• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137376
+
-

3داوطلب محلی در مهار آتش جنگل‌های هایقر جان باختند

3بالگرد ارتش، هلال‌احمر و اورژانس برای مهار آتش به تنگه هایقر در فیروزآباد فارس رفتند اما مهار حریق 17ساعت طول کشید

منابع طبیعی
3داوطلب محلی در مهار آتش جنگل‌های هایقر جان باختند


سیدمحمد فخار ـ خبر‌نگار

آتش جنگل‌ها و مراتع در تنگه «هایقر» فیروزآباد فارس، پس از کشته شدن 3نیروی داوطلب و مصدومیت شدید 2نیروی داوطلب دیگر مهار شد. ناصر، حامد و رضا بهزادی اعضای یک خانواده ساکن در روستای چهارقاش در بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد بودند که با دیدن شعله‌های آتش اقدام به حضور داوطلبانه برای مهار آتش کردند جان خود را در راه دفاع از میراث طبیعی ایران فدا کردند.
آتش‌سوزی تنگه هایقر ساعت۱۵ دوشنبه ۱۱مرداد‌ماه در منطقه هایقر شروع شد و پس از ۱۷ساعت در مرحله نخست در بامداد سه‌شنبه مهار شد. اما در نقاط اطراف آن آتش‌ بار دیگر زبانه کشید و تا صبح دیروز ادامه یافت. این منطقه از ساعات اول حریق به‌علت وزش باد، سخت گذر و صخره‌ای بودن محل آتش‌سوزی، دمای بالا و پوشش مرتعی خشک با شعله‌های آتش مواجه شده بود که موجب شد کنترل زبانه‌ها با سختی فراوان همراه باشد.
به گزاش سازمان جنگل‌ها، عبدالحسن صمدنژاد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس درباره 3کشته این حادثه گفت: متأسفانه 3نفر از حامیان مظلوم و بی‌دفاع طبیعت منطقه که برای کمک و امدادرسانی در منطقه حضور یافته بودند به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جریان باد و محاصره آتش جان خود را از دست دادند. به‌گفته صمدنژاد، نیروهای مردمی، اداری، بسیج، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و هلال احمر برای انجام عملیات اطفای حریق کامل و پایش در منطقه حضور یافتند. همچنین 3فروند بالگرد از سوی ارتش، هلال احمر و اورژانس به این منطقه اعزام شذد. در این رابطه با پیگیری‌های انجام گرفته با استاندار فارس نیروهای امدادی از شهرستان‌های پاسارگاد، نی‌ریز، اقلید، شیراز، سروستان، سپیدان فراشبند، کوار، کازرون، قیر و کارزین و ارسنجان جهت امدادرسانی و مهار کامل این حریق وارد منطقه شدند تا در عملیات اطفا شرکت کنند. حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس نیز درباره حضور بالگرد این نهاد در هایقر فیروزآباد اعلام کرد: 7تیم عملیاتی از جمعیت هلال احمر شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون، قیر و کارزین و فراشبند به منطقه اعزام شدند و امدادرسانی هلال‌احمر فارس به مهار آتش‌سوزی تنگ هایقر فیروزآباد با افزایش وسعت آتش‌سوزی در دستور کار قرار گرفت. همچنین بالگرد جمعیت هلال احمر فارس نیز در منطقه حادثه حضور یافت.

3داوطلب
ناصر بهزادی، حامد بهزادی و رضا بهزادی در آتش‌سوزی هایقر جان خود را از دست دادند. محمدجواد مرادیان، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اعلام کرد که حادثه آتش‌سوزی تنگ هایقر فیروزآباد 3فوتی و ۲مصدوم به‌دنبال داشت. این 3نفر عشایر غیور منطقه و اعضای یک خانواده بودند که هرسه در صحنه حادثه جانشان را از دست دادند و همچنین آتش منجر به سوختگی شدید و۵۴ درصدی یکی دیگر از اعضای آن خانواده یعنی جهانبخش بهزادی شد.

گونه‌های در خطر
تنگه هایقر در روستای رودبال واقع در فاصله ۳۵ کیلومتری فیروزآباد فارس قرار دارد. ارتفاع این تنگه ۴۵۰متر است و حدود 8تا ۱۴کیلومتر طول دارد و در عمق آن نیز رودخانه قره آقاج از میان آن عبور می‌کند. در این منطقه گونه‌های گیاهی همچون بنه، بادام کوهی (الوک) کل خُنگ، گیاه تربین که در رنگ رزی به‌کار می‌رود، درخت ارژن، کهکم، آویشن، ریواس، انار، گیلاس وحشی، کتیرا، گل گاوزبان و گل بنفشه و کندوهای عسل طبیعی و گیاه تلو نیز وجود دارد. همچنین، خرس، پلنگ، کفتار، روباه، کل، بُزکوهی، میش، قوچ و پازن، هم در این منطقه وجود داشته که نسل بسیاری از این‌گونه‌ها ازجمله خرس از بین رفته اما پلنگ در این کوه‌ها دیده شده است. تنگه هایقر همچنین در فهرست ژئوپارک‌های ایران قرار دارد و از آن به‌عنوان گرند کانیون ایران نام برده می‌شود. این تنگه شباهت زیادی به صحرای گرند کانیون در آمریکا دارد و از این جهت آن‌را گرند کانیون ایران لقب داده‌اند.
 یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از آتش جنگل‌ها و مراتع کشور، رسیدگی سریع به عوامل آتش‌سوزی است. طبق اعلام یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، عامل 90درصد آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های طبیعی، انسانی است که عامدانه و غیرعامدانه به نابودی درختان و عرصه‌های طبیعی دست می‌زنند. دیروز دادستان مرکز فارس در این‌باره اعلام کرد که عاملان آتش‌سوزی جنگل‌ها مجازات می‌شوند. سیدمصطفی بحرینی به ایرنا گفت: دستگاه قضایی با قوت و جدیت موضوع عمدی بودن و شناسایی عاملان آتش‌سوزی جنگل‌ها در نقاط مختلف استان را بررسی خواهد کرد و عاملان و مسببان را به اشد مجازات خواهد رساند. این آتش‌سوزی منجر به فوت دوستداران محیط‌زیست عشایری منطقه شد و پیگیری این حادثه در دستور جدی دستگاه قضایی استان قرار گرفته است. وی بیان کرد: اینکه آتش‌سوزی عمدی بوده یا سهوی هنوز برای دستگاه قضایی اثبات نشده و در حال بررسی هستیم اما درصورت مشخص شدن عمدی بودن آتش‌سوزی برخورد سخت و قاطع در انتظار عاملان و متعرضان به منابع طبیعی و محیط‌زیست خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید