• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136084
+
-

شهرداری منطقه ۱۲ طرح ویژه‌ای برای خانه خالق «قصه‌های مجید» دارد

قصه‌خانه‌ای برای کودکان تهرانی

قصه‌خانه‌ای برای کودکان تهرانی

فاطمه عسگری‌نیا

قصه‌های مجید را یادتان هست؟ قصه‌های تلخ و شیرین بی‌بی و پسرک بازیگوشی که بخشی ازکودکی‌هایمان به تماشایش گذشت.

از قصه‌های مجید که بگذریم، فیلم سینمایی «مهمان مامان» را هم خیلی‌هایمان دیده‌ایم و با قصه‌اش زندگی کرده‌ایم. «هوشنگ مرادی کرمانی» از آن دست نویسنده‌هایی است که نوشته‌هایش خوب به دل می‌نشیند، شاید که به قول قدیمی‌ها چون از دل برآید، بر دل نشیند. جالب است بدانید که این نویسنده صاحب‌نام بعد از مهاجرت به تهران مدتی را در منطقه ۱۲ سکونت داشته است؛ در خانه‌ای قدیمی در گذر میرزا محمود وزیر.  

کوچه‌ای است از جنس کوچه‌های آشتی‌کنان و در انتهایش خانه سابق هوشنگ مرادی کرمانی قرار دارد، با حیاطی کوچک و نخل سبزی که در باغچه کوچک خانه خوش‌رقصی می‌کند؛ همان نخل مشهور او که قصه‌اش را با لاک‌پشتی کوچک که زیر سایه‌سارش خانه کرده بود بارها و بارها برایمان روایت کرده است. عشق نویسنده به این خانه باعث شد تا جزء‌جزء ساختمان قدیمی به نحوی در قصه‌هایش روایت شود؛ حیاطی قدیمی با موزاییک‌های خورشیدی که با در و پنجره‌های چوبی و آهنی زینت یافته است.  در این خانه قدیمی هنوز همه چیز مانند قبل است؛ از موکت‌های رنگ‌ورورفته و قدیمی گرفته تا دیوارها و طاقچه‌های قدیمی که با رنگی دیگر از سایر دیوارها جدا می‌شود و راه‌پله‌ای که طبقه پایین را به بالا متصل می‌کند.

پله‌ها قدیمی و بلند است و با موکت‌های طوسی‌رنگ پوشیده شده و دیواره بلندی حکم حفاظ را برای آن دارد. در این خانه زیبا و قدیمی می‌توانید سفری به دهه ۶۰ داشته باشید، بنشینید و چشم ببندید و قصه‌های زیبای این قصه‌نویس هنرمند را مرور کنید.  
در طبقه بالای خانه یک اتاق واقع شده است که قفسه قدیمی کتاب‌ها و مجله‌های استاد در آن قرار گرفته است. بی‌گمان خیلی از قصه‌هایی که کودکی‌هایمان با آن شکل گرفته در این اتاق نوشته شده است. در قفسه کتاب‌ها هم می‌توان خاطرات دورو درازمان را مرور کنیم. خیلی‌هایشان را در کودکی خوانده‌ایم. تاریخ چاپ اکثر کتاب‌ها به دهه ۶۰ بر می‌گردد. خانه‌ قصه‌های هوشنگ مرادی کرمانی خانه‌ای دلنشین و زیباست و به جرئت می‌توان گفت یکی از زیباترین بخش‌های این خانه ‌بام کوچک آن است که میزبان شاخ و برگ درخت نخل سرسبز و زیبای حیاط خانه است.  

  • خانه قصه‌های مجید 

شهرداری منطقه ۱۲ قرار است این خانه قدیمی را به خانه قصه و داستان کودک تهران تبدیل کند و هوشنگ مرادی کرمانی از این تصمیم استقبال کرده است. او درباره اینکه قرار است خانه‌اش به خانه قصه و داستان کودکان تهران تبدیل شود، می‌گوید: «پیشنهاد مرمت و انجام کار فرهنگی در این خانه در واقع پیشنهاد دکتر حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه و یاران ایشان بوده و با پیگیری‌های ایشان بناست این اقدام صورت گیرد.»  او با بیان اینکه خودش دوست دارد این خانه فضایی برای جمع شدن بچه‌ها و خانواده‌ها برای قصه‌گویی و آموزش داستان‌نویسی باشد، اضافه می‌کند: «این خانه برای من پر از خاطرات شیرین است، چراکه تمام جوانی‌ام در آن گذشته است. ما طی سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۲ در این خانه زندگی کرده‌ایم و سه فرزندم در همین خانه به دنیا آمده‌اند و بسیاری قصه‌هایم مانند قصه‌های مجید در همین خانه به تحریر درآمده‌اند.»

او بر استفاده از عبارت «قصه‌خانه» به جای «خانه داستان» برای این خانه تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: «به‌نوعی با یک تغییر کوچک، کار جدیدی در نامگذاری کرده‌ایم، چراکه اگر به آن خانه قصه یا خانه داستان بگوییم، از آنجا که در نام‌هایی مشابه نظیر خانه هنرمندان، خانه تئاتر و... زیاد به کار رفته، این نام چندان جذابیت نخواهد داشت، اگرچه در پرانتز قطعاً به «خانه مرادی کرمانی» اشاره خواهد شد.» خالق قصه‌های مجید که دنیای کودکانه بچه‌ها را خوب می‌شناسند و این شناخت را در آثارش به رخ همه می‌کشد، می‌گوید: «به‌هرحال شهرداری هر برنامه‌ای برای این خانه داشته باشد، من هم می‌پذیرم، ولی شخصاً دوست دارم اینجا فضایی فراهم باشد تا بچه‌ها و خانواده‌ها جمع شوند، قصه بگویند، قصه بشنوند و کسانی را دعوت کنند که در آنجا داستان‌نویسی آموزش دهند و کارهایی از این دست صورت گیرد.»

  •  ملک مجاور هم تملک می‌شود

شهردار منطقه ۱۲ در این‌باره می‌گوید: «استاد کرمانی که صاحب آثار، قصه‌هایی متعدد در حوزه کودک و نوجوان هستند، با آثار ارزنده خود، دوره کودکی و نوجوانی خیلی از ما را شکل داده‌اند. ان‌شاءالله با اقدامی که صورت گرفته، خانه قصه و داستان کودک تهران را در این مکان راه‌اندازی خواهیم کرد.»

«علی‌محمد سعادتی» با اشاره به قرار گرفتن این خانه در گذر میرزا محمود وزیر ادامه می‌دهد: «سنگفرش کوچه ولایه‌برداری دیوارها انجام شده و تملک یکی از خانه‌های مجاور این ملک هم در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد تا بتوانیم فضای بهتری را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم و این خانه را به خانه‌ای برای همه کودکان ایران مبدل سازیم.»

به گفته شهردار منطقه ۱۲، تمامی کتاب‌ها، مجله‌ها و آثار به‌جامانده از استاد کرمانی در این خانه در قالب یک موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت: «در همه جای دنیا رسم است که خانه بزرگان و مشاهیر به موزه تبدیل می‌شود ما هم در کشورمان همین روال را درباره بناهای ارزشمند تاریخی و اجتماعی پی می‌گیریم و تلاش می‌کنیم تا با تملک یکی از خانه‌های همسایه خانه هوشنگ کرمانی فضای بازتر و زیباتری را برای جامعه هدف تهیه و مهیا کنیم.» شهردار منطقه ۱۲، با بیان این نکته که اکنون در حال انجام کارهای محتوایی این پروژه هستند، می‌افزاید: «این مکان نیازمند یک طراحی مفهومی و یک طراحی کامل لوکشین است که در مورد آن با بنیاد فارابی صحبت‌هایی کرده‌ایم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید