• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139451
+
-

دکتر ناهید عبداللهیان متخصص بیماری‌های عفونی و داخلی

چرا باید کرونای جهش‌یافته را جدی‌تر بگیریم؟

چرا باید کرونای جهش‌یافته را جدی‌تر بگیریم؟

ویروس کرونای جهش یافته قدرت سرایت چند برابری دارد. به همین دلیل احتمال سرایت آن در محیط‌های بسته با وجود استفاده از دولایه ماسک تنها در کمتر از یک ساعت وجود دارد؛ این مهم‌ترین دلیلی است که فاصله‌گذاری اجتماعی را در این روزها ضروری می‌کند. از طرفی با شروع واکسیناسیون تصور اشتباهی از ایمنی صد‌درصدی در جامعه به وجود آمده است. در یک ماه گذشته شمار مراجعان مبتلا به کرونا که‌دوز اول یا 2دوز واکسن را هم دریافت کرده‌اند نشان می‌داد که چنین تصور اشتباهی در جامعه ایجاد شده است. گرچه میزان مرگ و میر در افراد واکسینه بسیار کمتر از مرگ و میر دیگر افراد است اماابتلای هر فرد در چنین شرایطی بار مضاعفی به مراکز درمانی و امکانات بهداشتی هر منطقه وارد می‌کند. در شرایط پیک حتی در برخی از بیمارستان‌ها کادر درمانی که خود به کرونا مبتلا شده‌اند مجبور به حضور در مراکز و ادامه خدمت هستند. کمبود برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در این روزها به دلیل نبود تولید آن نیست‌؛ بار مضاعفی که ناگهان به سیستم درمانی وارد می‌شود آن را فلج می‌کند و از خدمت‌رسانی کامل و درست محروم.
تجربه واکسیناسیون همگانی در استان‌هایی که در ابتدای شیوع کرونای دلتا در شرایط بحرانی قرار داشتند، نشان از ارتباط مؤثر واکسیناسیون با کنترل این ویروس دارد. ماه گذشته در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان باوضعیت بسیار وخیمی روبه‌رو بودیم. اما سرعت‌بخشیدن واکسیناسیون در این استان ورق را برگرداند؛ امروز اگر نقشه کرونا در کشور را ببینید تمام استان‌ها قرمز هستند اما در سیستان و بلوچستان وضعیت نارنجی و حتی دربرخی از شهرهای این استان وضعیت زرد شده است.
آنچه باید بدانیم این است که واکسن کرونا لزوماً ما را از ابتلا به این بیماری مصون نمی‌کند‌؛ بلکه در خوش بینانه‌ترین حالت مانع مرگ و میر می‌شود. تا واکسینه شدن 80‌درصد جامعه باید همچنان تمام پروتکل‌ها را رعایت کنیم و حتی اگر 2دوز واکسن راتزریق کرده‌ایم همچنان از ماسک، استفاده و فاصله‌گذاری را رعایت کنیم. ممکن است آنتی‌بادی دیگر ویروس‌ها در سویه جدید ویروس کرونا بی‌اثر باشد. ما هنوز از موج پنجم کرونا خارج نشده‌ایم و موج ششم درست پیش رو ماست‌؛ سویه خطرناکی به نام لامبدا که سرعت انتقال آن بسیار بیشتر از کرونای دلتاست. در چنین شرایطی به همه مردم توصیه می‌کنیم که در صورت رسیدن نوبت واکسیناسیون، در انجام آن تعلل نکنند‌؛ تزریق هر واکسنی از واکسن نزدن بهتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید