• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141182
+
-

با کارگردان هم‌محله‌ای از هر دری گپ زدیم؛ از سال‌ها فعالیت هنری، حضور در جشنواره‌های بین‌المللی، ظرفیت‌های شهرری و...

انتخاب ری به عنوان لوکیشن باعث تعجب می‌شود

انتخاب ری به عنوان لوکیشن باعث تعجب می‌شود

نصیبه سجادی

  هنرمندان و ورزشکاران بسیاری در شهرری زندگی می‌کنند. افرادی که با موفقیت در عرصه‌های بین‌المللی نه تنها نام ایران را بر سر زبان‌ها انداختند، بلکه باعث افتخار شهرری هم شدند. «جواد مزدآبادی» یکی از کارگردانان کشورمان است. او فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ساخته است و با ساخت ۴۷ تله‌فیلم برای تلویزیون رکورددار این حوزه است. مزدآبادی تاکنون در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرده و توانسته مقام‌های خوبی به دست آورد. تلاش او برای بالا بردن نام ایران در جشنواره‌های جهانی بهانه‌ای شد سراغش برویم تا برای‌مان از خودش، فیلمسازی و امکانات شهر ری بگوید.  


جواد مزدآبادی کارگردان

علاقه‌اش به فیلمسازی از دوران نوجوانی شکل گرفت. کارگردان ساکن محله ۱۳ آبان می‌گوید: «از نوجوانی به فیلمسازی علاقه‌مند شدم به همین دلیل تحصیلاتم را در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه هنر ادامه دادم. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نخستین فیلمم را که مستندی با عنوان سایه‌های کوتاه بود سال ۱۳۷۵ ساختم که به‌عنوان بهترین فیلم در نخستین دوره جشنواره دانشجویان کشور انتخاب شد.» مزدآبادی بیشتر لوکیشن فیلم‌هایش را اطراف شهرری انتخاب می‌کند. کارگردان موفق هم‌محله‌ای ادامه می‌دهد: «شهرری جاهای بکر و فضاهای تاریخی بسیاری دارد. سعی می‌کنم در فیلم‌هایم از این فضاها استفاده کنم.» وی در ادامه به چند نمونه از کارهایش که در اطراف شهرری ساخته شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: «فیلم طاووس‌های بی‌پر را در مزارع بلال روستای نجم‌آباد ساختم. فیلم درباره زنانی بود که دوست داشتند چرخ زندگی‌شان را بچرخانند، اما برخی باورهای غلط مشکلاتی را برایشان به وجود آورده. به یاد دارم وقتی این فیلم پخش شد برخی افراد وقتی می‌شنیدند لوکیشن فیلم اطراف شهرری است تعجب می‌کردند. این فیلم در جشنواره کن هم پخش شد. لوکیشن فیلم سگ مار سومین فیلم بلندم را، که فیلمنامه‌اش به تازگی به پایان رسیده است، هم درحاشیه شهرری انتخاب کردم.».

یک محله‌ پر از استعدادهای کشف نشده
مزدآبادی شهرری را محله‌ای پر از استعدادهای کشف نشده می‌داند. او می‌گوید: «جوانان و نوجوانان مستعدبسیاری در ری زندگی می‌کنند که اگر شرایط برایشان فراهم باشد می‌توانند موفقیت‌های بسیاری را برای محله به دست آورند. این محله امکانات خوبی دارد. ما در شهرری کارخانه‌های تولیدی بسیاری داریم که ظرفیت‌های خوبی برای حمایت از هنرمندان هستند. صاحبان این کارخانه‌ها می‌توانند با حمایت از فیلمسازان زمینه رشد هنری و فرهنگی منطقه را فراهم کنند.» کارگردان هم‌محله‌ای مدرس دانشگاه و عضو هیئت داوران در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی بوده وبا برگزاری کارگاه‌های مختلف تجربیاتش را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. مزدآبادی می‌گوید: «تا قبل از شیوع کرونا همیشه به مسئولان شهرری می‌گفتم که آماده‌ام کارگاه‌های آموزشی رایگان برای هم‌محله‌ای‌ها برگزار کنم. البته حالا به دلیل وضعیت کرونایی این امکان وجود ندارد.» علاقه مزدآبادی به اهالی و تعصبی که نسبت به محله دارد باعث شده تا در بسیاری از فیلم‌هایش از هم‌محله‌ای‌هااستفاده کند. می‌گوید: «در میان بچه‌های شهرری نوابغ هنردوستی دیدم که اگر حمایت شوند تدوینگر، بازیگر و نویسنده‌های خوبی می‌شوند.»

عشق به حسین(ع) جهانی است
مزدآبادی ساخت فیلم‌های مذهبی بسیاری را هم در کارنامه هنری خود دارد و به خاطر مجموع کارهای مذهبی که داشته از رئیس‌جمهور وقت عنوان خادم‌القرآن را کسب کرده است. او می‌گوید: «عشق به امام حسین(ع) نه تنها در جان و دل ساکنان شهرری که در خون همه مردم ایران ریشه دارد. فیلم‌های بلند و کوتاه بسیاری از امام حسین(ع) و ائمه ساخته‌ام، معتقدم ساخت این فیلم‌ها برکت کارم است.» وی در ادامه به جای خالی فیلم‌هایی از جوانی امام حسین(ع) در سینمای کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: «فیلم‌های زیادی در سینمای ایران درباره قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ساخته شده است. در جامعه هر آنچه از امام حسین(ع) به مردم نشان داده شده است مربوط به سفر حج آن حضرت و واقعه عاشوراست، در حالی که کمتر به شخصیت امام حسین(ع) پرداخته شده است.» مزدآبادی با بیان اینکه صاحبان اندیشه باید سعی کنند شخصیت امام حسین(ع) را در دوره جوانی و میانسالی بیشتر نشان دهند ادامه می‌دهد: «یکی از دغدغه‌هایم این است در آینده فیلمی بسازم که دوران جوانی و میانسالی امام حسین(ع) در آن به تصویر کشیده شود.»  فیلمساز هم‌محله‌ای در ادامه به خاطره‌ای از عزاداری مسلمانان تایلند در ایام محرم اشاره می‌کند: «یک سال در ماه محرم برای برنامه‌ای در کشور تایلند بودم. ایام تاسوعا و عاشورا بود که به محله‌ای مسلمان‌نشین در یکی از شهرهای تایلند رفتم. همه جای آن محله پرچم‌های یا حسین(ع) و باز این چه شورش است که در خلق عالم است، نصب شده بود و مردم در حال عزاداری بودند. آنجا دیدم که واقعه عاشورا تنها برای مردمان ما اهمیت ندارد بلکه در بسیاری از کشورها شناخته شده و مهم است.»

فیلم‌های تأثیرگذار، خاطرات ماندگار
حضور در جشنواره‌ها خاطره‌هایی ماندگار برای مزدآبادی رقم زده است. او به خاطره‌ای اززمان حضورش در جشنواره آوانکا اشاره می‌کند و می‌گوید: «همیشه سعی کرده‌ام فیلم‌هایم تأثیرگذار باشد. فیلم یک قفس آزادی که لوکیشن آن اطراف پل سیمان شهرری بودبا موضوع فردی است که گنجشک‌ها را شکار می‌کرد و اطراف حرم می‌فروخت و مردم می‌خریدند تا آزادشان کنند.» مزدآبادی با بیان اینکه این فیلم به جشنواره آوانکا کشور پرتغال راه پیدا کرد، می‌گوید: «در روز جشنواره دبیر جشنواره به همراه همسرش از جایگاه‌شان بلند شدند به سمتم آمدند و مقابلم تعظیم کردند و گفتند این فیلم نبود یک شعر بود. این کار آنها تأثیر بسیاری روی من گذاشت. با خود گفتم من از کشوری با کیلومترها فاصله آمده‌ام اینجا و کارم باعث شد تا مردمان این کشور روح هنری و لطیف ایرانیان را هم ببینند و بشناسند.» همه اتفاق‌های فیلم یک قفس آزادی در کوچه‌پسکوچه‌های شهرری اتفاق افتاده است. وی در ادامه حرف‌هایش از فیلم دست سیاه، نان سفید می‌گوید: «این فیلم موضوع اجتماعی دارد. داستان این فیلم درباره فردی است که مگس و سوسک را از اطراف شهرری شکار می‌کرد و به موزه دارآباد برای خوراک مارها می‌فروخت. این فیلم خیلی تأثیرگذار بود و جوایز بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی به دست آورد.».

۶۰ جایزه، پاداش سال‌ها فعالیت هنری
کارگردان و فیلمساز جوان هم‌محله‌ای در طول فعالیت هنری خود افتخارات بسیاری کسب کرده است. او از اینکه هر بار نام کشورش در جشنواره‌های خارجی بر زبان‌ها جاری می‌شود خوشحال است. مزدآبادی بیش از ۶۰ جایزه را در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسانده است. دریافت جایزه بزرگ شهید آوینی و بهترین تله فیلم برای فیلم دست سیاه، نان سفید، جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم دیوار زندگی از جشنواره «آوانکا» کشور پرتغال، دیپلم افتخار جشنواره «اوبنزه» اتریش و مدال برنز جشنواره «یونیکا» کره‌جنوبی، همچنین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم‌های اجتماعی خوزستان، بهترین کارگردانی مستند جشنواره «فیلم محله» و بهترین فیلم مستند جشنواره «فیلم‌های قرآنی» برای فیلم دست سیاه، نان سفید، دریافت بهترین جایزه فیلم جشنواره «مسکو» برای فیلم سکوت مطلق، دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای سریال مثل شیشه از جشنواره «مسکو» حضور در بین ۱۲ فیلم بخش مسابقه جشنواره «آمستردام» هلند با فیلم یک قفس آزادی و دریافت جایزه بهترین فیلم بخش کرونا در جشنواره کشوری «آسمان» برای فیلم قاتلین عزرائیل تنها بخشی از موفقیت‌ها و افتخارات این کارگردان ‌هم‌محله‌ای است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید