• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141842
+
-

ملال پیش از هلال

پرسپولیسی‌ها با دلخوری از مشکلات مالی، تمرین دیروز را نیمه‌کاره رها کردند، باشگاه هم فقط توانست بخشی از مطالبات بازیکنان را بپردازد

ملال پیش از هلال

امیرحسین اعظمی

در فاصله 16روز مانده به بازی پرسپولیس و الهلال در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، دیروز شرایط خاصی در اردوی سرخپوشان حاکم بود و بحران مالی باعث ناراحتی شدید بازیکنان و یحیی گل‌محمدی شد. مدیران پرسپولیس بعد از پایان فصل به بازیکنان قول داده بودند با شروع تمرینات برای فصل جدید، مطالبات آنها را پرداخت می‌کنند که این اتفاق عملی نشد و این وعده به 15شهریور و قبل از بازی با استقلال تاجیکستان موکول شد که با استعفای سمیعی باز هم پرداخت مطالبات به تعویق افتاد. مسئولان باشگاه باز هم به بازیکنان اعلام کردند که اواخر شهریور پرداختی‌ها انجام می‌شود اما بحران مالی باعث شده تا پولی به‌حساب بازیکنان واریز نشود.بازیکنان فصل گذشته پرسپولیس بابت قسط آخر قرارداد و همچنین آپشن‌هایی که باشگاه برایشان در نظر گرفته بود، 30 تا 40درصد از باشگاه طلب داشتند. این در حالی است که بازیکنان جدید پرسپولیس هم تا دیروز حتی یک ریال از باشگاه پول نگرفته بودند. یکی از بازیکنانی که تازه به جمع سرخپوشان اضافه شده، دیروز به همشهری گفت: «باشگاه هیچ پولی به ما نداده است. من پیشنهادهای دیگری هم داشتم که حاضر بودند 40درصد همان ابتدا به من پول بدهند. فعلا که منتظریم و امیدوارم باشگاه هرچه زودتر مشکلات را برطرف کند.»

  یحیی تمرین را تعطیل کرد
مجید صدری، سرپرست باشگاه قول داده بود که دیروز پرداختی‌ها انجام شود اما ظاهرا بازیکنان متوجه شدند که قرار بر پرداخت کامل پول‌ها نیست و باشگاه پس از چندبار خلف وعده در دو سه‌ماه گذشته قصد دارد بخشی از مطالباتی که وعده داده بوده را به حساب‌ها واریز کند. این در حالی است که برخی از باشگاه‌ها پیش‌پرداخت اولیه خود را به بازیکنان داده‌اند و پرسپولیسی‌ها از این موضوع شاکی هستند. اعضای تیم پرسپولیس دیروز طبق روال برای برگزاری تمرین در زمین شهیدکاظمی حاضر شدند اما این جلسه تمرینی نیمه‌کاره برگزار شد. بازیکنان قبل از شروع تمرین گلایه‌های خود را به گل‌محمدی اعلام کردند و سرمربی سرخپوشان متوجه شد که بازیکنان شرایط روحی مناسبی برای برگزاری تمرین ندارند، به همین دلیل تمرین را تعطیل کرد تا بازیکنان مصدوم نشوند. یکی از اعضای کادرفنی پرسپولیس هم در گفت‌وگو با همشهری، در مورد بحران مالی در این باشگاه گفت: «اوضاع خیلی بدتر از آن است که شما تصور می‌کنید. ما حتی چند روز پیش 4میلیون تومان نداشتیم تا یخ تهیه کنیم! روحیه بازیکنان پایین آمده و این شرایط اصلا به سود تیم نیست.»

   بدهی پرسپولیس چقدر است؟
یحیی گل‌محمدی از بحران مالی در باشگاه به‌شدت شاکی و ناراحت است. برخی نزدیکان یحیی هم از این مربی خواسته‌اند که حداقل قسمتی از مشکلات را رسانه‌ای کند ولی گل‌محمدی ترجیح داده فعلا سکوت کند تا تمرکز تیمش قبل از بازی حساس با الهلال به هم نریزد. مهم‌ترین موضوع در مورد بحران مالی در پرسپولیس به بدهی سنگین این باشگاه مربوط می‌شود. گفته می‌شود مدیران پرسپولیس در یک سال گذشته، با امید به گرفتن پاداش‌های آسیایی وام‌های سنگینی گرفته‌اند. حتی محمد رویانیان، مدیرعامل سابق سرخ‌‌پوشان چند روز پیش با مطرح‌کردن ادعایی جنجالی گفت که سمیعی 100میلیارد در پرسپولیس بدهی به بار آورده که البته برخی نزدیکان او این موضوع را تکذیب کردند. با این حال گفته می‌شود رقمی که به واقعیت نزدیک‌تر است (بدهی پرسپولیس و دریافت وام در زمان مدیریت سمیعی)، مبلغی حدود 70میلیارد تومان است که با امید گرفتن پاداش آسیایی گرفته شده است. مدیران پرسپولیس هم در این مدت بارها به AFC نامه زده‌اند‌ و گفته می‌شود که طلب این باشگاه از کنفدراسیون فوتبال آسیا حدود 3/5میلیون دلار است. با این حال مسئولان پرسپولیس هنوز پاسخ روشنی درباره زمان دریافت این طلب از AFC دریافت نکرده‌اند و مشکل تحریم‌ها بزرگ‌ترین مانع برای واریز این مبلغ به حساب پرسپولیس است. بدون شک این مبلغ سنگین و دلاری می‌تواند حدود 100میلیارد تومان به‌حساب پرسپولیس واریز کند ولی با توجه به بحث تحریم‌ها بعید است که به این زودی‌ها پرسپولیس این پول را از AFC بگیرد.

   بخشی از طلب‌ها پرداخت شد
بعد از اینکه تمرین سرخپوشان نیمه‌کاره ماند و تعطیل شد، مدیران این باشگاه دست‌به‌کار شدند و بخشی از مطالبات بازیکنان را به آنها پرداخت کردند. خبرها حاکی از آن بود که صدری فقط توانست 40درصد از مطالبات بازیکنان را بپردازد و آنها که منتظر بودند لااقل باقیمانده قراردادهای فصل گذشته را به‌طور کامل دریافت کنند با دریافت 40درصد از این مبلغ هنوز کاملا راضی نشده‌اند. ضمن اینکه کارمندان باشگاه هم حقوق طلب داشتند که طلب آنها هم به‌طور ناقص پرداخت شده است. با این شرایط باید گفت بحران مالی در باشگاه پرسپولیس هنوز به پایان نرسیده و سرخپوشان در بدترین زمان ممکن با این بحران مواجه شده‌اند. در این وضعیت شکست دادن الهلال می‌تواند یک مُسکن برای سرخپوشان باشد ولی در صورت باخت در این بازی، شاید یحیی سکوت خود را شکسته و مشکلات پرسپولیس طی این مدت را رسانه‌ای کند.

بازیکنان از یحیی دلخورند؟
بعد از اینکه تمرین روز گذشته پرسپولیس تعطیل شد، یکی از سایت‌های ورزشی ادعا کرد بازیکنان پرسپولیس از یحیی گل‌محمدی هم دلخور هستند. مدیران پرسپولیس بعد از چندبار خلف وعده قرار بود بالاخره دیروز مطالبات بازیکنان را پرداخت کنند اما وقتی سرخپوشان فهمیدند این بار هم پول‌شان به‌طور کامل پرداخت نمی‌شود، گلایه‌های خود را نزد یحیی بردند و سرمربی پرسپولیس هم تمرین تیم را نیمه‌کاره گذاشت. اما یحیی یک روز قبل طی مصاحبه‌ای در حاشیه تمرین، از سرپرست جدید باشگاه تلویحا حمایت کرده و گفته بود «صدری تنهاست و باید به او فرصت داد تا مشکلات را حل کند». سایت طرفداری دیروز در گزارشی نوشت بازیکنان پرسپولیس بابت همین مصاحبه و حمایت یحیی از سرپرست موقت باشگاه، از سرمربی‌شان دلخور شده‌اند. البته یحیی دیروز پشت بازیکنانش ایستاد و وقتی نارضایتی آنها را از شرایط مالی دید، بلافاصله تمرین تیم را نیمه‌کاره رها کرد تا مسئولان باشگاه جدی‌تر از قبل به فکر حل مشکلات مالی باشند.

  یحیی سیاه نشد
  در مورد جو شگفت‌انگیزی که راه افتاده  و الهلال را «ضعیف» می‌دانند

پرسپولیس حدود 2 هفته دیگر باید در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الهلال عربستان برود. این روزها مخصوصا از آن جهت که مسابقات لیگ تعطیل بوده و سوژه خاصی هم در دست نیست، خیلی زیاد در مورد این بازی حرف زده می‌شود. این وسط جو غالب آن است که پرسپولیس در وضع بهتری نسبت به الهلال قرار دارد، اما گاهی تعدادی از کارشناسان یا پیشکسوتان طوری در این مورد اغراق می‌کنند که آدم حیرت می‌کند. به‌عنوان مثال اسماعیل حلالی گفته: «الهلال در حد پرسپولیس نیست. ما به راحتی می‌توانیم از سد الهلال بگذریم. درست است که آنها دو، سه بازیکن خوب دارند اما سایر بازیکنان‌شان در شرایط خوبی قرار ندارند.» از این دست اظهارنظرها طی روزهای گذشته زیاد داشته‌ایم و به‌تدریج وضعی به‌وجود آمده که انگار هر کسی هر قدر بیشتر الهلال را تحقیر کند و توی سر این تیم بزند، از همه متعصب‌تر و پرسپولیسی‌تر است!
بیم آن می‌رفت که این شرایط روی ذهنیت کادرفنی و بازیکنان پرسپولیس تأثیر بگذارد و باعث شود آنها کار را شل بگیرند. با وجود این تازه‌ترین مصاحبه یحیی گل‌محمدی نشان داد دست‌کم حواس سرمربی پرسپولیس جمع است. یحیی اتفاقا به این نکته درست اشاره کرد و گفت: « جو بسیار بدی راه افتاده که می‌گویند با تیمی ضعیف بازی داریم. اذهان را از این موضوع پر کرده‌اند. اصلا اینطور نیست. با یک تیم واقعا حرفه‌ای و قهرمان آسیا بازی داریم. الهلال دو سه دوره قهرمان آسیا شده است و پیشینه و بازیکنان خوبی دارد. آنها تیم پرمهره و یکدستی دارند و کار خیلی سختی داریم. باید بجنگیم و مبارزه کنیم.» این دیدگاه درستی است که باید از کادرفنی به تک‌تک بازیکنان هم تسری پیدا  کند.
جای خشنودی و امیدواری است که یحیی «سیاه» اظهارنظرهای مبالغه‌آمیز گروهی از پیشکسوتان نشده است. مطمئنا خیلی از اینها درک درستی از شرایط الهلال ندارند و استنادشان تنها به این است که تیم عربستانی مقابل استقلال نمایش مقتدرانه‌ای نداشت. در فوتبال اما هرگز یک تیم را فقط با یک بازی محک نمی‌زنند. امیدواری دادن به پرسپولیسی‌ها و هراس‌زدایی از مقابله با الهلال خوب است، با این حال نباید دچار افراط و تفریط شویم. پیروزی بر رقیب عربستانی در دسترس است، اما نیاز به جدی گرفتن دقیقه به دقیقه بازی دارد. متأسفانه این اظهارنظرها، فقط کار خود پرسپولیس را سخت‌تر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید