• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140886
+
-

خبرهای کوتاه/ کشف لاشه ۲ فک خزری در سواحل بندر کیاشهر

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان آستانه ‌اشرفیه از کشف لاشه ۲قلاده فک خزری در سواحل «لله وجه‌سر» و «عسگرآباد» شهرستان بندرکیاشهر خبر داد. رضا زمانی، دلیل مرگ این ۲فک خزری را نامعلوم دانست و به ایرنا گفت: اهالی منطقه، لاشه این ۲فک را به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر پیدا کردند؛ ضمن آنکه با حضور کارشناسان محیط‌زیست و انجام تست‌های بایومتری، علت مرگ آنها در دست بررسی است. او افزود: هیچ‌گونه علائم ضرب و جرحی روی لاشه فک‌ها مشاهده نشده است. فک کاسپین یا فک خزری، تنها پستاندار دریای خزر(کاسپین)‌ است که در خطر انقراض قرار دارد. جمعیت این‌گونه حفاظت شده در دریای خزر، طی سال‌های گذشته به‌دلیل گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، آلودگی‌ محیط‌زیست، برخورد با قایق‌ها، کشتار تعمدی، شکار، ورود گونه مهاجم شانه‌دار خزری و کاهش ذخایر ماهی کیلکا به‌عنوان مهم‌ترین منبع غذایی این‌گونه از آبزیان خزر کاهش یافت تا جایی که نام این‌گونه را در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار داد.

  ۳ روستای ایران نامزد ثبت در فهرست جهانی گردشگری
معاون گردشگری از انتخاب و معرفی 3 روستای ایران به سازمان جهانی جهانگردی در راستای اجرای طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری خبر داد. به گزارش وزارت میراث ‌فرهنگی، در راستای اجرایی کردن طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی جهانگردی، 3روستای برندق در استان اردبیل، خرانق در استان یزد و لارک در استان هرمزگان، توسط معاونت گردشگری مطابق با معیارهای اعلام‌شده از سوی UNWTO انتخاب و معرفی شد. براساس این گزارش، قرار است آذرماه امسال اطلاعات ارسالی به سازمان جهانی جهانگردی ارزیابی و نتیجه نهایی به کشورهای عضو اعلام شود. براساس این گزارش، طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی گردشگری ‌در راستای شعار سال این سازمان (گردشگری و توسعه روستایی) به کشورهای عضو ابلاغ شده است. هدف این طرح نیز شناسایی و معرفی روستاهای گردشگرپذیر و تشکیل شبکه‌ای از روستاها در سطح جهان است.

  مظنونان ضارب محیط‌بان تنگ صیاد دستگیر شدند
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست‌ از دستگیری 3مظنون در روند زخمی شدن محیط‌بان چهارمحال و بختیاری خبرداد. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، سرهنگ جمشید
محبت خانی گفت: هنوز ضارب اصلی شناسایی نشده و اکنون پرونده در اختیار نیروی انتظامی استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و با دستور قاضی پرونده دستگیری ضارب اصلی با فوریت در حال پیگیری است. او افزود: این سه متهم به‌عنوان مظنون در پرونده دستگیر شده‌اند که بعد از اتمام تحقیقات کامل و جامع در مورد خبر دستگیری عامل یا عاملان این حادثه اطلاع‌رسانی می‌شود. 2 محیط‌بان یگان حفاظت پارک ملی تنگ صیاد، هنگام گشت زنی در منطقه با 2 متخلف مسلح که صورت خود را پوشانده بودند، مواجه شده و متخلفان پس از شلیک به سمت محیط‌بانان یکی از آنها را از ناحیه پای چپ زخمی می‌کنند و از محل متواری می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید