• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141666
+
-

زیر حلقه/ انتخابات

افشین رضاپور- کارشناس بسکتبال

نام‌نویسی از نامزدهای ریاست فدراسیون بسکتبال از 3روز پیش آغاز شده است. به رسم معمول پیش از هر انتخاباتی می‌شنویم: «هیچ بدی نرفته که خوب جایش بیاید.» یا صحبت از «فلانی باید برود و فلانی بیاید.» یا «کی بیاد بهتر است.» و... اما کسی نگفته «بسکتبال کجاست» و «کجا باید باشد؟» بسکتبالی که یک ساختار ناموزون دارد و هر دوره دچار روزمرگی بوده و از استانداردسازی فرار کرده است، نیازهای اولیه‌اش چیست و ضرورت‌هایش کدام است؟ در غیاب هسته تحلیلگر در بسکتبال، همیشه رفتارهای پوپولیستی مانع از انتخاب افراد متناسب با اهداف پیش‌رو شده و شخصی‌نگری ارجحیت داشته است؛ درحالی‌که «تجربه‌های مشارکتی» عامل اصلی و عمده تحولات و دگرگونی‌های اساسی است.

خارجی‌ها
تیم‌های بسکتبال باشگاه‌های ایران فهرست اسامی بازیکنان خود را برای فصل جاری لیگ، نهایی کرده‌اند. بازی‌ها از 24مهر آغاز می‌شود و ترکیب تیم‌های متمول که بیشتر چهره‌های ملی، مطرح و خارجی را به خدمت گرفته‌اند با ترکیب تیم‌های دیگر متفاوت است و در قیاس با بیشتر تیم‌ها «تعادل» وجود ندارد. تعدادی تیم‌، بازیکن خارجی را از ابتدای فصل به خدمت گرفتند که پیش از این کمتر شاهدش بودیم. در این شرایط و با وجود خارجی‌ها فرصت بازی برای جوانان محدود می‌شود. این داستان دست‌کم در 10سال گذشته تکرار شده است. وقتی یکی از عوامل عمده بی‌پشتوانه شدن بسکتبال، ناپدید شدن جوانان است، باید در مورد «سازندگی» به‌خاطر ورود زودهنگام خارجی‌ها در باشگاه‌ها تردید داشته باشیم.

کاپ آسیا
بسکتبالیست‌های دختر در تعطیلات زودهنگام لیگ به اردو می‌روند. مسابقات کاپ آسیا در سطحB از 16 تا 22 آبان در اردن برگزار می‌شود و ایران پس از مسابقات جام‌ملت‌های 1974 سئول، برای نخستین‌بار در شکل تغییریافته این رقابت‌ها به میدان می‌رود. ایران به همراه لبنان، قزاقستان، اندونزی، سوریه و اردن تیم‌های سطحB هستند و یک تیم از این سطح به سطحA در مسابقات 2023 فیبا آسیاکاپ صعود می‌کند. مسابقات سطح A برای تعیین 4تیم جام‌جهانی2022 استرالیا از دیروز در اردن آغاز شد. بسکتبال ایران راه دشواری تا رسیدن به این سطح دارد و در آغاز راه باید از سد تیم‌هایی چون لبنان و قزاقستان بگذرد. به‌نظر نمی‌رسد رسیدن به سطح اول آسیا کار راحتی برای ایران باشد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید