• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141424
+
-

روز تاریخ سازی زنان ایران‌

تیم ملی هندبال اگر امروز قزاقستان را شکست بدهد برای نخستین بار روی سکوی آسیایی می‌رود. تیم ملی فوتبال هم با پیروزی مقابل اردن می‌تواند برای نخستین بار به جام‌ملت‌های آسیا صعود کند

روز تاریخ سازی زنان ایران‌

امروز روز مهمی برای ورزش زنان ایران است. 2 تیم در 2 میدان آسیایی نبرد می‌کنند و منتظر مهم‌ترین اتفاق هستند. یکی مقام آسیایی می‌خواهد و دیگری صعود. تیم ملی هندبال در اردن و در مسابقات قهرمانی آسیا به‌دنبال رسیدن به نخستین سکوی آسیایی است. این تیم برای نخستین بار حضور در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات آسیایی را تجربه کرده و برای نخستین‌بار جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را گرفته است و عصر امروز برای رفتن روی سکو بازی می‌کند. کیلومترها دورتر از اردن، تیم ملی فوتبال بازی دارد. آنها در مرحله مقدماتی جام ‌ملت‌های آسیا که در ازبکستان برگزار می‌شود، یک پیروزی می‌خواهند تا برای نخستین بار به مرحله نهایی مسابقات صعود کنند. چشم زنان ایران، امروز به اردن و ازبکستان است.

   سکوی سوم به نام ایران؟
تیم ملی هندبال از سال2008 در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت می‌کند. بهترین مقامی که آنها در 6دوره گذشته به‌دست آورده‌اند، 2 مقام ششمی است، اما این دوره، آنها شگفتی‌ساز شدند. هر چند افزایش تیم‌های مسابقات قهرمانی جهان در گرفتن سهمیه جهانی بی‌تأثیر نبود، اما حضور آنها در جمع 4تیم اتفاق مهمی است. پیش از این، مسابقات قهرمانی جهان با 24تیم برگزار می‌شد، اما این دوره مادرید از 32تیم میزبانی می‌کند. قبلا آسیا 3سهمیه جهانی داشت و این بار 6سهمیه. هرچند با کناره‌گیری قطر، تعداد سهمیه‌ها به 5رسید. ایران در مرحله گروهی فقط یک شکست در بازی با ژاپن داشت و به‌عنوان تیم دوم به مرحله نیمه‌نهایی رسید. پنجشنبه عصر آنها مقابل کره‌جنوبی قرار گرفتند. با اینکه بعضی از کارشناسان و حتی خود بازیکنان مدعی بودند اگر بازی با ژاپن را مقابل کره انجام بدهند، فینالیست می‌شوند، اما نتیجه باخت با اختلاف بالا بود. ایران 46-21 نتیجه را واگذار کرد. شاید این باخت برای خیلی‌ها قابل توجیه نباشد، اما باید درنظر گرفته شود که در 16دوره مسابقات، کره 13بار روی سکوی قهرمانی ایستاده است.
زنان هندبالیست ایران امروز آخرین بازی‌شان را در اردن انجام می‌دهند. امید آنها به پیروزی است. قزاقستان که با شکست مقابل ژاپن حریف ایران شده است، سابقه 2 قهرمانی در سال‌های 2002 و 2010 را دارد و همیشه جزو 4تیم اول بوده ‌است. آنها حریف راحتی نیستند، اما شیما زارع، کاپیتان تیم به همشهری می‌گوید: «دیروز آخرین تمرین قبل از بازی با قزاقستان را انجام دادیم. روحیه بچه‌ها عالی است. همه همدل هستیم و می‌خواهیم برای نخستین بار برنز آسیا را بگیریم. به این سکو چشم دوخته‌ایم و می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم. خیلی انگیزه و انرژی‌‌مان بالاست.»
تیم ملی از بازی با اردن در مرحله گروهی بدون مربی است. با اینکه همه اعضای تیم 2 دوز واکسن دریافت کرده‌اند، اما تست کرونای سرمربی و 2 مربی تیم مثبت شد و آنها در قرنطینه هستند. در بازی‌های قبلی زارع هم نقش بازیکن را در زمین داشت و هم نقش مربی را اما برای بازی با قزاقستان کاپیتان برای پیروزی فقط بازی می‌کند: «حال مربیان‌مان بهتر است و آنها هم به ما انرژی می‌دهند. مقابل قزاقستان تمرکز من فقط روی بازی است. صحبت‌های مربیان را پزشکیار به ما منتقل می‌کند.» مربیان از روی فیسبوک بازی‌ها را می‌بینند و نکته‌ها را تلفنی به سرپرست و پزشکیار منتقل می‌کنند، اما شکست دادن قزاقستان راحت است؟ شیما می‌گوید: «بازیکنان این تیم قدبلند و سرعتی هستند و همیشه در آسیا حرف برای گفتن دارند. در بازی با ژاپن هم خیلی خوب بازی کردند و ما بازی سختی با آنها داریم. امیدوارم بتوانیم آنها را شکست بدهیم.» این بازی ساعت18:30 انجام می‌شود.

   ببر و راحت صعود کن
تیم ملی فوتبال در بازی اول مقدماتی آسیا بنگلادش را 5 بر صفر شکست داد و برای صعود به جام ‌ملت‌ها و رسیدن به جمع 12تیم، امروز باید با اردن بازی کند. پیروزی در بازی اول به تعبیر خیلی‌ها اتفاق مهمی بود. تیم که حدود 2 سال تعطیل بود، بعد از مدت‌ها در بازی رسمی پا به میدان گذاشت و شروع خوبی داشت. اما از نظر بعضی‌ها شکست دادن تیم ضعیفی در حد بنگلادش خوشحالی نداشت. با این حال تیم برای صعود به این پیروزی نیاز داشت و برای بازی روحیه گرفت. اردن و ایران شرایط مساوی دارند چون هر دو بنگلادش را با 5گل شکست داده‌اند و حالا سؤال این است که اگر بازی امروز ایران و اردن به تساوی بکشد، کدام تیم صعود می‌کند؟ از 8تیم مرحله مقدماتی، فقط صدرنشین‌ها صعود می‌کنند. فدراسیون فوتبال همانطور که در اعلام برنامه بازی‌ها اشتباه کرده بود، در این چند روز هم پاسخ مشخصی به این سؤال نداد. یک‌بار گفته شد تیمی که رنک بهتری در فیفا دارد صعود می‌کند و بعد خبر رسید بین 2 تیم قرعه‌کشی انجام می‌شود، اما قرار نیست هیچ‌یک از این اتفاقات بیفتد. طبق آیین‌نامه مسابقات که روی سایت AFC است، اگر شرایط 2 تیم در بازی رودررو برای صعود مساوی باشد، کار به پنالتی می‌کشد. در صفحه 24آیین‌نامه آمده است که اگر شرایط 2 تیم مساوی باشد، در پایان 90دقیقه و بدون انجام بازی در وقت‌های اضافی، پنالتی، تیم صعودکننده را مشخص می‌کند. بازیکنان ایران در تمرینات پرانرژی حاضر شده‌اند و با انگیزه‌ای که از بازی با بنگلادش گرفته‌اند شاید در همان 90دقیقه کار صعود را تمام کنند. آنها اگر امروز برنده از زمین بیرون بیایند، در جام‌ملت‌های2020 هند بازی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید