• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 29 تیر 1400
کد مطلب : 136352
+
-

دام مولد در مسلخ

آمارها از افزایش 69درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی حکایت دارد؛ آن‌هم در شرایطی که تقاضای خرید گوشت به‌دلیل افت قدرت خرید جامعه و تعطیلی و کاهش فعالیت رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها عملا کاهش پیدا کرده و این کشتارها نمی‌تواند به‌دلیل افزایش تقاضا باشد.
به‌گزارش همشهری، دامداری‌ها ناچار به کشتار دام مولد هستند و این موضوع در اعتراض کشاورزان و گاوداران شرق اصفهان نیز مشهود بود چراکه در شرایط خشکسالی و با افزایش قیمت شدید نهاده‌های دامی، دامداران قادر به جبران هزینه دام‌های خود نیستند و هرروز بر زیان آنها افزوده می‌شود. طبق گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد امسال وزن گوشت قرمز عرضه‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور 51هزارو307تن گزارش شده که نسبت به خرداد سال قبل ۶۹ درصد بیشتر است.

گاومیش‌ها در صف کشتار
بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشتارهای خرداد امسال، رکورد بیشترین رشد کشتار به گاومیش و بچه‌گاومیش اختصاص داشته که ۸۲درصد بیش از خرداد سال قبل بوده و می‌تواند ناشی از بی‌آبی خوزستان باشد. بعد از آن بیشترین عرضه مربوط به گوسفند و بره است که عرضه آن برای کشتار 78درصد افزایش داشته است. همچنین عرضه گاو و گوساله در کشتارگاه‌های رسمی نیز 66درصد بیش از خرداد سال قبل بوده است. از نکات قابل‌توجه گزارش مرکز آمار ایران که می‌تواند ارتباط افزایش کشتار دام با گرانی و کمبود خوراک دام را تأیید کند، این است که در این فصل عرضه بز و بزغاله و شتر که تغذیه آنها از چرا بیش از سایر انواع دام است، رشد کمتری داشته و به‌ترتیب 47 و 35درصد افزایش پیدا کرده است. نکته دیگر اینکه مقدار عرضه گوشت قرمز در خرداد۱۴۰۰ نسبت به ‌ماه قبل (اردیبهشت) نیز در حدود 12.1درصد افزایش داشته که نشان‌دهنده تداوم وضعیت بحرانی است.

صف شلوغ کشتار گاو
بر اساس آمارها، در خرداد امسال سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. طبق نتایج این آمارگیری، 55.5درصد، معادل 28هزارو483تن از کل گوشت قرمز عرضه‌شده به گوشت گاو و گوساله اختصاص داشته است. همچنین 36.5درصد از گوشت عرضه‌شده در این‌ ماه، معادل 18هزارو708تن مربوط به گوشت گوسفند و بره بوده، 6.1درصد، معادل 3هزارو133تن، به گوشت بز و بزغاله و 1.9درصد، معادل 983تن گوشت به ذبح سایر دام‌ها اختصاص داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید