• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141141
+
-

انگلیس در لیست انتقام فرانسه

پاریس، خشمگین از توافق امنیتی استرالیا با آمریکا و انگلیس این بار نوک پیکان حملات خود را به‌سوی لندن نشانه رفته است

گزارش
انگلیس در لیست انتقام فرانسه

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 فرانسه، در ادامه واکنش‌های تند و خشم‌آلودش به توافق امنیتی استرالیا، آمریکا و انگلیس، لندن را نشانه رفته و نشست دفاعی با این کشور را لغو کرده است.
پیش از این، پاریس عملا چندان به نقش لندن در این توافق نمی‌پرداخت و واشنگتن و استرالیا هدف خشم فرانسه بودند. اما در حال حاضر، فرانسه بعد از چند روز حمله به آمریکا و استرالیا، واکنش به لندن را هم شروع کرده و وزارت دفاع این کشور گفته است که نشست مشترک شان را که قرار بود با وزیر دفاع انگلیس در این هفته در لندن برگزار شود لغو می‌کند. طی این نشست، دو طرف بر آن بودند که بر سر یک توافق جامع امنیتی با هم مذاکره کنند.
فرانسه به این خاطر از 3 کشور یاد شده خشمگین است که استرالیا، قرارداد 66 میلیارد دلاری ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو کرده و با آمریکا و انگلیس توافقی امنیتی امضا کرده که ساخت زیردریایی هسته‌ای، بخشی از آن است.
وزیرخارجه فرانسه این اقدام را خنجر زدن از پشت به فرانسه خوانده و گفته است که متحدان، چنین رفتاری با هم نمی‌کنند. سفرای این کشور از استرالیا و آمریکا به دستور رئیس جمهور فرانسه فراخوانده شده‌اند. تا پیش از این، وقتی درباره نقش انگلیس از مقامات فرانسوی پرسیده می‌شد، آنها می‌گفتند که لندن فرصت‌طلبانه به این توافق پیوسته و با آمریکا و استرالیا همکاری کرده است.
اما حالا، به‌نظر می‌رسد واکنش عملی فرانسه به لندن هم شروع شده است و فلورنس پارلی، وزیر دفاع این کشور، نشست با بن والاس همتای انگلیسی خود را لغو کرده است.
لورد ریکتز، سفیر سابق انگلیس در فرانسه و کسی که قرار بود ریاست مذاکره 2 روزه لندن را عهده‌دار باشد، لغو نشست این هفته را تأیید کرده است.
با وجود این، مقامات انگلیسی گفته‌اند که به آینده خوش‌بین هستند. جیمر کلورلی از مدیران ارشد وزارت خارجه انگلیس با اشاره به تنش‌های پیش‌آمده گفته است که تمامی روابط دو جانبه  دوره‌هایی این چنینی دارند و در نهایت این تنش‌ها فرو خواهند نشست؛«من مطلقا هیچ تردیدی ندارم که در نهایت روابط ما با فرانسه، این تنش‌ها را تحمل خواهد کرد.»
تنش فعلی اما در روابط متحدان  قدیمی بی‌سابقه بوده و فراتر از فرانسه، خشم اروپا را هم به همراه داشته است. اتحادیه اروپا گفته است که اثرات توافق امنیتی استرالیا، آمریکا و انگلیس را بر مذاکرات تجاری این اتحادیه با استرالیا بررسی می‌کند. قرار است مذاکرات استرالیا و اتحادیه اروپا در ماه آینده از سر گرفته شود.
با وجود بدبینی در اروپا و به‌خصوص فرانسه، در انگلیس رهبران این کشور می‌خواهند شرایط را عادی جلوه بدهند. بوریس جانسون در راه نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و جلسه ویژه با دبیر کل است گفته است که فرانسه نباید نگران این توافق باشد و روابط فرانسه و انگلیس قطع‌نشدنی است. نخست‌وزیر انگلیس گفته است که فرانسه و انگلیس، روابطی کاملا دوستانه دارند که این رابطه برای هر دو طرف بسیار مهم است. او درباره توافقات با فرانسه گفته است: «عشق ما به فرانسه قطع‌نشدنی است. هدف این توافق بیرون گذاشتن دیگران نیست. چیزی نیست که کسی بخواهد نگران آن باشد، به‌خصوص دوستان فرانسوی ما.»
هدف این توافق، مهار بلندپروازی‌های چین در منطقه هند و اقیانوسیه است اما در نهایت، فرانسه را بیشتر از چین خشمگین کرده است. توافق ساخت زیردریایی برای استرالیا، گام اول از یک شراکت استراتژیک بلندمدت بین کانبرا و پاریس بوده است. امانوئل مکرون، همچنین روی این قرارداد حساب زیادی باز کرده بود؛ چون بخشی از برنامه‌های بلندمدت این کشور برای تثبیت حضورش در منطقه اقیانوسیه بوده است. فرانسه در دوران مکرون، روی همکاری‌های استراتژیک در این منطقه با مشارکت استرالیا و هند حساب ویژه‌ای باز کرده بود و به همین‌خاطر به‌شدت از این رفتار استرالیا ناراحت است. از نظر فرانسه، آمریکا هم این کشور را که یکی از متحدان قدیمی‌اش است دور زده و پشت سر آنها با استرالیا مذاکره کرده است. مقامات در فرانسه گفته‌اند؛ تنها ساعاتی پیش از اینکه این توافق به‌صورت علنی اعلام شود از آن مطلع شده‌اند.
فرانسه تنها کشور اروپایی است که در منطقه هند و اقیانوسیه قلمرو دارد و هزاران شهروند این کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.

دفاع استرالیا
در همین حال، استرالیا هم که در روزهای اخیر به‌شدت مورد هجوم فرانسه قرار داشت، از خود دفاع کرده و دروغگویی در این ماجرا را تکذیب کرده است. فرانسه، کانبرا را متهم می‌کند که به دروغ گفته است فرانسه نمی‌توانسته خواسته‌های فنی‌اش را برآورده کند و به همین‌خاطر به سراغ آمریکا و انگلیس رفته است. فرانسه قرار بود 12زیردریایی متعارف برای استرالیا بسازد اما در قرارداد جدید، این کشور از آمریکا و انگلیس زیردریایی هسته‌ای تحویل خواهد گرفت. قرارداد فرانسه و استرالیا بارها به‌خاطر بازبینی و برنامه‌ریزی‌های جدید به تعویق افتاد. اما فرانسه مدعی است که به درخواست استرالیا، طرح‌ها را تغییر داده و پیشنهاد اولیه‌اش زیردریایی هسته‌ای بوده و استرالیا با این پیشنهاد مخالفت کرده است. بعد از چین و فرانسه، دیروز کره‌شمالی هم به توافق ساخت زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا واکنش نشان داده و گفته است؛ این تصمیم می‌تواند به رقابت تسلیحاتی هسته‌ای منجر شود.

بحران در روابط فرانسه و سوئیس

همزمان با بحران روابط فرانسه با آمریکا، استرالیا و انگلیس، رسانه‌ها در سوئیس از بروز چنین بحرانی بین فرانسه و سوئیس خبر داده‌اند. 2 روزنامه سوئیسی گفته‌اند: فرانسه، به‌دلیل اینکه سوئیس تصمیم گرفته به جای جنگنده‌های فرانسوی از آمریکا جنگنده بخرد، ملاقات امانوئل مکرون با همتای سوئیسی خود را که قرار بود در پاییز برگزار شود، لغو کرده است. با این حال مقامات سوئیس و فرانسه این موضوع را رد کرده‌ و گفته‌اند که اصلا زمان ملاقات مشخص نشده بود که حالا قرار باشد لغو شود. فرانسه گفته است برنامه‌های مکرون در پاییز، بسیار فشرده بوده و برای این ملاقات تصمیم گرفته نشده است.
سوئیس در انتهای ماه ژوئن اعلام کرد؛ به جای جنگنده‌های رافال، جنگنده‌های اف-35خواهد خرید. همان زمان هم وزیر دفاع فرانسه گفته بود؛ کشورش فراموش نخواهد کرد که سوئیس کشورهای غیراروپایی را به فرانسه ترجیح داده است. فرانسه، پیش از آن از تصمیم آلمان برای خرید جنگنده‌های یوروفایتر به جای اف-35استقبال کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید