• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141928
+
-

راهنمای سالمندان برای استفاده درست از لوازم ورزشی بوستان‌ها

بدون آسیب ورزش کن

بدون آسیب ورزش کن

حسن حسن زاده

 سالمندان و بازنشستگان زمان زیادی را در دورهمی‌ها و اجتماعات همسالان خود در بوستان‌ها سپری می‌کنند؛ زمانی که بیشتر صرف گفت‌وگو و مرور خاطرات گذشته زیر سایه خنک درختان می‌شود. استفاده از دستگاه‌های ورزشی رایج در بوستان‌ها هم یکی دیگر از علایق این گروه سنی است. اگرچه انجام حرکات ورزشی برای سالمندان مفید است و از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری می‌کند اما استفاده از دستگاه‌هایی که مناسب وضعیت جسمی این گروه سنی نیست به همان اندازه آسیب‌زا خواهد بود. در این گزارش «اکرم سادات صابری» کارشناس ارشد آسیب‌شناسی، حرکات اصلاحی و امدادگر ورزشی، سالمندان را برای انتخاب دستگاه مناسب و استفاده صحیح از آن راهنمایی می‌کند.


برای استفاده از دستگاه پرس پا، زانوها باید خمیده باشد. با فشار ران‌ها و عضلات پا زانوها را صاف کنید. هنگام انجام این حرکت نباید زانو کاملاً صاف شود. این حرکت عضلات پا را تقویت می‌کند و مناسب سالمندان است.


دستگاه پرس سینه نشسته به تقویت عضلات شانه و سینه و بازوها کمک می‌کند. این دستگاه مناسب سالمندانی است که در مفصل شانه عارضه‌ای نداشته باشند. همچنین به دلیل فشار زیاد این حرکت، استفاده از این دستگاه برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند مناسب نیست.


این حرکت باعث بهبود و تقویت عضلات شانه، بازوها، بالای سینه و عضلات پشتی می‌شود. استفاده از این دستگاه برای سالمندان و افرادی که در قسمت شانه آسیب‌دیدگی دارند و افرادی که در قلبشان استنت دارند مناسب نیست.


حرکت پاندول؛ استفاده از این دستگاه عضلات کمر و پهلو را تقویت می‌کند و در درازمدت باعث بهبود سیستم قلبی و عروقی و بهبود تعادل سالمندان می‌شود. این حرکت برای افرادی که تعادل مناسبی ندارند یا دچار حمله عصبی می‌شوند مناسب نیست.


دستگاه گام‌زن یک شبیه‌ساز پیاده‌روی است. استفاده از آن سیستم قلب و عروق و عضلات پا را تقویت می‌کند و باعث تعادل بدن می‌شود. در این حرکت نباید پاها بیش از اندازه به جلو و عقب تاب بخورد. استفاده از این دستگاه برای سالمندانی که تعادل خوبی ندارند مناسب نیست.


دستگاه مسگری با ایجاد حرکت چرخش در کمر باعث تقویت عضلات این ناحیه می‌شود. استفاده از این دستگاه برای سالمندانی که سابقه دیسک کمر دارند می‌تواند خطرساز باشد.


دستگاه ماساژور برای تقویت کمر، ماساژ دادن ماهیچه‌های کمر، عضلات پشتی، تقویت سیستم عصبی، برطرف کردن خستگی و کمک به گردش بهتر خون در عضلات مناسب است. استفاده از این دستگاه برای سالمندان محدودیتی ندارد.


دستگاه پارالل باعث انعطاف‌پذیری اندام فوقانی می‌شود و زمینه تقویت عضلات شانه، سینه، شکم و پشت را فراهم می‌کند. افرادی که از آسیب مفصل شانه، آرنج و کمر رنج می‌برند نباید از این دستگاه استفاده کنند.


دستگاه چهار فرمان ایستاده؛ استفاده از این دستگاه باعث انعطاف‌پذیری عضلات شانه و مفصل آرنج و مچ دست می‌شود و از وسایل پرطرفدار و بی‌خطر برای سالمندان است.


دستگاه قوس کمر؛ استفاده از این دستگاه باعث ریلکس شدن مفصل پشت در ستون فقرات می‌شود. استفاده از دستگاه قوس کمر برای افرادی که دیسک کمر دارند مناسب نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید