• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141285
+
-

دو پیشنهاد آپاراتچی در شب‌های پاییزی خانه‌نشینی

پیشنهاد پاییزی

  علی مولوی

هنوز درگیر مبارزه با کرونا هستیم و ناچاریم در این‌روزهای خنک و زیبای آغاز پاییز در خانه بمانیم. آپاراتچی این هفته هم به سراغ سایت‌های پخش آنلاین مثل «فیلیمو» و «نماوا» و... رفته و برای سرگرم‌شدن در این روزهای قرنطینه، دو پیشنهاد تماشایی آماده کرده است. اگر آن‌ها را تماشا کردید، از همین حالا هم می‌توانید آماده باشید که در شماره‌های آینده، گفت‌وگوهای ویژه‌ای را درباره‌ی آن‌ها در صفحه‌‌ی شهرفرنگ بخوانید.

اگر بخواهیم می‌شود دنیا را تغییر داد

روکا، دختری نوجوان است که در ظاهر شبیه همه‌ی نوجوان‌هاست، اما او شبیه هیچ‌کس نیست! او در زمان تولدش مادرش را از دست داده و به‌خاطر پدر فضانوردش، تمام زندگی خود را در پایگاه‌ فضایی بایکونور گذرانده است. او در این پایگاه تمام آموزش‌های پزشکی و فنی فضانوردی را تعلیم دیده و آن‌قدر شجاع بار آمده که می‌تواند در هنگام حادثه، یک هواپیمای مسافربری را بدون هیچ مشکلی به سلامت روی زمین فرود بیاورد. او با این‌که در تمام برنامه‌های آموزشی فضانوردان حضور داشته، اما برای فضانوردشدن باید مثل همه‌ی دانش‌آموزان، دوره‌های تحصیلی معمول را هم بگذراند. برای همین به آلمان و پیش مادربزرگش می‌رود تا برای اولین‌بار در کلاس درس یک مدرسه‌ی معمولی حاضر شود. اما دنیای خارج از پایگاه فضایی با چیزی که او انتظار دارد بسیار متفاوت است؛ دنیایی پر از فقر، دروغ و تبعیض و...
اما روکا کسی نیست که دربرابر این‌ مشکلات ساکت بایستد و تصمیم‌ می‌گیرد به‌تنهایی دنیا را تغییر دهد.
فیلم‌نامه‌ی روکا دنیا را تغییر می‌دهد برپایه‌ی شخصیت پی‌پی جوراب‌بلند، نوشته‌ی نویسنده‌ی مشهور سوئدی آسترید لیندگرن نوشته شده و آن را به داستانی مدرن تبدیل کرده است. این اولین فیلم سینمایی کاتیا بنراث، فیلم‌ساز 42ساله‌ی آلمانی است که پیش از این شش فیلم کوتاه را در کارنامه‌ی کاری‌اش ثبت کرده بود.
فیلم روکا دنیا را تغییر می‌دهد جوایز مهمی هم کسب کرده، از جمله جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی فیلم جیفونی ایتالیا (2019)، بهترین فیلم کودک و نوجوان جشنواره‌ی فیلم آلمان (2020) و جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان جشنواره‌ی فیلم شهر لوگزامبورگ (2021).
این‌روزها سایت‌ نماوا دوبله‌ی اختصاصی این فیلم جذاب، خنده‌دار و پرهیجان را در اختیار کاربران خود گذاشته‌ است.

هیچ‌وقت برای رؤیاها دیر نیست

گاهی زندگی آن‌قدر سخت، یک‌نواخت و آزاردهنده می‌شود که به‌کلی نسبت به آینده‌مان ناامید می‌شویم. انگار قرار نیست هیچ تغییری در زندگی‌مان اتفاق بیفتد و قرار نیست هرگز به رؤیاهایمان دست پیدا کنیم.
فیلم اسب رؤیایی، براساس رمانی با همین نام و برمبنای زندگی و حوادث واقعی زنی انگلیسی به‌نام جَنت وُکس ساخته شده است. او هم با زندگی کارگری در منطقه‌ای فقیرنشین دچار چنین احساسی شده و در مقطعی از زندگی خود ایستاده که تصور می‌کند هرگز قرار نیست اوضاع زندگی‌اش عوض شود. اما برعکس خیلی‌ها، او ناامید نمی‌شود. او که عاشق حیوانات است تصمیم می‌گیرد یک اسب مسابقه‌ی حرفه‌ای پرورش دهد و با قهرمانی در مسابقات مهم، زندگی‌اش را تغییر دهد، اما سرمایه و تجربه‌ای در این کار ندارد. برای همین از همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌هایش کمک می‌گیرد تا همه‌شان با امید به آینده تلاش کنند زندگی‌شان را تغییر دهند. آن‌ها با همکاری هم پرورش کره‌اسبی را آغاز می‌کنند و نامش را اتحاد رؤیایی می‌گذارند.
یوروس لین، فیلم‌ساز 50ساله‌ی ولزی که بیش‌تر با فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌هایش شناخته می‌شود، کارگردانی فیلم اسب رؤیایی را برعهده داشته و تونی کولت، دیمین لوئیس، لیندا بارون و کارل جانسون در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
اگر دوست دارید ماجرای واقعی این اسب رؤیایی را تماشا کنید، سایت‌های فیلیمو و نماوا این فیلم را با دوبله‌ی فارسی در اختیار کاربران خود گذاشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید