• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141777
+
-

بازگشت زائران اربعین از3مرز زمینی

بازگشت زائران اربعین از3مرز زمینی

بازگشت زائران اربعین که از عصر روز دوشنبه (5مهر) شروع شده بود روز گذشته هم ادامه یافت و رفته‌رفته در ساعت‌های عصر به اوج خود رسید. احمد کرمی، معاون استاندار ایلام و رئیس قرارگاه اربعین مرز مهران، سه‌شنبه و چهارشنبه‌ را روزهای اوج بازگشت زائران از مرز می‌داند و به همشهری می‌گوید: ما در مرز کاملا آماده بازگشت زائران هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم 80درصد زائرانی که به عراق رفته‌اند از مرزهای زمینی به کشور بازگردند.
براساس موافقت مسئولان عراقی امسال قرار بود فقط ۶۰هزار زائر از طریق هوایی در پیاده‌روی اربعین حضور یابند اما طی روزهای گذشته این کشور مرزهای خود را به‌صورت محدود به روی زائران زمینی هم باز کرد. با وجود این، معاون عملیات انتظامی ایلام می‌گوید که ۱۷هزار و ۳۰۰زائر از استان‌های مختلف کشور از ۲۰شهریور گذشته تاکنون به استان‌های مبدا خود عودت داده شده‌اند.
علی جمالوندی با بیان اینکه در این مدت 4600خودرو حامل زائران نیز به استان‌های مبدا عودت داده شده‌اند و از ورود آنها به مرز جلوگیری شده است، می‌افزاید: عمده این زائران را ساکنان قم، تهران و خراسان رضوی و زائرانی که از مبادی خروجی استان خوزستان به ایلام مراجعه کرده‌اند، تشکیل داده‌اند. از ۲۵محرم تاکنون بیش از ۵۲هزار نفر از مرز مهران تردد داشته‌اند و طبق توافق دولت عراق با ایران، زائران برای بازگشت می‌توانند از مرز مهران استفاده کنند. البته از روز دوشنبه معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان اعلام کرد ۲پایانه مرزی شلمچه و چزابه در این استان هم برای بازگشت زائران آماده شده است. ولی‌الله حیاتی با بیان اینکه یک دستگاه ریل باس قطار از خرمشهر به شلمچه و برعکس با ظرفیت هر رام ۴٠٠نفر فعال است، می‌گوید: 4رام قطار از خرمشهر به تهران به ظرفیت هر رام ۵٠٠نفر نیز فعال شده است تا زائران بازگردند. همچنین ۲ریل باس از خرمشهر به اهواز با ظرفیت هر رام ۵٠٠نفر مسافر راه‌اندازی شد.به‌گفته وی، ۴٠اتوبوس خط واحد در پایانه مرزی شلمچه مستقر است و انتقال زائران از این اتوبوس‌ها به خرمشهر و آبادان در ۲۴ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود. ۲٠٠اتوبوس برون‌استانی نیز در شلمچه و ۵٠اتوبوس درون‌استانی در چزابه برای جابه‌جایی زائران به سراسر کشور تدارک دیده شده است.تاکنون بیش از ۲۰هزار نفر از زائران از طریق این ۲مرز خوزستان وارد کشور شده‌اند و معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌در گفت و گو با ایرنا پیش‌بینی می‌کند که در مجموع حدود ۱۸۰هزار زائر اربعین از مرزهای زمینی ایلام و خوزستان وارد کشور شوند.به‌گفته داریوش امانی، براساس آمار غیررسمی بیش از ۲۰۰هزار زائر برای شرکت در آیین بزرگ اربعین حسینی وارد کربلای معلی شده‌اند.هم‌اکنون در مرز شلمچه ۵٠موکب، در مرز چزابه ۲٠موکب و در مرز مهران حدود 20موکب فعال برای پذیرایی از زائران در حال فعالیت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید