• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138433
+
-

۱۰نوع ماهی زیر ۵۰هزار تومان در میادین


اغلب خانواده‌های ایرانی ماهی را در مقایسه با گوشت قرمز گران‌تر و به‌دلیل طیف وسیع‌تر غذاهای گوشتی مورد پسند خانوار، کم‌صرفه‌تر می‌دانند و خیلی‌ها به همین دلیل فقط شب عید و مناسبت‌های خاص به سراغ خرید آن می‌روند. با اینکه دیدن قیمت سرسام‌آور ماهی در فروشگاه‌های مواد پروتئینی اغلب ناامیدکننده است اما بهتر است بدانید قیمت این محصول در میادین بسیار پایین‌تر است و هم‌اکنون دست‌کم ۱۰نوع ماهی در میادین میوه و تره‌بار کمتر از ۵۰هزار تومان قیمت دارند. به گزارش همشهری، نرخ‌نامه میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نشان می‌دهد ۲۰نوع ماهی در میادین با قیمتی کمتر از ۱۰۰هزار تومان عرضه می‌شود که در میان آنها ۱۰نوع زیر ۵۰هزار تومان قیمت دارند. البته غرفه‌های عرضه ماهی در تمام میادین میوه و تره‌بار تهران دایر نیست و فقط برخی از میادین هستند که ماهی تازه عرضه می‌کنند اما در همین میادین به‌ویژه در ساعات ابتدایی روز می‌توان انواع ماهی‌های تازه شمال و جنوب کشور را خریداری کرد. مرور قیمت‌های به‌روز شده ماهی در نرخ‌نامه میادین نشان می‌دهد در 2 هفته پایانی مردادماه ماهی شیر خلیج‌فارس با قیمت هر کیلوگرم ۱۱۸ تا ۱۳۲هزار تومان گران‌ترین ماهی عرضه شده در میادین بوده و ماهی راشگو با قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۶هزار تومان در رده بعدی گرا‌ن‌ترین‌ها قرار دارد. حلوا سیاه با حدود قیمتی ۹۸ تا ۱۰۸هزار تومان، شوریده با قیمت هر کیلو ۹۸ تا ۱۰۵هزار تومان و بچه شیر با قیمت هر کیلو ۹۹ تا ۱۰۹هزار تومان دیگر ماهی‌های بالای 100 هزار تومان میادین هستند اما دیگر انواع ماهی را می‌توان با قیمت‌های پایین‌تر خرید.
ماهی‌هایی که با قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان عرضه می‌شوند عبارتند از:
 سوف بین ۷۰ تا ۷۵هزار تومان، قزل‌آلای رنگین‌کمان 59.900تومان، سرخو بین ۹۰ تا ۹۵هزار تومان، سنگسر طلایی بین ۶۵ تا ۸۲هزار تومان، شانک ۷۳هزار تومان، کوتر ۷۵ تا ۷۹هزار تومان، قباد ۹۰هزار تومان، کفشک بین ۸۲ تا ۸۷هزار تومان، گیش مقوا بین ۵۰ تا ۵۹هزار تومان و هامور بین ۷۹ تا ۸۹هزار تومان.
 بعضی ماهی‌ها هم حول و حوش ۵۰هزار تومان یا کمتر قیمت دارند که در میان آنها برخی انواع پرطرفدار ماهی هم مشاهده می‌شود. آمور با قیمت ۴۹ تا ۵۱هزار تومان در میان این دسته گران‌ترین است و دیگر ماهی‌ها عبارتند از: فیتوفاگ با قیمت ۲۷ تا ۳۰هزار تومان، بیگ‌هد بین ۲۹ تا ۳۱هزار تومان، کپور بین ۳۷ تا ۴۲هزار تومان، بیاح ۳۸ هزار تومان، خامه‌ماهی بین ۳۵ تا ۳۹هزار تومان، سارم (شیر بندر) بین ۳۶ تا ۴۱هزار تومان، ماهی عروس ۴۵هزار تومان، کتو ۲۵هزار تومان و تیلاپیای پرورشی ۳۳هزار تومان.
در میادین میوه و تره‌بار علاوه بر ماهی تازه بعضی انواع ماهی به‌صورت منجمد نیز به فروش می‌رسد. نرخ‌نامه میادین نشان می‌دهد در میان انواع ماهی‌های منجمد، ماهی شیر سایز بزرگ با قیمت ۱۲۹هزار تومان گران‌ترین و حسون با قیمت بین ۲۲ تا ۲۵هزار تومان، ارزان‌ترین محسوب می‌شوند. راشگوی منجمد با ۱۲۶هزار تومان قیمت، اینجا هم به مانند جدول قیمت ماهی‌های تازه در رده دوم گران‌قیمت‌هاست. تیلاپیای منجمد براساس سایز آن بین ۱۱۵ تا ۱۲۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده، حلوای سیاه منجمد بین ۸۵ تا ۹۱هزار تومان، بچه شیر ۱۰۵هزار تومان، سرخو ۸۵هزار تومان، سنگسر طلایی ۸۲هزار تومان و ماهی شوریده منجمد بین ۶۹ تا ۸۹هزار تومان در نرخ‌نامه میادین قیمت خورده‌اند. قیمت میگو هم در میادین کیلویی ۸۵هزار تومان برای دریایی و ۸۰هزار تومان برای پرورشی‌هاست. میگوی منجمد هم بین ۸۹ تا ۹۹هزار تومان قیمت خورده است.
مقایسه قیمت‌ ماهی در میادین با سطح شهر نشان می‌دهد در فروشگاه‌های پروتئینی انواع ماهی با حداقل 2برابر قیمت میادین عرضه می‌شود و در برخی موارد این اختلاف قیمت تا ۴برابر هم می‌رسد. نگاهی به نرخ‌های مغازه‌ها حاکی از قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومانی ماهی‌های پرطرفدار شمال و جنوب است؛ قیمتی که بخش زیادی از مردم توان پرداخت آن را ندارند. هم‌اکنون هر کیلوگرم ماهی حلوای سفید در فروشگاه‌های محصولات پروتئینی حدود ۴۰۰هزار تومان، سرخو بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان، شوریده ۲۵۰ تا ۳۱۰هزار تومان، حلوای سیاه حدود ۲۰۰هزار تومان، راشگو ۳۲۰هزار تومان، قباد ۱۷۵هزار تومان و سارم ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. هر کیلوگرم میگوی تازه پاک نشده هم بسته به سایز آن بین ۹۹ تا ۱۵۰هزار تومان  و هر کیلوگرم ماهی شیر خلیج‌فارس بدون سر و دم ۱۳۲هزار تومان قیمت دارد.
 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید