• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141769
+
-

درنگی بر منابع معرفی‌شده یک مسابقه

جشنواره‌ای برای گسترش فرهنگ رضوی

گزارش
جشنواره‌ای برای گسترش فرهنگ رضوی

یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با انتخاب و معرفی ۶کتاب درباره تاریخ، سبک زندگی و سیره اهل‌بیت(ع)، در 3رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال درحال برگزاری است. جشنواره‌ای که با محوریت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و همچنین راهنمایی و هدایت کتابداران در 2 بخش «فردی» و «خانوادگی» در بستر الکترونیک برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند تا یکم آبان1400 با مطالعه منابع مرتبط، به‌صورت فردی یا خانوادگی از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی به نشانی www.samakpl.ir در جشنواره شرکت کنند. در ادامه، نگاه کوتاهی داریم به آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره.

آشنایی با فرهنگ رضوی
کتاب‌ «زندگی امام‌رضا(ع)» اثر سیدمهدی مهاجرانی از انتشارات کتابک یکی از آثار معرفی شده در بخش کودک این دوره از جشنواره است که با ارائه مطالبی درباره تاریخ، سبک زندگی و سیره امام‌رضا(ع) و ایجاد شناختی صحیح از آن حضرت، نحوه استفاده از این آموزه‌ها را در زندگی کودکان روایت می‌کند. این کتاب ترکیبی از سبک زندگی و تاریخ است برای اینکه کودک تا حدودی بداند امام‌رضا(ع) که بود و چه زمانی و کجا می‌زیست و همچنین اطلاعاتی درباره جامعه آن زمان و سبک زندگی امام داشته باشد. به این صورت هویتی از امام در ذهن کودک شکل می‌گیرد که بتواند با او تصویرسازی کند.

آشنایی و دوستی با امام
کتاب «مجموعه ۱۴ معصوم: امام‌زمان(عج)» اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران نیز دیگر کتاب معرفی شده در بخش کودکان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است که مطالب جالبی از زندگی امام زمان(عج) را به‌صورت مختصر و با زبانی شیرین برای کودکان بیان می‌کند تا زمینه‌ساز آشنایی و دوستی با امام در دل بچه‌ها شود. کتاب، نکاتی را درباره زندگی امام، مختصر و با زبانی شیرین بیان می‌کند. در واقع با خوانش این کتاب در ذهن کودک تلنگری ایجاد می‌شود تا از کودکی ارتباطی صمیمانه و دوستانه با امام زمانش داشته باشد.

لذت تجربه زیارت
در حوزه نوجوان جشنواره، کتاب «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام‌رضا(ع) و زیارت ایشان» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به‌نشر به‌عنوان یکی از آثار معرفی شده در اختیار نوجوان قرار داده شده تا با مطرح کردن سؤالات و ارائه پاسخ‌های مفید و مختصر درباره سیره رضوی و حرم‌شناسی، تجربه متفاوتی از زیارت حرم مطهر امام‌رضا(ع) را به نوجوانان بچشاند. نویسنده در تدوین این کتاب تلاش کرده است که همه مسائل مورد پرسش و مسائل مربوط به زیارت نوجوانانی را که به حرم مشرف می‌شوند در یک سیر منطقی و بخش‌بندی کلی ارائه کند.

نگاهی به امام خوبی‌ها
کتاب «ده قصه از امام زمان(عج)» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی هم دیگر کتاب معرفی شده در بخش نوجوان این جشنواره است که با روایت ۱۰قصه با عناوین «نرگس خاتون در راه است»، «بانویی به نام ملیکه»، «خواستگاری»، «بمان حکیمه!»، «خبری که راست بود»، «جعفر دروغ‌گو»، «سه نشانه»، «دل تنگ»، «اولین رابط» و «آخرین رابط» تلاش می‌کند تصویری صحیح از زندگی و سیره امام‌رضا(ع) را از دریچه قصه‌گویی به نوجوانان ارائه دهد.

چشمه‌های بهشت
در بخش بزرگسال این جشنواره، کتاب «چشمه‌های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» اثر محمدهادی زاهدی از انتشارات به‌نشر یکی از آثار معرفی شده است که با استناد به کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» نوشته شیخ صدوق به ارائه مطالبی از نزدیک‌ترین و موثق‌ترین منبع برای دست‌یابی به اخبار و آموزه‌های حضرت امام‌رضا(ع) پرداخته است. این کتاب در 5 دفتر تدوین شده است.

پاسخی به سؤالات مهدویت
کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف نیز دومین کتاب معرفی شده در بخش بزرگسالان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است که به ارائه مطالب در جهت پاسخگویی به سؤالات و شبهات مردم و به‌خصوص دانشجویان در حوزه مهدویت پرداخته است. این کتاب بخشی از یک مجموعه سه جلدی است که یکی از آنها به موضوع «مهدویت پیش از ظهور»، دیگری به «مهدویت هنگام ظهور» و جلد سوم که این کتاب را شامل می‌شود به موضوع «مهدویت و دوران ظهور» می‌پردازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید