• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13904
+
-

دست دادن‌هایی که دنیا را تغییر دادند

لحظه دست دادن کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، قطعا در تاریخ ماندگار خواهد شد چون دوران تازه‌ای را در پی خواهد شد. چنین دست‌دادن‌های مهمی، البته پیش‌تر هم در تاریخ معاصر سابقه داشته‌اند:

  عرفات- رابین؛ 1993
بعد از ماه‌ها مذاکرات محرمانه در نروژ، یاسر عرفات، رهبر فلسطینی‌ها و اسحاق رابین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در کاخ سفید پیمان اسلو را امضا کردند و در اقدامی تاریخی، در محوطه کاخ سفید، در معیت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور آمریکا، با یکدیگر دست دادند. براساس این توافق، به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، خودمختاری داده شد.

  اوباما-کاسترو؛ 2013
در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، برای نخستین بار به‌عنوان رهبران دو همسایه متخاصم، بعد از دهه‌ها با هم دست دادند. طی چند‌ماه بعد، روابط دیپلماتیک در جولای 2015از سر گرفته شد و اوباما در سال 2016به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بعد از 88سال، به کوبا سفر کرد.

  شی- ما؛ 2015
بعد از دهه‌ها روابط تیره و تار، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و مایینگ جئو، رئیس‌جمهور تایوان برای بیش از یک دقیقه دست یکدیگر را فشردند و به دوربین‌ها لبخند زدند. با وجود اهمیت تاریخی این دیدار، عملا تغییرات بنیادینی در روابط چین و تایوان به‌وجود نیامد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید