• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136247
+
-

تازه‌های نشر/ تاریخ هنر

تازه‌های نشر/ تاریخ هنر

کتاب «تاریخ هنر» با زیرعنوان «پژوهشی در هنرهای تجسمی از سپیده‌دم تاریخ تا زمان حاضر» نوشته «هورست ولدمار جنسن» را پرویز مرزبان به فارسی برگردانده و انتشارات علمی و فرهنگی چاپ جدید آن را اخیرا منتشر کرده است.
این کتاب از مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های عمومی تاریخ هنر در سراسر دنیاست. در کمتر از 10سال، از نخستین چاپ این کتاب که سال1962 بوده، بیش از یک‌میلیون نسخه فروخته و به 11زبان ترجمه شده است؛ بنابراین قطعا با کتابی استثنایی روبه‌رو هستیم؛ منبعی مفید و ضروری و کارآمد برای استفاده هنرجویان و دانشجویان رشته‌های مختلف هنر مانند معماری، باستان‌شناسی، فلسفه هنر، تاریخ و تاریخ هنر، پژوهش هنر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری که مورد استفاده خواهد بود. دکتر جنسن باسابقه درخشان در دنیای هنر این کتاب را از مبحث هنرمند و زمانش آغاز کرده، به دنیای کهن و هنر قبل از تاریخ پرداخته و مسیرهای طولانی را در تاریخ هنر طی کرده تا به معماری قرن بیستم رسیده است. کتاب درواقع مرجع منحصر‌به فرد شامل معرفی، تحلیل و تبیین آثار، مکاتبات و جریان‌های اصلی هنر تجسمی جهان است.
 نگارش کتاب تنها معرفی آثار هنری و جریانات هنری و تاریخ‌نگاری اتفاقات و رویدادهای مهم هنر نیست، بلکه نویسنده با دقت و دانش وسیع خود به داوری و نقد و تفسیر برخی آثار پرداخته و گویی سرگذشتی داستانی و پرهیجان را می‌خوانیم. درواقع وی به دانش گذشته و تکرار آن اکتفا نکرده و آثار را تفسیر و اهمیت مقام هر اثر را در تحولات تاریخ هنر مشخص کرده است.
درباره ترجمه کتاب هم باید گفت، تفاوتی که با نسخه اصلی دارد، این است که مترجم کتاب، شادروان پرویز مرزبان به مطالب اصلی کتاب بسنده نکرده‌ و درباره ایران و بخش‌هایی از خاورمیانه و جهان اسلام که جای خالی آن در این کتاب بوده، مطالبی اضافه شده است. به درخواست مترجم از ریشارد اتینگهاوزن، خاورشناس و دانشمند بزرگ، این بخش‌ها به کتاب با تصاویر مربوط افزوده شده است. تصاویر رنگی و سیاه سفید فراوان کتاب به ما در فهم دقیق و استدلالی مطالب کمک می‌کند. هیچ صفحه‌ای از این کتاب قطور خالی از عکس نیست. به‌واقع هنر و شرح و تفسیر آثار هنری بدون تصویر امری محال است. وجود لوحه‌ها و تصاویر و نقشه‌های متعدد هم به فهم ما در مطالب کمک شایانی می‌کند. چاپ جدید این کتاب در شمارگان هزار نسخه به بهای 150هزار تومان منتشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید