• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140452
+
-

خبرهای کوتاه/ ضرورت راه‌اندازی سامانه هوشمند محیط‌زیست برای پایتخت


راه‌اندازی سامانه هوشمند محیط‌زیست که داده‌های تفکیک‌شده چالش‌های زیست‌محیطی مناطق تهران را یکپارچه کند و به‌عنوان سند راهبردی برای توسعه شهر در اختیار قرار دهد، ضرورت پایتخت است. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، با اعلام این خبر به مهر گفت: حال و روز محیط‌زیست کشور خوب نیست و طی سالیان اخیر، اقدامات و تصمیمات ضد‌محیط‌زیستی متعدد در دولتی که داعیه محیط‌زیستی‌بودن داشت صورت گرفت که هر یک زخمی کاری بر پیکره محیط‌زیست کشور بود. رفیعی گفت: راه‌اندازی سامانه هوشمند محیط‌زیست شهر تهران، آمایش سرزمین را به‌معنای واقعی دربر می‌گیرد. وی فزود: این سامانه و مرکز، فصل نوینی در مدیریت شهر تهران است و با تهیه این داشبورد در مدیریت دچار خطا نمی‌شویم و با این شرایط استفاده حداکثری از داده‌ها می‌تواند یک راهبرد مهم باشد.

    تالاب آق‌گل پناهگاه حیات‌وحش می‌شود 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به موقعیت حفاظتی تالاب آق‌گل به‌عنوان «منطقه شکار ممنوع»، گفت: ارتقای وضعیت حفاظتی تالاب به «پناهگاه حیات‌وحش» به‌عنوان یک اقدام مهم و ضروری در شورای‌عالی محیط‌زیست در حال پیگیری است که امیدواریم با همت دولت سیزدهم به‌زودی مصوب و محقق شود. محسن جعفری‌نژاد بسطامی به ایرنا گفت: عدم‌تخصیص حقابه تالاب‌ها، نبود بارندگی‌های لازم و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی اطراف تالاب‌ آق‌گل موجب خشک‌شدن زودهنگام این تالاب شده است. وی افزود: اجرای طرح مدیریت جامع تالاب آق‌گل در برنامه پنجم و ششم توسعه با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف پیش‌بینی شده است.

    پالایشگاه تبریز اخطار زیست‌محیطی گرفت
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی از صدور اخطار زیست‌محیطی به پالایشگاه تبریز خبر داد و گفت: پالایشگاه تبریز به‌علت عدم‌رعایت ضوابط زیست‌محیطی و انتشار بوی نامطبوع، اخطار گرفت. حسن عباس‌نژاد به ایرنا گفت: پایش‌های به‌عمل‌آمده و گزارش‌های مردمی حاکی از انتشار بوی نامطبوع حاصل از متصاعدشدن ترکیبات «مرکاپتان» در اطراف پالایشگاه تبریز بود. وی افزود: بررسی‌های کارشناسی نشان داد که منشأ انتشار بوی نامطبوع از پالایشگاه تبریز به‌دلیل بروز مشکل فنی در خطوط مواصلاتی و نشتی در یکی از مخازن بود که بروز نقص فنی و ایرادات در پالایشگاه تبریز از نزدیک بررسی و بلافاصله اقدامات اصلاحی و تعمیرات لازم از سوی مدیریت فنی پالایشگاه انجام گرفت و مشکل آلودگی ایجاد‌شده در حال مرتفع‌شدن است. عباس‌نژاد گفت: در این خصوص اخطاریه‌های لازم به مدیریت پالایشگاه درخصوص جلوگیری از حوادث مشابه صادر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید