• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139464
+
-

با وجود تعریض خیابان‌ها هنوز ترافیک دست از سر معابر فرسوده برنداشته است

پلیس راهور دوای درد ترافیک خیابان دانشگر

پلیس راهور دوای درد ترافیک خیابان دانشگر

مرضیه موسوی

  نبود پارکینگ مناسب و شلوغی خیابان دانشگر همچنین بافت فرسوده معضل ترافیک در این خیابان را پررنگ‌تر از قبل کرده است. با وجود عرض بلوار دانشگر به‌عنوان یکی از خیابان‌های اصلی زرگنده، هنوز هم اگر گذرتان به این خیابان افتاده باشد باید پیه ترافیک سنگینی را به تن بمالید. این معضل هر روز از 7 صبح تا ساعات پایانی شب بیش از هر زمان دیگری خودش را نشان می‌دهد؛ وقتی که مغازه‌ها باز شده و تکاپو به کوچه‌ها و خیابان‌های این محله رسیده است. برطرف کردن بار ترافیک این محله این روزها به دغدغه اصلی شورایاری و کاسبان تبدیل شده است.
در محله زرگنده حتی خیابان‌های اصلی هم باریک و کم‌عرض هستند؛ دلیلش یا عقب‌نشینی نکردن خانه‌های فرسوده است یا هزار و یک مانع دیگری که در کوچه‌ها و پسکوچه‌های محله به چشم می‌خورد. به همین دلیل هم در اغلب این گذرها و خیابان‌ها تابلوهای یکطرفه را می‌بینیم؛ تابلوهایی که به نظر می‌رسد راننده‌ها چندان توجهی به آن ندارند. «حمید حبیبی» بزرگ شده همین محله است و دبیر شورایاری زرگنده. او می‌گوید: «اغلب افراد کوچه‌های این محله را برخلاف مسیر یکطرفه طی می‌کنند. اینجا جایی برای دور زدن نیست. همین موضوع باعث قفل شدن کوچه‌ها و خیابان‌هایی می‌شود که در انتهای کوچه هستند. جالب اینجاست که مردم اغلب این مسیرها را برای دور زدن ترافیک و صرفه‌جویی در وقت به‌صورت خلاف طی می‌کنند. در حالی که با همین کار باعث ترافیک سنگین در چند کوچه و خیابان می‌شوند و خودشان و بقیه را به دردسر می‌اندازند.»

 ترافیک در پیک کاری
خیابان دانشگر به تازگی تعریض شده و با این حال همچنان در این خیابان که از گذرهای اصلی محله است، چیزی از بار ترافیک کم نشده.‌ تردد خودروها در این خیابان از ساعات اولیه صبح کند می‌شود و این ماجرا تا شب ادامه دارد. علاوه بر کوچه‌های یکطرفه و تخلفات رانندگی در آن، وجود مغازه‌ها و بافت تجاری محلی در این خیابان هم از دلایل ایجاد این ترافیک است. حبیبی می‌گوید: «در زرگنده به رسم محله‌های قدیمی هنوز هم بافت تجاری غیرمتمرکز است و مردم تمام مایحتاج خود را می‌توانند از همین مغازه‌ها تأمین کنند. به همین دلیل از ساعات اولیه صبح با باز شدن مغازه‌ها در خیابان‌های اصلی شاهد ترافیک هستیم. افرادی که برای مراجعه به این مغازه‌ها می‌آیند خودروهای خود را در 2طرف خیابان پارک می‌کنند و همین موضوع باعث بسته شدن مسیر‌ تردد خودروها می‌شود. از طرفی زمان محدودی برای بارگیری در مغازه‌ها وجود ندارد. کافی است در خیابان‌ها و کوچه‌های کم‌عرض این محله سر و کله یک خودرو سنگین باری پیدا شود تا بسیاری از مسیرها ‌بند بیاید.»

 تخلف رانندگان
«معضلات ترافیک محله زرگنده بدون حضور پلیس راهور برطرف نمی‌شود.» این را «امیرحسین نجم‌آبادی» از اهالی قدیمی محله زرگنده می‌گوید. رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط راننده‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل بروز ترافیک در معابر باریک محله زرگنده است؛ موضوعی که به گفته ساکن قدیمی محله با حضور پلیس راهبر تا حد زیادی قابل کنترل است و می‌تواند بار ترافیک این محله را کمتر کند. نجم‌آبادی می‌گوید: «اصلاح هندسی یا تعریض خیابان به تنهایی جوابگوی حل معضلات ترافیکی این محله نیست. وجود پلیس راهور رانندگان را قانونمندتر می‌کند. از طرف دیگر در زمان اوج ترافیک با کنترل بار ترافیکی و هدایت خودروها می‌توانند این بار را بین معابر مختلف سرشکن کنند.»
تقاطع خیابان‌های دانشگر و حیدری به‌عنوان یکی از پرترافیک‌ترین و پر ترددترین معابر محله زرگنده از معابری است که به گفته اهالی نیاز به حضور پلیس راهور دارد. همچنین حوالی سه‌راه زرگنده و تقاطع خیابان‌های دانشگر و شکرآبی.

گرانی زمین و کمبود پارکینگ
زرگنده بزرگ‌ترین بافت پلکانی شهر تهران را به خود اختصاص داده است. در اغلب کوچه‌های این محله شیب‌های تندی به چشم می‌خورند که گاهی تیزی آن با تعدادی پله گرفته شده. باریک بودن معابر هم به این موضوع اضافه کنید تا دستتان بیاید که چرا در این محله با مشکل کمبود جای پارک روبه‌رو هستیم؟ این معضل شب‌ها و با آرام شدن‌ تردد در محله خود را یک جور نشان می‌دهد و در ساعات روز و فعالیت کسب و کار در محله جوری دیگر.
کم نیست تعداد خانه‌هایی که در این محله از وجود پارکینگ محروم هستند. آپارتمان‌های نوساز هم معمولاً خیلی کمتر از تعداد واحدهایشان پارکینگ دارند. مشکلی که به کمبود پارکینگ دامن می‌زند این است که تعدادی از صاحبخانه‌ها واحدهای مسکونی خود را بدون پارکینگ به مستأجران اجاره داده‌اند تا خودروهای اضافه خود را در پارکینگ‌های دیگر جا بدهند یا پارکینگ‌ها را به‌صورت جداگانه به دیگران واگذار کنند. به همین دلیل هم اغلب خودروها در این محله معمولاً سر از کوچه‌ها و خیابان‌ها درمی‌آورند و گوشه این معابر کم‌عرض پارک می‌شوند. همین موضوع هم باعث کند شدن حرکت خودروهای عبوری در این محله می‌شود. وجود یک پارکینگ عمومی در این محله می‌تواند تا حدی مشکل را برطرف کند. اما به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۳ پارکینگ‌های شهرداری معمولاً به‌صورت مشارکتی ساخته و بهره‌برداری می‌شوند. این درحالی است که به دلیل بالا بودن قیمت زمین و نیاز به فضایی با متراژ بالا برای ساخت ‍پارکینگ عمومی، این نیاز ضروری محله چندان خواهانی به‌عنوان بهره‌بردار ندارد. البته با بالا رفتن قیمت زمین و ملک و مسکن رد پای این معضل را می‌توان در تمام محله‌های شهر تهران دید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید