• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142527
+
-

مسئولان به گلایه اهالی جنت‌آباد درباره تغییر کاربری یک مجتمع ورزشی پاسخ دادند

متهم اصلی کابل فشار قوی برق

متهم اصلی کابل فشار قوی برق

ثریا روزبهانی

 اهالی محله جنت‌آباد نسبت به تعطیلی ۳مجموعه ورزشی و راه‌اندازی کلینیک خودرو به جای آن در این محله معترض‌اند، اما مدیران شهری این منطقه علت تعطیلی این مجموعه‌های ورزشی را مسئله مهم دیگری عنوان می‌کند که ممکن است برای اهالی خطرجانی نیز در پی داشته باشد.

برای بررسی این چالش به سراغ اهالی رفتیم و دغدغه‌های آنها را پیگیر شدیم. همچنین در ادامه مدیران شهری منطقه هم از دلایل تغییر کاربری این مجتمع ورزشی که ۳ مرکز ورزشی در خود جای داده گفتند و اینکه دو پروژه ورزشی در همین محدوده در حال راه‌اندازی است تا سرانه ورزشی محله‌ها کاهش نیابد.

مهم‌ترین برنامه برای سلامت افراد جامعه، فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی است. «موسی نادری» یکی از جوانان محله جنت‌آباد که به واگذاری این مجموعه معترض است، می‌گوید: «اگر بخواهیم برای پرکردن اوقات فراغت جوانان زمینه‌های مناسب را در جامعه فراهم کنیم، باید بهترین سرمایه‌گذاری‌ها را بر روی فضاهای ورزشی داشته باشیم. اما به دلیل تعطیلی‌های دوران شیوع بیماری کرونا، مجموعه‌های ورزشی، یکی پس از دیگری تغییر کاربری می‌دهند و در شرایط کنونی فضاهای ورزشی موجود جوابگو نیاز اهالی محله جنت‌آباد نیستند.

در این محله کمبود سرانه فضای ورزشی بسیار به چشم می‌آید و آزاردهنده است. به همین دلیل شهرداری‌ نباید اجازه هرگونه تغییر کاربری را به مالکان و سرمایه‌گذاران بدهد. از سوی دیگر، مدیران شهری با رصد موقعیت‌های مناسب برای ایجاد فضاهای ورزشی، باید به دنبال توسعه آن در محله‌های منطقه باشند. مسئولان همواره از نگرانی‌هایشان برای مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌گویند. اگر زیرساخت‌های ورزشی و امکانات لازم برای جوانان فراهم باشد، آنها به سراغ رفتارهای آسیب‌زا نمی‌روند و اوقات فراغتشان را با ورزش کردن می‌گذرانند.»

  • تعطیلی باشگاه‌ها و زیان‌های اقتصادی
محمود کلهری/شهردار منطقه ۵

«درست است که بسیاری از مالکان مجموعه‌های ورزشی به دلیل تعطیلی مجموعه‌ها در شرایط شیوه بیماری کرونا، از نظر اقتصادی متحمل زیان‌های بسیاری شدند، اما اگر این شرایط ادامه داشته باشد، مجموعه‌های ورزشی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و این اتفاق بسیار ناخوشایندی در محله است.»

«امیرحسین کاشانی» از مشتریان باشگاه ورزشی تعطیل شده با بیان این مطلب می‌گوید: «شنیده‌ایم که مالکان این مجموعه ورزشی به دلیل شرایط اقتصادی قصد دارند اینجا را به کارواش و تعمیرگاه خودرو تبدیل کنند تا بتوانند از این فضا درآمد‌زایی داشته باشند. هرچند که شیوع کرونا سبب شده است تا مکان‌های سرپوشیده ورزشی فعالیت نداشته باشند، اما یکی از دلخوشی‌های جوانان این محله این است که ساعتی را به دور از مشکلات جامعه در این فضا ورزش کنند. داشتن فضای ورزشی مناسب، حق اهالی است. مسئولان باید به فکر راهکار باشند تا جوانان با رعایت موارد بهداشتی مانند گذشته بتوانند به باشگاه بروند تا باشگاه‌داران متضرر نشوند و کار به تعطیلی نکشد.»

  • پای حقوق شهر ایستاده‌ایم

کارکردها و تأثیرات ورزش در شادابی و نشاط عمومی و سهم‌ آن در پر کردن اوقات فراغت شهرنشینان، همچنین اثرات عمیق آن در سلامت روح و روان آنها سبب شده است تا توسعه سرانه‌های ورزشی به یکی از برنامه‌های مهم مدیریت شهری تبدیل شده است. محمود کلهری، شهردار منطقه ۵، درباره خواسته ساکنان محله جنت‌آباد می‌گوید: «فراهم کردن بستر مناسب برای روی آوردن جوانان به ورزش و سرمایه‌گذاری در این‌باره ضمن بالا بردن نشاط جمعی شهروندان، پتانسیل موجود در منطقه را برای ورود ورزشکاران به عرصه‌های ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند.

با توجه به علمی شدن و حرفه‌ای شدن ورزش، مسئولان باید بیشتر از گذشته در زمینه بستر‌سازی و مهیا کردن سخت‌افزار ورزشی برای ورزشکاران و علاقه‌مندان گام بردارند.» کلهری به شایعه تغییر کاربری زمین ورزشی در یکی از محله‌ها به دلیل زیان‌های اقتصادی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مدیریت شهری منطقه ۵، با تغییر کاربری سرانه‌های ورزشی و تفریحی مخالف است.

بر همین اساس سال گذشته درخواست مشارکت و پیشنویس قرارداد تغییر کاربری لغو و باطل شد تا این زمین ورزشی برای استفاده جوانان و نوجوانان باقی بماند. اما شخصی که با فشار بر مدیریت شهری قصد دارد حق بهره‌برداری از آن مکان را برای خود به دست آورد با سوء‌استفاده از احساسات مردم و با دروغ‌پراکنی، به دنبال رسیدن به اهداف خود است. به شهروندان اطمینان می‌دهیم که اجازه تعدی به اموال و حقوق شهر را به هیچ‌کس نمی‌دهیم تا حتی یک وجب از سرانه ورزشی محله‌ها کاسته شود یا به هر عنوانی مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد. بلکه در تلاش هستیم با اجرای طرح‌های توسعه‌ایی، بر میزان اماکن، امکانات ورزشی و تفریحی محله‌ها بی‌افزاییم.» 

  • راه‌اندازی بزرگ‌ترین زمین گلف خاورمیانه
فاطمه محمدی/رئیس اداره مشارکت‌های شهرداری منطقه ۵

«فاطمه محمدی»، رئیس اداره مشارکت‌های شهرداری منطقه ۵، از انعقاد قرارداد راه‌اندازی کلینیک خودرو در ماه‌های پایانی سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: «این بخش ۷‌ هزار‌مترمربع وسعت دارد که کابل فشار قوی برق از هزار و ۷۰۰‌مترمربع آن عبور کرده است. براساس استعلام اداره مشارکت‌ها از شرکت برق منطقه، مشخص شد که به دلیل خطرات جانی نباید هیچ‌گونه فضای ورزشی در این زمین ساخته شود.

سال‌های گذشته باتوجه به اینکه زمین در پهنه s یا تجاری قرار داشته، برای آن کاربری غلط ورزشی تعریف شده است. این جزو وظایف اشتباهی است که باید اصلاح شود. همچنین براساس بخشنامه شهرداری تهران، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ مقرر شده است تا سرای محله‌ها همه درآمد مالی شهرداری را به حساب خزانه واریز کنند و سرانه را تحویل منطقه دهند. بر همین اساس پیشنهاد داده شد تا از این فضا استفاده بهینه، کلینیک خودرو راه‌اندازی و با کفپوش شدن آن خطر برق گرفتگی مهار شود. هرگونه فعالیت در این محدوده باید با تأییدیه شرکت برق انجام بگیرد. اگر شرکت برق فعالیت این کارواش و تعمیرگاه را ممنوع کند، کلینیک خودرو هم راه‌اندازی نخواهد شد.

همچنین در شروط این قرارداد قید شده است که از جوانان محله برای اشتغال در این مرکز استفاده کنند. اگر این کار انجام نشود، شهرداری باید به دلیل خطرناک بودن این فضا، دور آن را حصار بکشد و بلاتکلیف رها کند. محمدی به راه‌اندازی مجموعه‌های ورزشی دیگر در ناحیه ۷ اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای اینکه سرانه ورزشی محله کاهش پیدا نکند، پروژه «خیابان ورزش» را در مساحت ۲۱ هزار‌مترمربع طراحی کرده‌ایم. همچنین در بوستان «تندرستی» که در ناحیه ۷ واقع شده است، زمین «مینی‌گلف» به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰‌مترمربع ایجاد کرده‌ایم. این زمین گلف بزرگ‌ترین مینی گلف خاورمیانه است.»

  • سرانه ورزشی نیم متری شهروندان منطقه ۵

سرانه ورزشی در تهران با احتساب مجموعه‌های وزارت ورزش، شهرداری‌ها، ناجا و وزارتخانه‌هایی همچون آموزش و پرورش، برای هر شهروند کمتر از یک‌متر است. بر همین اساس در سند چشم‌انداز توسعه ورزشی آمده است که تا سال ۱۴۰۲، سرانه ورزشی برای هر شهروند ایرانی به میزان ۲‌متر و ۸۰ سانتیمتر برسد که کمی بیش از استاندارد جهانی (۲ و نیم متر) است.

«سیدقاسم موسوی»، رئیس اداره ورزش منطقه ۵، درباره وضعیت سرانه ورزشی این منطقه می‌گوید: «منطقه ۵ در مقایسه با فضاهای ورزشی مناطق ۲۲‌گانه، ‌سرانه خوبی دارد. سرانه ورزشی کل جهان ۲ تا ۲ و نیم‌متر و سرانه ورزشی ایران، نه فقط شهر تهران، ۷۵ سانتیمتر است. میزان سرانه ورزشی در منطقه ۵ نیز حدود نیم‌متر است و از این بابت جزو مناطق برخوردار شهر تهران محسوب می‌شود. اکنون ۳۱ زمین چمن مصنوعی و ۱۷ مجموعه ورزشی از جمله سوله «الزهرا(س)، مجموعه‌های «خادم»، «هاشمی‌پور»، ‌» «شهید کاظمی»، «نیکا» و «صدرا» در منطقه وجود دارند. علاوه بر این مجموعه‌ها ۲ مجموعه دیگر نیز آماه بهره‌برداری هستند.

سوله ورزشی «کن» مراحل نهایی‌ ساختش را طی می‌کند. همچنین سوله «سیمون ‌بولیوار» در انتهای «مرادآباد» که زمین چمن آن آماده تحویل و عملیات عمرانی آن هم رو به پایان است. سوله مجموعه کن دارای سالن‌هایی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال و ورزش‌های هوازی است و مجموعه مرادآباد، زمین فوتبال و سالن هوازی‌ دارد».


 

این خبر را به اشتراک بگذارید