• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138477
+
-

اعضای شورای شهر تهران به گزارش عملکرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طی 4سال گذشته واکنش نشان دادند

ذره‌بین شورا روی فرهنگ شهر

مهدی چمران: شورایاری‌ها به جایگاه اصلی خود بازمی‌گردند

شورا
ذره‌بین شورا روی فرهنگ شهر


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

 ارائه گزارش عملکرد 4ساله توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و معرفی سخنگوی شورای شهر تهران مهم‌ترین دستور جلسه پنجمین جلسه شورای شهر تهران بود. دیروز محمدرضا جوادی‌یگانه گزارش‌کاملی از عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی در صحن پارلمان شهری ارائه داد، اما در پایان با انتقادات‌ اعضای شورا مواجه شد. اکثر اعضای شورای شهر تهران عملکرد این معاونت را ضعیف توصیف کردند و ضمن عذرخواهی از مردم گفتند که عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با دوره‌های گذشته نمره‌ای نمی‌گیرد. در دقایق پایانی جلسه هم علیرضا نادعلی‌شهرستانی با 21رأی موافق برای مدت 2سال به‌عنوان سخنگوی شورای شهر تهران معرفی شد.
به گزارش همشهری، نطق پیش از دستور رئیس شورای شهر تهران متناسب با ایام محرم بود و مهدی چمران با بیان اینکه پس از ۱۴۰۰سال فریاد «هَل من ناصرِ ینصُرَنی» در گوش ما می‌پیچد، گفت: «امام‌حسین(ع) این شعار را سر داد تا دشمنان خود را در گرایش به راه راست هدایت کند، نه اینکه از کسی یاری بطلبد. این شعار به این معناست که آیا کسی هست راه حسین(ع) را ادامه دهد؟ پس از شهادت امام‌حسین(ع) هم این فریاد همچنان هست و کسانی که راه امام‌حسین(ع) را ادامه دادند، پیروز شدند.» او ادامه داد: «انقلاب ما هم از عاشورا شروع شد؛ چراکه حادثه ۱۵خرداد سال42 ،2روز پس از عاشورا رخ داد و انقلاب ما هم با نام حسین(ع) پیروز شد. همچنین در دفاع‌مقدس هم با نام و یاد و عشق حسین(ع) به جبهه می‌رفتیم و به پیروزی رسیدیم.» او با تأکید بر اینکه هرکسی به حسین(ع) کمک کند، به پیروزی می‌رسد، گفت: «کسانی که در کشاکش دنیای نفسانی هستند، به کمک امام‌حسین(ع) نیاز دارند تا مانند شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی بر بال ملائک نشسته و به معراج روند و به دیدار شهدایی چون مطهری، بهشتی، چمران، بابایی، خرازی، شیرازی و باکری  بشتابند و اینچنین به فریاد امام‌حسین(ع) پاسخ بدهند. درحقیقت سخن آخر سیدالشهدا(ع) این بود که ما به قضای الهی تن دادیم و آن را می‌پذیریم و ما هم این راه را طی می‌کنیم.»

سازگاری با شرایط کرونایی
پس از پایان صحبت‌های مهدی چمران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پشت تریبون رفت تا گزارشی از عملکرد‌ شهریور96 تا پایان تیرماه1400 را ارائه دهد. محمدرضا جوادی‌یگانه در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «حوزه اجتماعی به لحاظ ساختاری بسیار گسترده است و این فضا در سازمان تقریبا شناخته شده نیست؛ از این‌رو امروز تلاش می‌کنم با ارائه گزارش گستردگی این حوزه را نشان دهم. همچنین پیشنهادها و اطلاعاتی در این گزارش وجود دارد و به افرادی که پس از این مسئولیت معاونت فرهنگی را می‌پذیرند، کمک می‌کند.» به‌گفته او، درمجموع ۶۵گزارش تحت عنوان فرهنگ شهر منتشر شده و اکنون در سایت معاونت اجتماعی و فرهنگی در دسترس قرار دارد.
جوادی‌یگانه با بیان اینکه همواره تلاش شده تا نگاه جامعی به همه حوزه‌های اجتماعی داشته باشیم گفت: تقریبا نیمی از دوره ۳۰ماهه مسئولیتم در معاونت اجتماعی و فرهنگی با بیماری کرونا روبه‌رو شد و عملا امکان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت، اوگفت: «مجموعه برج میلاد و سازمان ورزش به‌دلیل شیوع کرونا تقریبا تمام درآمد خود را از دست دادند و توانستیم تا حدودی به سازمان ورزش کمک مالی کنیم، اما سال گذشته به‌دلیل نداشتن ردیف بودجه به برج میلاد کمک مالی نشد. اینها تنها بخشی از آسیب‌های کرونا به حوزه معاونت اجتماعی بود و درنهایت سعی کردیم در تمام بخش‌ها با شرایط کرونایی سازگاری ایجاد کنیم و خدمات مطلوب به شهروندان ارائه دهیم.» به‌گفته او، راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون خودرویی در 6بوستان و فعال شدن 22سوله بحران و مجموعه ورزشی در موضوع واکسیناسیون، اقدامات دیگر مدیریت شهری در بحران کرونا بوده است.

توجه به همه شهروندان
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه گفت که برای ارزیابی حوزه اجتماعی علاوه بر عملکرد، رویکرد هم مهم است: «تجربه‌ای که در معاونت اجتماعی احساس شد «حس کسی بودن» است؛ یعنی باید به همه انسان‌ها در شهر توجه شود و به‌ویژه بخش‌هایی که کمتر دیده شده‌اند.» جوادی‌یگانه به امکانات اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی هم اشاره کرد و گفت: «اکنون ۳۴۳سرای محله، ۱۹۰سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر، ۲۰مددسرا، ۲ سامان‌سرا، ۱۰مجتمع بهاران، ۵۶مجموعه آبی، ۱۶۳مجموعه غیرآبی، 53مجموعه الزهرا(س)، 21مرکز پرتو، 9بوستان بانوان، 24شهربانو و یک شهردخت، 57مرکز کوثر و  4 خانه‌موزه وجود دارد که در اختیار شهروندان است. درواقع اقدامات رویکردی ما در شهرداری بر مبنای عدالت توزیعی، التیام‌بخشی، مشارکت اجتماعی و نشاط اجتماعی بوده که در این راستا برنامه‌هایی چون نوروزگاه، شادستان، کنسرت آنلاین و مسابقات نقاشی «شهری که من دوست دارم» و کوچه‌های دوستی، اجرا شده است.» او با اشاره به رویکرد تهران1400 عنوان کرد: «رویکرد اجتماعی و فرهنگی در همه مسائل مدیریت شهری، وجود برنامه‌های شفاف و انگیزشی برای آحاد مردم، افزایش زیست‌پذیری شهری، نگاه به سیر تاریخی یکصدساله شهر و تحقق عدالت اجتماعی در ارائه خدمات و اهداف تهران1400 است. همچنین 2 پویش «جان تو جان شهر» و «نور، شهر و امید» به مناسبت اعیاد مذهبی راه‌اندازی شده‌اند.» معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در ادامه به احداث 2گرمخانه ویژه مردان و زنان در مناطق ۵ و ۱۲ هم اشاره کرد و گفت: «درراستای مبارزه با کار کودکان هم اقدام به راه‌اندازی پویش «چهارراه کودک» کرده‌ایم. همچنین سال96 درنظرسنجی که توسط شهرداری تهران انجام شد، مهم‌ترین مشکل مردم بعد از ترافیک که سهم 90درصدی داشت، فاصله شمال و جنوب با 86درصد بود و از این رو برنامه شادستان و نوروزگاه را در جنوب تهران متمرکز کردیم و امسال در حریم تهران پیک‌های امید با همکاری کانون‌ها فرستاده شده است.»  معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: «شهر برای کودکان و مادران دارای فرزند خردسال مناسب نیست و ازاین‌رو اتاق مادر و کودک احداث کردیم. شهر برای زنان ناامن است و بخشی از این ناامنی به فضای کالبدی برمی‌گردد که بخشی از این فضاها را ایمن کردیم. همچنین شهر برای سالمندان هم مناسب نبود که برنامه شهر دوستدار سالمند اجرا شد.» به‌گفته او، تقدیر از کارگران افغانستانی در این دوره به‌خوبی انجام و ویدئو مپینگ به‌خاطر حمله به دانشگاه کابل با عنوان «جان پدر کجاستی» اجرا شد.  پس از ارائه گزارش عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی، اعضای پارلمان شهری به بیان نظرات خود پرداختند و سؤالاتی را هم مطرح کردند که به‌طور خلاصه در ادامه می‌خوانید.

تلاش برای بازگشت شورایاری‌ها

مهدی چمران: برای موضوع شورایاری‎ها خیلی زحمت کشیدیم. وقتی به شورا آمدیم، فقط 84محله شورایاری داشتند و ما با یک انتخابات سخت این کار را انجام دادیم. ابتدای فعالیت دوره دوم شورای شهر تهران، هم دولت و هم وزارت کشور مخالف شورایاری بودند اما انتخابات را برگزار کردیم و شورایارها به صحن شورا آمدند و گزارش‎دادند. متأسفانه نمی‎دانیم چه شد که این موضوع به دیوان عدالت اداری رفت و به ناگه همه‌‌چیز از بین رفت اما سعی می‎کنیم دوباره شورایاری‎‌ها را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

گزارش کار به جای گزارش راهبردی

 ناصر امانی:  توقع داشتیم گزارش حوزه اجتماعی و فرهنگی یک گزارش راهبردی و کلان باشد اما مطالب مطرح‌شده، گزارش کار روزانه‌ای از شرح وظایف جاری ادارات کل معاونت بود. مقاله‌ای با عنوان «تهران را پس گرفتیم» در سال97 داشتید که ‌ای کاش آن مقاله را با این گزارش عملکرد مقایسه می‌کردید. چراکه در مقاله مورد‌نظر ادعا کردید طی ۱۲سال گذشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی نگاه امنیتی به حوزه فرهنگ وجود داشته اما شما این دید را به دید اجتماع‌محور تبدیل کرده‌اید، که لازم است امروز این موضوع را توضیح دهید. همواره عنوان کردید گفتمان جدیدی با 4ویژگی در شهر حاکم کرده‌اید و بر افزایش عدالت توزیعی تأکید داشته‌اید و به‌عنوان نمونه مجتمع فرهنگی شهرری (برج طغرل) را مثال زده‌اید. درحالی‌که این مجتمع مردادماه۹۶ تا ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تلاش مدیریت شهری گذشته بوده است. پس نباید در گزارش عملکرد شما گنجانده شود و اگر منظورتان از تمرکز بر طرح‌های شادستان، مناسب‌سازی‌ شهر، تقویت مراکز فرهنگی و ایجاد عدالت توزیعی است بگویید در بعد کالبدی شهر چه توسعه‌ای داشته‌اید؟ 
رویداد تهران۱۴۰۰ چه بود و قرار بود با این همه هزینه چه اتفاقی رخ دهد؟ وجود 5هزارو500نقطه بی‌دفاع شهری و اینکه کدامیک امن شده‌اند؟ شهرداری تا چه میزان از ظرفیت‌هایش در زمان کرونا توانست استفاده کند؟

چه کار جبهه‌ای انجام شده است؟

مهدی اقراریان:  برای کار جبهه‌ای در شهر چه اقدامی انجام داده‌اید؟ گزارش عملکرد ارائه‌شده توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران‌ شأن اعضای شورا را رعایت نکرد.

انتقاد به طرح تهران ۱۴۰۰

زهرا شمس‌احسان: بودجه مصوب حوزه فرهنگی اجتماعی از سال1397 تا سال۱۴۰۰ بیش از 8میلیارد تومان بوده و این منابع صرف چه اموری شده است؟ توضیح دهید رویداد تهران۱۴۰۰ که حدود ۵ماه بدون مصوبه آغاز به‌کار کرد و فعال شد، چه تحولی در شهر و چه نتیجه‌ای داشت؟  فرایند مناسب‌سازی‌ 20مرکز ورزشی برای معلولان به کجا رسید؟

سمپوزیوم استعمال مواد‌مخدر در بزرگراه‌ها

علیرضا نادعلی:  در بسیاری از بزرگراه‌ها و پل‌های تهران سمپوزیوم استعمال مواد‌مخدر اتفاق می‌افتد و با تأسیس متعدد مراکز بهاران باید چهره شهر تهران از این شکل خارج می‌شد، چرا این اتفاق نیفتاده است؟ 

شاخص بهبود استحکام خانواده در چه وضعیتی است؟

نرگس معدنی‌پور: در ۴سال گذشته شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی چه تغییری داشته‌اند؟ شاخص بهبود استحکام بنیاد خانواده، بهبود نرخ مشارکت شهروندان تهرانی اکنون در چه وضعیتی است؟ در استفاده از ظرفیت اداره کل امور بانوان، اداره کل آموزش‌های شهروندی، اداره کل سلامت، ستاد مدیریت سراهای محله در مدیریت کرونا و سازمان خدمات اجتماعی در رسیدگی خانواده‌های محروم و آسیب‌دیده از کرونا توقع بیشتری داشتیم.

برون‌سپاری اماکن مهم ورزشی

سیداحمد علوی:  برون‌سپاری اماکن ورزشی شهرداری تهران ایرادهای فراوانی دارد اما با وجود اعلام سازمان بازرسی هنوز برون‌سپاری 60فقره از اماکن مهم شهرداری تهران متوقف نشده و گویا نامه سازمان بازرسی در این زمینه کفایت نکرده و همچنان این واگذاری‌ها در حال انجام است. همچنین با استناد به کدام مصوبه قراردادهایی با مدت زمان بعضا 9ساله منعقد می‌شود که نه‌تنها دست این شورا، بلکه دست شورای آتی را نیز در بهره‌برداری لازم می‌بندد؟ گزارش سازمان بازرسی نشان می‌دهد که موضوع سود و اجاره بها در این قراردادها دارای اشکالاتی است که موجب ضرر شهرداری و در نهایت شهروندان می‌شود. پیشنهاد می‌کنم مادامی که مدیریت شهری جدید به‌صورت فعال‌تر بر سرکار نیامده و عیوب قراردادها رفع نشده است، جلوی ثبت این قراردادها گرفته شود. در پایان خواستار واکسینه کردن کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها نیز هستم.

خسارت ناشی از عدم‌توسعه و نگهداشت زیرساخت‌ها 

مهـدی عبـاسی:  عدم‌توسعه و نگهداشت و بهره‌وری زیرساخت‎های فرهنگی و اجتماعی به شهر تهران خسارت وارد و مسیر آیندگان را مشکل کرده است. ازجمله عللی که گزارش معاونت‌ها دیده نمی‎شود این است که مردم و مدیریت شهری جدید با دوره‎های قبلی آن را مقایسه می‎کنند و نمره‎ای به آن نمی‎دهند. به‌عنوان نمونه در دوره‎های قبلی مدیریت شهری مجموعه‎های بهاران تاسیس شدند تا برنامه‌ها و امکانات فضایی را برای افراد آسیب‌دیده اجتماعی فراهم کنند و آنان را به جامعه بازگردانند ولی یکی از مراکز مهم بهاران در منطقه17 تعطیل شده است و ساختمان آن را به مجموعه دیگری داده‎اند.

ابهام در کنسرت‌های آنلاین 

جعفر بندی‌شربیانی:  درخصوص کنسرت آنلاین حواشی زیادی به‌وجود آمد و هیچ‌گاه پاسخ روشنی برای ابهامات این طرح در مورد هزینه‌ها و فواید آن ارائه نشده است. پروژه تهران1400 هم که محل ابهام و سروصدا در جامعه است. 

مباحث تربیتی کجاست؟ 

حجت‌الاسلام محمد آقامیری:  معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در اهداف رویکردی، نکات متعددی مانند عدالت توزیعی را ذکر کرد. سؤال بنده این است که در چارچوب عملکردی معاونت، مباحث تربیتی کجاست؟ البته نگاه بنده صرفاً نگاه تربیت دینی نیست بلکه منظورم موازین اخلاقی و انسانی در برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی شهر تهران است.

نتایج طرح‎های مطالعاتی با بودجه‎های کلان 

سوده نجفی:  از سازمان رفاه و مشارکت‎های اجتماعی شهرداری تهران بابت خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به اقشار آسیب‌پذیر تشکر می‌کنم اما در مورد عملکرد 4سال گذشته معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یک ‌سؤال مشخص دارم و آن اینکه «خروجی طرح‎های مطالعاتی که با بودجه‎های کلان قرارداد بسته شد چه بود؟»

جلوگیری از فروش سراهای محله

مهدی پیرهادی:  موضوع فروش مجموعه‎های فرهنگی و ورزشی نظیر سراهای محله از جمله سرای محله کاووسیه، اقدامی نابخشودنی است؛ چرا که لطمه‎ جدی به شهر و فرزندان آن می‎زند و هرچه سریع‌تر باید از فروش سراها جلوگیری شود. متأسفانه بودجه معاونت امور فرهنگی و اجتماعی در چندسال گذشته به‌شدت کاهش یافته و آیا معاون اجتماعی برای افزایش بودجه اقدامی کرده و چه نتیجه‌ای داشته است؟ 

شاخص‌های زیست‌پذیری شهر

علی‎اصغر قائمی: در این گزارش و گزارش‎های قبلی انبوهی از پروژه‎ها را شنیدیم اما کاش مشخص بود هرکدام از این پروژه‎ها چه جایگاهی در برنامه‎ها و طرح‌ها داشته‌اند و به کدام شاخص زیست‎پذیری شهر تهران کمک کرده‎اند. معاون فرهنگی عنوان کرد که مدیریت مثل یک دوی امدادی است و این گفته را می‌پذیریم اما به شرطی که یک دونده به‌گونه‎ای ندود که دونده دیگر مسیر مضاعفی را طی کند تا به نقطه شروع برسد. در گزارش ارائه شده از طراحی سایت visit.tehran.ir سخن به میان آمد درحالی‌که سایت موردنظر سال92 طراحی شده است.

 دستور وزیر کشور برای صدور حکم شهردار تهران

رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره سرانجام حکم علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: «در تعطیلی‌های اخیر اتفاق جدیدی رخ نداده، به جز اینکه وزیر کشور دستور بررسی و اقدام داده است و در راستای همین دستور، جلسه‌ای برگزار می‌شود و امیدواریم به نتایج مثبت و خوبی برسیم.» مهدی چمران ادامه داد: «وزیر جدید کشور هنوز انتخاب نشده و سعی بر این است که قبل از این انتخاب و طی 4-3 روز آینده به نتیجه مثبتی برسیم و اگر هم نشد، این قضیه برای وزیر جدید کشور باقی می‌ماند.» او درباره تعیین تکلیف کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر ششم هم گفت: اگر به شوراهای گذشته بنگرید متوجه می‌شوید که از این موضوع عقب نیستیم و مشکلی نبوده است. به هر حال فرصت کافی وجود دارد و باید انتخاب افراد در کمیسیون ها براساس میل و سلیقه و تخصص آنها باشد. او تأکید کرد:«تنظیم این مسئله، کار پیچیده‌ای است و حتی در مجلس، قانونی در این زمینه تصویب شده و ما هم تلاش می‌کنیم که به نتیجه برسیم و اگر فرصت شد، هفته آینده این موضوع نهایی می‌شود.» رئیس شورای شهر تهران هم درباره علت دعوت معاونان شهرداری به صحن شورا گفت: «ما به ماندگار بودن و نبودن معاونین فکر نکرده‌ایم و این افراد در صحن شورا حاضر می‌شوند تا گزارشی از کار خود ارائه دهند تا اعضای شورا هم از عملکرد آنها مطلع شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید