• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139543
+
-

جهان‌خبر/ دادگاهی که ربع قرن تعطیل بود

جهان‌خبر/ دادگاهی که ربع قرن تعطیل بود

سامان رضایی

 دانمارکی‌ها پس از نــروژی‌ها ‌خوشبخت‌‌ترین مردم جهان هستند. البته آمار و ارقام‌‌ هم تا‌حدی این موضوع را تأیید می‌کند. یکی از ملاک‌های احساس رضایت و خوشبختی آنها پایین‌بودن فساد   اداری در این کشور است. فساد هست اما کم هست. برای نمونه دادگاهی که به تخلف‌های دولتمردان این کشور رسیدگی می‌کند یک ربع قرن تعطیل بود؛ دادگاهی به نام دیوان ویژه دادگستری دانمارک یا نهاد رسیدگی‌کننده به جرایم اعضای دولت. حالا بعد از 25سال قرار است 26قاضی طی 46روز به اتهاماتی که متوجه وزیر پیشین مهاجرت دانمارک است، رسیدگی کنند.
نیم‌نگاهی به اتهام‌های خانم استویبرگ هم خالی از لطف نیست. او متهم است در سال2016 میلادی 23زوج پناهجوی سوری را تا مدتی از هم جدا کرده است. وی در زمان وزارتش گفته بود اختلاف سنی زوج‌ها و جوان‌بودن زنان باعث شده آنها به ظن تن‌دادن به ازدواج اجباری از شوهران خود جدا شوند تا با تحقیقات بیشتر صحت و سقم موضوع روشن  شود.
حال این قاضی‌ها (26نفر) قرار است درباره اینکه آیا عملکرد وی در جداسازی زوج‌های پناهنده مصداق نقض کنوانسیون حقوق بشر اروپا بوده است یا نه، تصمیم بگیرند. درصورت اثبات جرم، دادگاه می‌تواند وزیر سابق مهاجرت را به حبس تا ۲سال محکوم کند.
 به‌گزارش یورونیوز، خانم استویبرگ 48ساله چندی پیش به‌دلیل همین تصمیم‌ها از عضویت در حزب لیبرال‌ دانمارک کناره‌گیری کرد و اکنون به‌عنوان نماینده مستقل در پارلمان دانمارک حضور دارد.
از سال2018 میلادی تا‌به‌حال دانمارک در رتبه‌بندی کشورها درخصوص فساد بخش دولتی پیوسته با امتیاز88 کمترین فساد و دولت سومالی با امتیاز 10بیشترین فساد دولتی را داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید