• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141106
+
-

میز خبر/ کاهش سن تزریق واکسن در بیشتر استان‌ها

 کاهش حداقل سن ثبت‌نام برای تزریق واکسن در بیشتر استان‌ها در سامانه نوبت‌دهی  alamat.gov.ir  اعلام شد. براساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون افراد بیشتری طبق گروه‌های سنی می‌توانند به سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون مراجعه و زمان و محل دریافت واکسن را انتخاب کنند؛ به‌طوری‌که امکان ثبت‌نام برای متولدان 1383و قبل از آن در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، همدان و یزد فراهم شده است. از سوی دیگر متولدان 1378و قبل از آن در استان‌های بوشهر و هرمزگان، متولدان 1375و قبل از آن در استان مرکزی، متولدان 1370و قبل از آن در استان کهگیلویه و بویراحمد، متولدان 1368و قبل از آن  و متولدان 1مهر 1382تا 1مهر 1383در استان‌های گیلان و مازندران  می‌توانند برای ثبت‌نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت اقدام کنند. برای ثبت‌نام در هیچ استانی، نیاز به داشتن پرونده بهداشتی نیست. وزارت بهداشت همچنین از مردم خواست تا برای جلوگیری از شلوغی، معطلی و احتمال انتقال بیماری، حتما پیش از مراجعه از سامانه نوبت بگیرند.
 
ثبت بیش از نیم‌میلیون مرگ کرونایی  در برزیل
شمار مبتلایان به بیماری   «کووید-۱۹» ناشی از کروناویروس جدید در جهان تاکنون به ۲۲۹ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده و مرگ 4میلیون و ۷۰۵ هزار و ۴۹۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری هم تأیید شده است. به گزارش ایسنا، همچنین ۲۰۵ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۶۳ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۱ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. براساس آمارهای جهانی، آمریکا با بیش از ۴۲.۹ میلیون مبتلا و بیش از ۶۹۱ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. هند هم با آمار بیش از ۳۳.۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار دارد و آمار مبتلایان به کوویدـ۱۹ در برزیل هم از ۲۱.۲ میلیون نفر فراتر رفته و هم‌اکنون سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. همچنین پس از ایالات‌متحده، کشورهای برزیل با بیش از ۵۹۰هزار و هند با بیش از ۴۴۵ هزار جان‌باخته، بالاترین آمار قربانیان کووید-۱۹ را در این فهرست جهانی گزارش داده‌اند. براساس این فهرست، روسیه نیز با گذشتن از آمار ۱۹۸ هزار جان‌باخته تاکنون بیشترین تلفات کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. هم‌اکنون در ۱۵ کشور، شمار مبتلایان از رقم 3میلیون نفر عبور کرده‌ است و پس از ایالات‌متحده، هند و برزیل - که همچنان 3کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای انگلیس، روسیه، فرانسه، ترکیه، ایران، آرژانتین، کلمبیا، اسپانیا، ایتالیا، اندونزی، آلمان و مکزیک نیز بیش از 3میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

ممنوعیت به‌کارگیری  نیروی واکسینه نشده در بهزیستی
رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در بخشنامه‌ای به تمامی مدیران کل استانی بهزیستی کشور به‌کارگیری نیروهای فاقد کارت واکسیناسیون کرونا در مراکز تحت پوشش این سازمان را ممنوع اعلام کرد. براساس اعلام سازمان بهزیستی، بنابر این بخشنامه و در راستای سیاست ایمن‌سازی‌ سراسری ستاد ملی مدیریت کرونا درخصوص مقابله با بیماری کرونا و احتمال بازگشایی قریب‌الوقوع تمامی مراکز آموزشی و خدماتی تحت پوشش، سازمان بهزیستی برای حفظ سلامت خدمت‌گیرندگان و پرسنل از به‌کارگیری نیروهای فاقد کارت واکسیناسیون کوویدـ۱۹ در مراکز تحت نظارت خود جلوگیری می‌کند. این بخشنامه از مدیران کل استانی خواسته تا با تشویق تمامی نیروها به انجام واکسیناسیون، نسبت به واکسیناسیون تمامی کارکنان شاغل در مراکز تحت نظارت و مؤسسات غیردولتی مجری برنامه‌های استان‌ها ازجمله مدیران، مسئولان فنی، کارشناسان، مربیان و همچنین غربالگران برنامه‌های غربالگری اختلالات بینایی و شنوایی کودکان، نیروهای خدماتی و داوطلب اقدام کنند.

 ۲۲ واکسن کرونای ایرانی در مرحله پیش‌بالینی
سخنگوی پروژه تولید واکسن کووپارس از توانایی تولید 15تا 20میلیون دوز واکسن در سال خبر داد و گفت: «اضافه شدن این واکسن به سبد واکسیناسیون، به سیاست‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مربوط می‌شود.» محمدحسین فلاح‌مهرآبادی، سخنگوی پروژه تولید واکسن کووپارس درباره زمان ورود این واکسن به سبد واکسیناسیون عمومی کشور به ایلنا گفت: «با گرفتن مجوز فاز سوم در هفته گذشته، این مرحله از کارآزمایی آغاز شده و همزمان، تولید صنعتی را هم از اواخر مردادماه شروع کرده‌ایم؛ به‌طوری‌که حدود یک‌و‌نیم میلیون دوز تولید و کنترل کیفی 400هزار دوز آن انجام شده است. نتیجه کنترل کیفی یک‌میلیون دوز دیگر هم این هفته می‌آید.» او با اشاره به تولید 15تا 20میلیون دوز واکسن به‌طور سالانه، افزود: «طبق پروتکل یک‌سوم از کارآزمایی بالینی فاز 3که انجام شود، می‌توانند درصورت رضایت‌بخش بودن نتایج به ما مجوز مصرف اضطراری بدهند، اما سیاست اصلی نحوه دادن مجوز اضطراری یا مصرف داوطلبانه با وزارت بهداشت است. البته تا پایان مهر 3میلیون دوز واکسن کووپارس تولید می‌شود.» او در ادامه از وزارت بهداشت خواست تا واکسن‌های تولید داخل را پیش‌خرید کند: «همین حالا ما برای نقدینگی تولیدمان مشکل داریم. ما یک مجموعه دولتی هستیم و بودجه‌مان از محل درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود، اما به هرحال وزارت بهداشت می‌تواند قراردادی ببندد و پیش‌خرید کند. براساس مصوبات، اگر واکسنی به فاز 3و تولید صنعتی رسید، می‌تواند تا ۵ میلیون دوز پیش‌خرید شود که فکر می‌کنم مجلس هم تکلیف کرده است و وزارت بهداشت این کار را انجام می‌دهد، اما تاکنون پیش‌خریدی از واکسن رازی انجام نشده است.» سخنگوی پروژه تولید واکسن کووپارس در ادامه به تولید واکسن‌های داخلی کرونا اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون ۲۲ یا ۲۳ شرکت داخلی در مسیر تولید واکسن کرونا هستند. در مطالعات پیش بالینی ۲۲ شرکت دانش‌بنیان و ۴ یا ۵ شرکت در فاز یک، 2و 3مطالعات بالینی هستند که در مسیر تولیدند. این تعداد زیاد است، اما باز هم تأکید می‌کنم که براساس وضعیت فعلی کشور نمی‌شد تجمیع ظرفیت‌ها اتفاق بیفتد، اما می‌توانست محدودتر باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید