• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137135
+
-

شورای پنجم نماد شفافیت بود، نه صیانت

رئیس پارلمان شهری در جلسه دیروز به طرح صیانت از فضای مجازی مجلس واکنش نشان داد و گفت که شفافیت مطالبه اصلی جامعه است

شورا
شورای پنجم نماد شفافیت بود، نه صیانت


فردا (سه‌شنبه) اعضای شورای شهر پنجم در آخرین جلسه شورای شهر پنجم، گزارشی از عملکرد کمیسیون‌ها ارائه می‌دهند و پیروز حناچی، شهردار تهران هم مهمان ویژه جلسه خواهد بود. در جلسه دیروز اما برخی از اعضای پارلمان شهری موضوعاتی چون امانتداری، فاصله پارلمان شهری و دولت‌های محلی، اقدامات حوزه فرهنگی، پایبندی به حقوق مردم و مطالبه‌گری را در قالب نطق پیش از دستور بیان کردند. سیدمحمود میرلوحی هم پشت تریبون رفت و ابیاتی از سروده‌های خود را در وصف تلاش شورای شهر پنجم خواند: 
گشت پایان دوره پنجم/ دوره سهل و سخت و مشت و گران
سهل و شادان به رأی میلیونی/ که نهادند مردم تهران
سخت از جانب زمین و زمان/ زلزله با کووید و سیلابان
بُد ز تحریم پول ناکافی/هر طرف مجمع طلبکاران
در ادامه هم عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گزارشی از آخرین وضعیت مالی درآمدها، بدهی‌ها و مطالبات شهرداری تهران ارائه و از کاهش 7درصدی هزینه‌های جاری شهرداری تهران خبر داد.
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران دیروز در صحبت‌های خود ضمن قدردانی از مدیریت شهری در بازآفرینی اراضی روسطحی راه‌آهن تهران- تبریز گفت: «خوشبختانه با تلاش شهرداری آماده‌سازی‌ و بازآفرینی حریم راه‌آهن تهران به تبریز در مناطق 17و 18محقق شد و این فضا در اختیار مردم قرار گرفت.» محسن هاشمی‌رفسنجانی تأکید کرد: «تصمیم بر آن بود تا در این نقطه بارگذاری انجام شود و با درآمد حاصل از آن، آزاد‌سازی‌ فضا صورت گیرد، اما شهرداری مصمم شد تا آن را به باغ‌راه تبدیل کرده و به مردم تحویل دهد که فاز اول این کار انجام و بهره‌برداری شد.» او در ادامه صحبت‌هایش در واکنش به طرح صیانت از فضای مجازی که چند روز پیش در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، گفت: «در یک جمله می‌گویم که شورای پنجم نماد شفافیت بود، نه صیانت و مجلس شورای اسلامی در این شرایط حساس و سخت جامعه، به جای مطرح کردن طرح‌هایی که واکنش منفی گسترده در جامعه ایجاد می‌کند به‌دنبال حل مشکلات معیشتی و مطالبات واقعی جامعه باشد و قطعا شفافیت هم از مطالبات اصلی جامعه و وعده‌های محقق نشده در مجلس است.»

موافقت با ثبت میراث طبیعی پارک پردیسان
اعضای شورای شهر تهران با بررسی دوفوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ثبت میراث طبیعی و تنوع زیستی پارک پردیسان» وارد دستور جلسه شدند. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش این طرح گفت: «در شهر تهران با این حجم از فعالیت و جمعیت، وجود مکان‌های سبز و ارزشمند یک ارزش و سرمایه است و برای حفاظت و صیانت از آنها باید تلاش کرد، اما شاهد هستیم که با تغییر مدیریت‌ها بعضی از این سرمایه‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرند.» به‌گفته زهرا صدراعظم نوری پارک پردیسان ۳۰۰ هکتار مساحت دارد که با مجموعه پارک‌های اطراف آن ۵۵۰ هکتار می‌شود. پردیسان متعلق به سازمان حفاظت محیط‌زیست و حدود دو صدهزارم مساحت کل کشور است، اما به‌دلیل اینکه ۵۳۰ گونه گیاهی ارزشمند دارد (443گونه خودرو و 87گونه کشت‌شده)، حدود یک‌بیستم کل فلور (پوشش گیاهی) ایران را تشکیل می‌دهد، بسیار ارزشمند است و باید به هر نحوی حفاظت شود. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پارک پردیسان با تنوع زیستی زمانی مورد بی‌مهری قرار گرفته، افزود: «در دوره‌های گذشته برخی قصد داشتند این پارک را واگذار کنند که اعضای شورای سوم با تصویب بعضی از طرح‌ها و مصوبه‌ها مانع این کار شدند و به همین دلیل باید از تنوع زیستی منحصر به‌فرد آن صیانت و ویژگی‌های تفرجگاه را تقویت کرد.» در نهایت اعضای پارلمان شهری با طرح موافقت و دوفوریت آن را تصویب کردند.

تصویب اصلاح منابع و مصارف برج میلاد
«اصلاح مصوبه بودجه سال 1400شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با موضوع منابع و مصارف شرکت برج میلاد دیگر لایحه‌ای بود که دیروز اعضای شورای شهر تهران با آن موافقت کردند.  در ادامه اعضای شورای شهر تهران با تصویب لایحه «مکان‎یابی، تملک و احداث آرامستان‌های جدید در شهر تهران» به شهرداری تهران اجازه دادند تا برای رفع کمبود زمین آرامستان و براساس مطالعات و ارزیابی‌های محیط‌زیستی، اجتماعی و حقوقی در مدت 6‌ماه پس از تصویب این مصوبه اقدامات اجرایی و هماهنگی‌های قانونی برای تملک و احداث آرامستان‌های جدید را انجام دهد. همچنین با تصویب لایحه «مجوز فروش و تصویب معامله یک پلاک ثبتی در منطقه یک» مجوزی شد برای شهرداری تهران تا ملکی در محدوده منطقه یک با کاربری آموزشی را بدون هیچ تخفیفی و با تقسیط و به نرخ روز به فدراسیون فوتبال بفروشد. 

شورای پنجم: 150 طرح و بیش از 180 لایحه
محسن هاشمی‌رفسنجانی دیروز پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که در شورای پنجم 315جلسه برگزار و بیش از 150طرح و بیش از 180لایحه بررسی و هزاران تذکر داده شده است. رئیس پارلمان شهری درخصوص اولویت‌های شهر تهران که مدیریت آینده باید مدنظر داشته باشد، گفت: «آنچه شخصا برای من اهمیت دارد، اولویت‌های شهروندان یعنی رفع آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی است. پایتخت نیاز به 9هزار دستگاه اتوبوس برقی، 12خط مترو، 250ایستگاه مترو و حداقل 5هزار واگن دارد و درحقیقت با تجهیز و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌توان از خودرومحوری عبور کرد و به حمل‌ونقل عمومی محوری رسید.» آسیب‌های اجتماعی هم موضوع دیگری است که او به آن اشاره و عنوان کرد: «براساس نظرسنجی‌های انجام شده حدود 83درصد مردم به این موضوع توجه داشته و خواستار رفع آن هستند و از این‌رو مدیریت شهری باید توجه خاصی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.»

نطق‌های پیش از دستور 
حوزه فرهنگی شهر در دوره پنجم زنده شد

محمدجواد حق‌شناس: شورای شهر پنجم با شعارهای شهر انسان‌محور، شهر پاک، شهر زیست‌پذیر، شهری برای همه و مبارزه گسترده با فساد و شهرفروشی کار خود را عملیاتی و فرهنگی را در شهر زنده کرد. باوجود همه مشکلات، حوزه فرهنگی و اجتماعی این شورا توانست، رویکرد توسعه پایدار و حفظ ارزش‌ها و منابع فرهنگی و اجتماعی شهر را در دستور کار خود قرار دهد. حمایت و بزرگداشت اهالی فرهنگ و هنر، حفاظت از فضاها و بناهای واجد ارزش فرهنگی و تاریخی شهر، حمایت از برگزاری برنامه‌های نشاط‌آفرین فرهنگی و هنری و ورزشی، ممانعت از افزایش بهای خدمات فرهنگی و اجتماعی و ورزشی، افزایش کمک‌های مالی به اهالی فرهنگ و هنر و ورزش، نامگذاری اماکن و معابر به‌نام مشاهیر مردمی، توجه ویژه به سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی شهروندان، تصویب الزام شهرداری به ایجاد سازمان گردشگری، تلاش برای ایجاد بستر مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در مدیریت امور شهر، ساماندهی املاک حوزه فرهنگی و اجتماعی، مبارزه با فساد و تأکید بر شفافیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی و... ازجمله اقداماتی است که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پیگیری شدند.

  فاصله شوراهای شهر با پارلمان‌های محلی 

شهربانو امانی: شوراهای شهر و شهرداری‌ها در ایران با پارلمان‌های محلی بسیار فاصله دارند. مسئولیت‌ها بسیار غیرمتمرکز است و بین شهرداری، دولت و سایر نهادها توزیع شده است. درحقیقت عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است؛ به‌عنوان مثال می‌توان به بحث آلودگی هوا اشاره کرد. اکنون ۱۸بخش از حاکمیت، به‌طور مستقیم در این موضوع مؤثرند. تعداد زیادی از این بخش‌ها، مستقر در دولت هستند و درحالی‌که همگی مصرف‌کننده خدمات تهران و عامل آلوده‌کردن هوای شهر هستند و پاسخگویی در مقابل مسائل شهر تهران، وظیفه رده چندم آنهاست. تجمیع اختیارات، پاسخگویی می‌آورد. این مهم، یعنی تقویت پارلمان‌ها و دولت‌های محلی، در جهان پس از کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است. شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‌ها موفق نبود، ولی نمونه‌ای از یک حکمرانی کم‌هزینه و کم‌فساد را ارائه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی خواهد بود برای آیندگانی که سعی در اقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات پارلمان‌ها و دولت‌های محلی. به‌عنوان عضو شورا، تنها قسمتی از حوزه آموزش که می‌توانستم بر آن اثرگذار باشم، موضوع سرویس مدارس بود. سرویس‌های مدارس وضعیت بسیار آشفته‌ای داشتند و شکایات متعددی از سوی اولیا و دانش‌آموزان داشتیم. در همان ابتدای کار، بر این موضوع مهم تمرکز کردیم و با تلاش فشرده‌ای، طرح سرویس‌های مدارس را به‌تصویب رساندیم و ابلاغ شد و به اجرا درآمد.

  مطالبه‌گری و کنشگری خواهم کرد

حجت نظری: از این خدمت و عبادت 4 سال گذشت و امروز می‌توان قضاوت کرد که شهر را چگونه و در چه شرایطی تحویل گرفتیم و حال که تحویل می‌دهیم، چه چیزی کمتر یا بیشتر شده است. وعده دادیم که از جیب مردم پروژه‌های چندهزار میلیاردی بی‌حاصلی همچون پل صدر نخواهیم ساخت و نساختیم. وعده دادیم فضای تنفس شهر را بیشتر مسدود نخواهیم کرد و نکردیم، اما به‌جای آن فضاهای مردم‌محور همچون پلازاها را توسعه دادیم، پروژه‌های کم‌هزینه و ملموس در محلات ایجاد کردیم، هویت شهر را حفظ و تلاش کردیم شهروندان بیشتر با کوچه‌ها و خیابان‌ها ارتباط برقرار کنند. فضاها و مکان‌هایی که بخشی از خاطره جمعی تهرانی‌ها بود را برای آیندگان حفظ کردیم و در اختیار عموم گذاشتیم. فارغ از دستاوردهای جمعی قابل دفاع‌مان روزی که از شورا خارج می‌شوم با وجدانی آسوده و خاطری آرام این مسئولیت را واگذار می‌کنم. حال این دفتر به پایان آمده و فصلی نو در حال آغاز است؛ فصلی از تجربه‌های اندوخته از سال‌هایی بسیار دشوار که انواع بحران‌ها را یکجا به کوله‌بار تجربه‌ام اضافه کرد. از همین تریبون اعلام می‌کنم به‌عنوان شهروند مطالبه‌گر و دغدغه‌مند، همواره تصمیمات و اقدامات مدیریت شهری را دنبال کرده و از هیچ تلاشی برای بهتر شدن اوضاع شهرم دریغ نخواهم کرد. 

  14سال امانتداری

احمد مسجدجامعی: حضور 14سال در شورا چون بار امانتی روی دوش‌هایم گذاشته شده بود. در این مدت و در این سال‌ها لبخندها و اشک‌های بسیاری دیدم و اهتمام و تلاشم را صرف افزودن بر لبخندها و کاستن از اشک‌ها کردم. آنچه در همه این سال‌ها برایم اهمیت داشت، «حق حیات» بود. حق حیات طبیعی و انسانی؛ حق حیات طبیعی به انسان خلاصه نمی‌شود و ازاین‌رو، همواره تأکید داشته‌ام که درخت، گل، آب، پرندگان و جانداران و حتی کوه و دشت هم حق زیستن دارند. بر این اساس، در طرح‌ها و پیشنهادهایی که دادم و بر آن پا فشاری کردم یا در مخالفت‌هایی که با برخی از طرح‌ها و اقدامات داشتم، این اصل بنیادین را راهنمای خود قرار دادم. حق‌ حیات را کوشیدم، هم در جسم تهران و هم در جان آن ببینم؛ هم به کالبد شهر توجه کنم و هم به روح آن. با به جریان انداختن سنت تهران‌گردی‌ بر آن بودم که از نزدیک با 2وجه کالبد و روح تهران آشناتر شوم و آنچه را باعث صدمه به این دو می‌شود، بشناسم و از آنچه می‌تواند این دو را توسعه دهد و آبادان کند، بیشتر آگاه شوم. شناخت شهر، نیازمند کالبدشکافی وجوه گوناگون زندگانی طبیعی و انسانی است. اگر به این وجوه دقت نشود، مدیریت و برنامه‌ریزی شهری پیامدی جز آسیب زدن به حیات طبیعت و انسان نخواهد داشت. باید توجه داشت که جسم و جان شهر گرچه از کلیتی واحد برخوردار است، اما هر جزء آن ویژگی‌های خود را دارد. هر محله تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و شرایط خود را دارد که متمایز از دیگر محلات و مناطق است و با این نگاه بر محله‌محوری در برنامه‌ریزی‌ها تأکید داشتم و معتقد بودم که اگر تهران به مثابه یک کل، حائز اهمیت است، بی‌تردید تک‌تک محلات آن هم که اجزای این کل به‌شمار می‌روند، اهمیت بسیاری دارند.

  پایبندی به حق مردم 

الهام فخاری: پایبندی به حق مردم، سوگند ما بود و امروز هم در این راستا بر حق مردم برای برخورداری از زندگی شایسته، آب و هوای پاک و خانه سالم، آبادی، آزادی و آگاهی و احترام به همه افراد پافشاری می‌کنیم و بر همان عهد هستیم. در این بین یکی از محورهای مهم پیگیری شده، حمایت‌های اجتماعی از حق کودکان و نوجوانان به شهربود، در قالب تحقق الگوی شهر دوستدار کودک که مصوبه‌ای مربوط به ادوار گذشته شوراها بود، این موضوع  با جدیت بیش از پیش پیگیری شد. در این راستا  حمایت از کودکان کار و خیابانی و بهبود وضعیت اجتماعی آنها در بستر و چارچوب قوانین شهری و وظایف مدیریت شهری به نتیجه رسید.  همچنین یکی از مهم‌ترین طرح‌ها، طرح بهبود فضای عمومی کسب‌و‌کارهای فرهنگی و هنری شهر تهران است که فوریت آن تصویب شد اما بررسی جزئیاتش به شورای پنجم نرسید.

کاهش 7درصدی هزینه‌ها و تسویه 4هزار میلیارد بدهی‌ گذشته شهرداری

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران دیروز به صحن شورا آمده بود تا گزارشی از آخرین وضعیت مالی درآمدها، بدهی‌ها و مطالبات شهرداری تهران ارائه دهد. عبدالحمید امامی وقتی پشت تریبون رفت از کاهش 7درصدی هزینه‌های جاری شهرداری تهران و تسویه 4هزار میلیارد تومانی بدهی‌های دوره گذشته مدیریت شهری طی 4سال خبر داد و گفت: «در این دوره نسبت به دوره‎های قبل پروژه‌های بزرگ تونل‌سازی‌ و پل و... ساخته نشد؛ در عوض کارهای زیربنایی جدی صورت گرفت که زیربناهای توسعه شهری تهران هستند و مبنای این توسعه انضباط مالی بوده است. با ایجاد سامانه‌های متعدد در زمینه‌های مختلف ازجمله هوشمندسازی و رفتن به سمت دیجیتالیزه شدن در حوزه فاوا، تا اجرای تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی با دستگاه‌های مختلف زمینه ریل‌گذاری توسعه آینده فراهم شده است.» به‌گفته او، درآمدهای شهرداری از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سیر صعودی دارد و هزینه‌های جاری همیشه کمتر از هزینه‎های عمرانی بوده است؛ مثلا منابع شهرداری در 6ماهه نخست بیش از ۲۷درصد رشد داشته و 7درصد صرفه‎جویی صورت گرفته است. معاون شهردار گفت: «با اصلاح ساختار مناقصه‎ها امکان دست بردن هر شخصی در این سامانه منتفی شده است. جمع کل منابع شهرداری طی 4سال ۸۳هزار میلیارد و جمع کل مصارف آن ۸۹هزار میلیارد است و درمورد بدهی‌ها هم با توجه به سیاست شورا مبنی بر عدم‌افزایش بدهی‎ها، بدهی‎ها کاهش یافت، اما متأسفانه بدهی‎های بانکی شهرداری به‌علت شرایط اقتصادی کشور افزایش داشته است؛ به‌گونه‌ای که در اوراق مشارکت و برات‌کارت‌ها، 3هزار و ۵۰۰میلیارد در تمام دوره‌ها را به نتیجه رساندیم و 2هزار و ۳۰۰میلیارد هم برای سال‌جاری است که قسمتی از آن به‌حساب شهرداری واریز شده است.» 

بدهی رساتجارت به شهرداری
 معاون شهردار با بیان اینکه رساتجارت، یکی از موضوعات و چالش‌های اصلی اواخر دوره قبل بود، گفت: «بیش از 2سال وقت گذاشتیم و بررسی کردیم و مشخص شد که رساتجارت معادل ۲۵هزار میلیارد تومان به قیمت روز به شهرداری بدهکار است. 2قرارداد ۲هزار میلیارد تومانی و ۲۰هزار میلیارد تومانی برای رسا تجارت درنظر گرفته شده بود و شهرداری به آنها ۱۳هزار میلیارد منابع داده بود. زمانی که ایرادات  قرارداد رساتجارت مشخص شد، در نیمه اول سال ۹۶، 3هزار میلیارد را بازگرداندند و اکنون ۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان باقی مانده است.»  سیدمحمود میرلوحی هم درخصوص بدهی‎های شهرداری گفت: «شورای پنجم پایه‎گذار یک تئوری است و توانست عدد 69هزار میلیارد بدهی را مهار کند و منابع پایدار ضامن توسعه همه‌جانبه تهران است. تهران استحقاق توسعه کافی را دارد و برای توسعه تهران به فراخور نیاز منابع مالی پایدار موجود است و لذا مشخص می‌شود که ۶۹هزار میلیارد بدهی با کار و انضباط مالی حل شده و اگر این بدهی‌ها ابطال نمی‌شد به ۱۲۰هزار میلیارد می‌رسید.» 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید