• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 7 شهریور 1400
کد مطلب : 138955
+
-

عبور بورس از مرز مقاومت با سوخت دلار

به‌دنبال رشد قیمت دلار، دیروز شاخص کل بورس تهران با یک رشد پرقدرت از محدوده مقاومت یک‌میلیون و 540هزار واحد عبور کرد

بورس
عبور بورس از مرز مقاومت با سوخت دلار

به‌دنبال رشد پرسرعت قیمت دلار، شاخص کل بورس تهران دیروز توانست به پشتوانه این رشد، با قدرت از مرز مقاومت یک‌میلیون‌و540هزار واحد عبور کند.
به‌گزارش همشهری، با وجود آنکه معاون اول رئیس‌جمهور از گشایش‌های ارزی خبر داده است، قیمت دلار به‌سرعت در حال افزایش است و به‌دنبال آن بازار دارایی‌ها ازجمله بورس و طلا هم در حال صعود هستند. هفته قبل محمد مخبر از تماس تلفنی رئیس‌جمهور با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول‌های بلوکه شده ایران خبر داده و گفته بود: در جریان گفت‌وگوهایی که ابراهیم رئیسی با روسای برخی کشورها انجام داده، گشایش‌هایی ایجاد شده که این گشایش‌ها قطعا در بازار ارز تأثیر خواهد گذاشت.
با توجه به محدودیت‌های ارزی که در نتیجه تحریم‌ها برای ایران ایجاد شده است هر نوع گشایش ارزی می‌تواند حجم عرضه ارز را در بازار افزایش دهد و منجر به کاهش قیمت دلار شود، اما با وجود انتشار خبر گشایش‌های ارزی، قیمت دلار از هفته قبل شروع به رشد کرده و این موضوع سایر بازار‌ها را ازجمله بازار سهام و طلا را هم تحت‌تأثیر قرار داده است.

رشد قیمت دلار
با وجود آنکه رشد قیمت دلار از چند هفته پیش آغاز شده است، اما ظرف چند روز گذشته سرعت رشد قیمت دلار افزایش یافته است؛ به‌طوری که هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا به سرعت وارد کانال 27هزار تومان شد و در مبادلات روز چهارشنبه به 27هزارو730تومان رسید. از روز چهارشنبه اما سرعت رشد قیمت دلار بیشتر هم شد؛ به‌طوری که قیمت دلار در روز پنجشنبه به 28هزار تومان رسید و دیروز نیز بلافاصله با بازگشایی بازار‌ها قیمت هر دلار آمریکا تا 28هزارو320تومان پیش‌روی کرد.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد، بخشی از دلایل رشد قیمت دلار به تحولات افغانستان و تصرف هرات توسط طالبان بازمی‌گردد. این اتفاق منجر شده است که ارتباط صرافی‌های ایران با صرافی‌های هرات که منبع بخشی از انتقال ارز بودند، قطع شود و این صرافی‌ها هم‌اکنون غیرفعال هستند. با این حال، برخی خبر‌های تأیید نشده نشان می‌دهد با مذاکراتی که وزارت امور خارجه با طالبان داشته است، طالبان قول همکاری برای نقل و انتقالات ارز به ایران را داده است.
برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که علت رشد قیمت دلار سیاست‌های اقتصادی دولت جدید است. به‌زعم آنها سیگنال‌های اقتصادی که دولت سیزدهم منتشر می‌کند به‌گونه‌ای نیست که بتواند بر بازار‌ها اثر ملموسی داشته باشد و برنامه‌های اعلام شده برای مهار تورم و رشد تولید کافی نیست. برخی حتی بر این باورند که سیاست‌های اقتصادی دولت جدید ممکن است انتظارات تورمی را افزایش ‌دهد و این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت دلار و سایر دارایی‌ها شود. از طرف دیگر تردید‌های به‌وجود آمده در مورد احیای برجام و سیاست خارجی دولت سیزدهم بر حجم نااطمینانی‌ها اضافه کرده که این موضوع نیز می‌تواند منجر به رشد انتظارات تورمی شود. همه اینها در حالی است که با حضور برخی منتقدان FATF در دولت جدید همه منتظر هستند که ببینند سرنوشت ایران در فهرست سیاه چه خواهد شد.
به‌نظر می‌رسد گروه اقتصادی دولت که حالا تا حدود زیادی ترکیب آن مشخص شده باید هرچه زودتر به‌منظور ساماندهی بازار ارز برنامه‌های دقیق‌تری را اعلام کند و از کلی گویی بپرهیزد؛ چراکه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را در دیگر بازارها به‌خصوص بازار کالاهای اساسی در پی داشته باشد.
علی دهدشتی‌نژاد، یک کارشناس بازار‌های مالی در این‌باره گفت: انتظار می‌رفت با تغییر دولت، نرخ ارز کنترل‌شده و کمی کاهش یابد تا اعتماد مردم به اقتصاد کشور خدشه‌دار نشود. شاید افزایش نرخ روزهای اخیر را بتوان به عدم‌استقرار کابینه دولت جدید گره زد و بعد از آغاز به‌کار وزرای جدید، نرخ ارز هم تا حدودی کنترل شود، اما درمجموع با شرایط فعلی اقتصاد کشور و کسری بودجه دولت، کنترل نرخ ارز کار دشواری خواهد بود.
او اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت نرخ ارز شیب افزایشی داشته باشد و با استقرار کابینه دولت، نرخ ارز کنترل شود، ولی شاید اگر گشایشی در روند احیای برجام صورت نگیرد، قیمت ارز مجدداً صعودی شود.

رشد شاخص بورس
نوسان‌های قیمت دلار فقط مختص این بازار نیست و هر نوع رشد یا کاهش قیمت دلار سایر بازار‌ها را هم در کوتاه‌مدت و بلندمدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. دیروز هم تحت‌تأثیر عبور قیمت دلار از مرز 28هزار تومان شاخص کل بورس تهران با رشد مواجه شد و توانست با قدرت از محدوده مقاومت یک‌میلیون‌و540هزار واحد عبور کند. به لحاظ تکنیکی عبور شاخص بورس از این محدوده به‌معنای رشد بیشتر در روزهای آینده است. به‌زعم کارشناسان رشد قیمت دلار، سهامداران را به این نتیجه رسانده است که قیمت دلار به زیر 20هزار تومان نزول نخواهد کرد. در طول ماه‌های گذشته قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها متناسب با دلار 20هزار تومان تطبیق پیدا کرده بود و حالا که قیمت دلار وارد کانال 28هزار تومان شده، زمینه برای رشد قیمت سهام شرکت‌ها فراهم شده است. این موضوع منجر شده که روند ورود نقدینگی به بازار سهام نیز افزایش یابد؛ به‌طوری که از سه‌شنبه هفته قبل تا دیروز بیش از 700میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شده و ارزش روزانه معاملات بازار سهام دیروز از مرز 20هزار میلیارد تومان عبور کرد.
دیروز همچنین همگام با رشد قیمت دلار، قیمت هر سکه طرح جدید هم با 2.2درصد رشد از مرز 12میلیون‌و370هزار تومان عبور کرد.
بازار طلا و سهام ازجمله بازارهایی هستند که به سرعت به رشد قیمت دلار واکنش نشان می‌دهند. به لحاظ اقتصادی چنانچه رشد قیمت دلار همچنان ادامه داشته باشد در ماه‌های آینده با یک تأخیر چند‌ماهه اثر این افزایش قیمت در بازار کالا و خدمات و حتی مسکن هم نمایان خواهد شد.

آینده بازار سهام
آنطور که تحلیلگران می‌گویند یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام پس از یک نزول یک‌ساله، رشد قیمت دلار بوده و چنانچه رشد قیمت دلار ادامه یابد، روند صعودی شاخص بورس هم ادامه خواهد یافت. از نظر تکنیکی چنانچه شاخص بورس در محدوده یک‌میلیون‌و600هزار واحد تثبیت شود، مسیر صعود شاخص تا محدوده 2میلیون‌و100هزار واحد هموار می‌شود. برخی تحلیلگران هم بر این باورند که عبور شاخص از قله قبلی شاخص که در مرداد‌ماه پارسال به ثبت رسیده بود، زمینه ورود شاخص بورس به کانال 3میلیون واحد را فراهم می‌کند. حامد ستاک، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: در اقتصاد کلان با توجه به نرخ ارز، شرایط تورمی در کشور وجود خواهد داشت و این موضوع امتیازی برای رشد بازار سهام خواهد بود. به‌گفته او، اگر شرایط حال حاضر بدون تغییر ادامه داشته باشد، بازار به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد، اما اینکه شاخص به چه رقمی خواهد رسید، کار آسانی نیست. او درباره آینده بازار سهام گفت: پیش‌بینی بلندمدت درباره بورس با توجه به وضعیت اقتصادی کشور اقدام منطقی نیست؛ به همین دلیل نمی‌توان عدد خاصی را برای شاخص پیش‌بینی کرد. ستاک درباره اینکه آیا چالشی بازار را تهدید می‌کند یا خیر، تصریح کرد: هم‌اکنون تهدید قابل پیش‌بینی برای بازار وجود ندارد. گروه جدید اقتصادی که قرار است مسئولیت اقتصاد کشور را برعهده بگیرد، نه‌تنها نکته منفی درباره بازار بیان نکردند، بلکه اظهاراتشان درباره بورس مثبت بوده است؛ بنابراین نمی‌توان اتفاق بدی برای بازار سرمایه متصور بود. حافظ عزیزی‌نقش، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این‌باره گفت: قیمت سهام بخش عمده شرکت‌های حاضر در بورس، وابسته به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز است؛ بنابر این انتظارات سرمایه‌گذاران در مورد نرخ آتی دلار، اثر بااهمیتی بر تحلیل سهام شرکت‌ها دارد. او با بیان اینکه در زمان نزول سهامداران نگران افت قیمت دلار بودند، اضافه کرد: حالا که نگرانی‌ها نسبت به افت قیمت دلار کاهش یافته است، پول‌های پارک شده نیز به بورس برگشته‌اند؛ به‌طوری‌که سهامداران حقوقی در حال خرید سهام شرکت‌ها در کف قیمت هستند و این موضوع سهامداران حقیقی را هم ترغیب کرده است که به بورس برگردند. به‌گفته او، این عوامل منجر به جذب نقدینگی به سهام شرکت‌های بزرگ ازجمله گروه معادن و فلزات و پتروشیمی شده است. پیمان حدادی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این‌باره گفت: هفته پیش‌رو نخستین هفته فعالیت رسمی دولت و کابینه جدید است و اظهارنظر دولت درباره تغییر نرخ ارز می‌تواند از موارد مؤثر بر بازار سهام باشد؛ البته انتظار می‌رود به لحاظ بنیادی همچنان انتشار گزارش‌های مالی از سوی شرکت‌ها منجر به رشد بازار شود. به‌گفته او، قطعا تصمیمات کوتاه‌مدت اقتصادی دولت در زمینه نرخ ارز، کنترل تورم و قیمت‌ها در روند معاملات بازار‌ها در ماه‌های آینده تأثیر خواهد داشت. بااین حال به‌نظر می‌رسد ارزش معاملات خرد در روز‌های آینده افزایش یابد و این موضوع منجر به رشد شاخص هم‌وزن شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید