«تخمه سنقری» در کنار «کباب سنقری» سال‌های سال است که میزبان پذیرایی هر محفل و مجلسی هستند و چه در کرمانشاه و چه کشور شهرت دارند.  اما کشت، تولید و فروش تخمه با مشکلات و مشقات زیادی برای تولیدکنندگان همراه است. اوایل پاییز برداشت تخمه از مزارع منطقه آغاز خواهد شد با این‌حال، فروش فله‌ای و بدون فرآوری تخمه، سود چندانی نصیب تولیدکنندگان در سنقروکلیایی نمی‌‌کند. 

واردات تخمه‌ چینی
خیابان «مهدی موعود» سنقر محله تخمه‌پز‌هاست. بوی مطبوع تخمه از دور به مشام می‌رسد. عطر و بوی تخمه سنقری وسوسه برانگیز است. حس چشیدن و شکستن تخمه‌های خوشبوی سنقری دل هر عابری را به سمت و سوی کارگاه‌های تخمه‌پزی می‌کشاند. به سمت یکی از این کارگاه‌های تخمه‌پزی‌ می‌رویم. صاحب این کارگاه از سختی کار با کوره‌های نیمه مدرن تخمه‌پزی می‌گوید.
«محمد» جوان ۳۵ساله سنقری، با اشاره به اینکه شغل پدری را در کنار پدر ادامه داده است، می‌افزاید: واردات تخمه چینی مهم‌ترین مشکل تخمه‌کاران و تخمه پزهاست. 
وی عمر نگهداری تخمه را کوتاه و حداکثر 2سال عنوان می‌کند و می‌گوید: چینی‌ها در کشت تخمه نیز چندین سال است که ورود کرده‌اند و نان تخمه‌کار و تخمه‌پز در این شهرستان و دیگر نقاط کشور آجر شده‌‌است.
این شهروند سنقری ادامه می‌دهد: به‌دلیل نداشتن کارگاه‌های فراوری، تخمه به‌صورت فله‌ای و ارزان به فروش می‌رسد. سود حاصل از این زحمت نیز به جیب افرادی غیر از کشاورز و تخمه‌پز می‌رود. وی از مسئولان امر می‌خواهد تا با نظارت بر بازار و حمایت از کشاورز، باعث رونق این محصول شوند.

معضل فروش فله‌ای
مدیرجهادکشاورزی شهرستان سنقر و کلیایی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه سالانه بیش‌از ۵ تا ۶هزارتن تخمه سنقری در شهرستان سنقر و کلیایی تولید می‌شود، می‌افزاید: بین ۲هزارو۲۰۰ تا ۲هزارو۵۰۰کیلوگرم در هکتار متوسط عملکرد تخمه سنقری دراین شهرستان است.
«عبدالله خسروی» می‌گوید: هرسال بین ۲هزارو۶۰۰ تا ۳هزارو ۲۰۰ هکتار در شهرستان سنقر و کلیایی زیرکشت تخمه می‌رود.
وی با بیان اینکه در هر هکتار  کشت تخمه آفتابگردان برای یک نفر اشتغال‌زایی می‌شود، می‌افزاید: بذر تخمه در  سنقر و کلیایی در فصل بهار کشت می‌شود و برداشت این محصول از ۶مهرماه و در فصل پاییز آغاز می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقر و کلیایی با ابراز خرسندی از شرایط کنونی قیمت تخمه آفتابگردان، ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلو تخم آفتابگردان تا ۵۰هزارتومان هم رفت، اما قیمت کنونی این محصول حدود ۴۰هزارتومان است.
وی در ادامه با اشاره به شهرت، عطر و بوی تخمه سنقری، می‌‌افزاید: طعم و بوی خوب و خاص تخمه سنقری  نتیجه کشت این محصول در شرایط آب و هوایی منطقه است. شهرت تخمه سنقری تنها منحصر به ایران نیست بلکه  بسیاری از کشورها طعم و بوی خاص این تخمه را می‌شناسند.
خسروی عنوان می‌کند: آفتابگردان تولیدی در شهرستان سنقروکلیایی به استان‌های همجوار، تهران، اصفهان و... صادر می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقر و کلیایی، خام فروشی را یکی از معضلات تولید این محصول عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد:  در شهرستان سنقروکلیایی فراوری آنچنانی روی تخمه انجام نمی‌شود و محصول تولیدی بیشتر به صورت خام یا بوداده است و به‌صورت فله‌ای به فروش می‌رسد.
وی با اشاره به بازار پسندی بالای تخمه سنقری، تصریح می‌کند: عرضه فله‌ای تخمه سنقری سبب می‌شود سود حاصل از ارزش‌افزوده این محصول به جیب دیگران برود و تولیدکنندگان زحمتکش، سود آنچنانی از حاصل دسترنج خود نمی‌برند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقروکلیایی در ادامه با اشاره به درخواست چندین متقاضی برای فرآوری تخمه سنقری در این شهرستان، می‌‌گوید: ایجاد واحدهای بسته‌بندی مدرن در سنقر و کلیایی مانع از فروش فله‌ای تخمه خواهد شد و بر سود حاصل از ارزش‌افزوده آن اضافه می‌کند.

کیفیت بالای تخمه سنقری
براساس گفته مسئول بسیج سازندگی شهرستان سنقر و کلیایی، این شهرستان به‌عنوان قطب تولید تخمه آفتابگردان در کشور معرفی شد.
«پرویز فدایی» اظهار می‌کند: شهرستان سنقر و کلیایی بیشترین سطح زیرکشت و تولید و همچنین برترین کیفیت تخمه آفتابگردان آجیلی در کشور را دارد. با توجه به موارد عنوان شده، این شهرستان به‌عنوان قطب تولید تخمه آفتابگردان در کشور معرفی شد.
مسئول بسیج سازندگی شهرستان سنقر و کلیایی با اشاره به آغاز تحقیقات این سازمان از سال۱۳۹۸ ادامه می‌دهد: تحقیقات مذکور شامل شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های تخمه آفتابگردان بوده است. فدایی اضافه می‌کند: نتیحه تحقیقات تخمه آفتابگردان شهرستان سنقر و کلیایی در مجله کشوری بسیج سازندگی چاپ و این محصول به سراسر کشور معرفی شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید