• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135849
+
-

قهرمان ‌روی فرش قرمز

موفقیت‌های تجاری فیلم آخر اصغر فرهادی همه را به موفقیت بزرگ این فیلم امیدوار کرده است

گزارش
قهرمان ‌روی فرش قرمز

آرش نهاوندی-  روزنامه نگار

 فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی، روز گذشته نخستین نمایش رسمی و جهانی خود را در ساعت 15:30به وقت کن و 18به وقت تهران در سالن اصلی «کاخ لومیر» به همراه برگزاری مراسم فرش قرمز با حضور عوامل این فیلم تجربه کرد. این فیلم در مجموع قرار است 5بار در جشنواره کن به نمایش درآید. «قهرمان» یک روز پس از اکران اولیه در 14ژوئیه (23تیر) ساعت 9:30(به وقت کن)در سالن «آی مکس» مجموعه بزرگ سینمایی تازه‌تاسیس سینئوم به معرض نمایش گذاشته می‌شود. در همان روز ۱۴ ژوئیه، (امروز) ساعت 11:30(به وقت محلی)، «قهرمان» بار دیگر در سالن اصلی «کاخ لومیر» نمایش داده می‌شود. در 15ژوئیه (24تیر) نیز فیلم «قهرمان» ساعت 12:30(به وقت کن) در سالن «اسکرین ایکس» مجموعه سینمایی جدید «سینئوم» و درنهایت 16ژوئیه (25تیر) ساعت 8:30(به وقت محلی) در سالن «ساله دو سواکسانتیم» جشنواره کن نمایش خواهد داشت.

استقبال خریداران و موفقیت بزرگ تجاری «قهرمان»
در روزهای اخیر اخبار و گزارش‌هایی نیز درباره موفقیت‌های تجاری «قهرمان» منتشر شده که بسیاری از اهالی سینما و منتقدان را به موفقیت بزرگ هنری این فیلم هم امیدوار کرده است.
استقبال خریداران از فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی اگر نه بی‌سابقه که کم‌سابقه بوده است. به گزارش اسکرین دیلی، کمپانی «ممنتو اینترنشنال» اخیرا از تعداد زیادی از قراردادهای فروش فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی که برای کسب نخل طلای کن در بخش فیلم‌های مسابقه اصلی این جشنواره حضور دارد، رونمایی کرده است. «آمازون استودیوز» نخستین کمپانی بود که در ‌ماه آوریل امسال اعلام کرد حق پخش و توزیع «قهرمان» اصغر فرهادی در آمریکا را به‌دست آورده است. چندی پیش آمازون همچنین از خرید حق پخش و توزیع «قهرمان» در کانادا خبر داد.
در اروپا نیز کمپانی «کینوپاواساریس» حق انتشار این فیلم در کشورهای حوزه بالتیک را به‌دست آورده است. در کشورهای «بنلوکس»(هلند، بلژیک و لوکزامبورگ)، نیز حق پخش«قهرمان» با کمپانی«سینه آرت» است. در بلغارستان (بولگاریا فیلم ویژن)، فنلاند (سینما موندو)، آلمان و اتریش (نوئه ویزونن)، یونان (اسپنتزوس)، ایتالیا (لاکی رد)، لهستان (گوتک فیلمز)، پرتغال (آلامبیکه)، کشورهای اسکاندیناوی (اسکن باکس)، اسپانیا (کنترا کورینه)، سوئیس (فیلم کپی) و یوگسلاوی سابق (مگاکام)، حق پخش و توزیع«قهرمان» آخرین فیلم اصغر فرهادی را از آن خود کرده‌اند.
در سایر نقاط دنیا از جمله، استرالیا (های گلاس)، نیوزیلند (وندتا)، چین (رود پیکچرز)، ترکیه (بیر فیلم)، روسیه (پروزگیلیاد)، آمریکای جنوبی (کالیفرنیا فیلمس)،
هنگ‌کنگ‌(گلدن سین)،‌کره‌جنوبی (جین جین)، تایوان (مووی کلود)، هند (ایمپاکت فیلمز) و اندونزی (پی‌تی‌فالکون) حق پخش فیلم اصغر فرهادی را خریداری کرده‌اند. قرارداد فروش «قهرمان» در بریتانیا و ایرلند همچنان تأیید نشده و مراحل مقدماتی آن در حال انجام است.  متیو دلونای، مدیر بخش فروش «ممنتو اینترنشنال» درباره «قهرمان» اصغر فرهادی گفته است: فیلم خوش‌ساخت و قوی است؛ به همین دلیل بسیاری از خریداران وفادار برای خرید این فیلم اقدام کرده‌اند.
فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در دوران شیوع کرونا در شیراز ساخته شده و پس از مدتی وقفه، دوباره ساخت آن از سر گرفته شد. «قهرمان» نهمین ساخته این کارگردان نام‌آشنای ایرانی و ازجمله آثار پربازیگر این فیلمساز است. در این ساخته متاخر اصغر فرهادی، امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر‌عرفایی و تعدادی از بازیگران شیرازی جلوی دوربین رفته‌اند. هایده صفی‌یاری نیز مانند بسیاری از آثار فرهادی، تدوین این فیلم را عهده‌دار بوده است. در فیلم «قهرمان» داستان مرد جوانی به اسم «رحیم» روایت می‌شود که به‌دلیل بدهی در زندان است. هنگامی که او چند روز به مرخصی می‌آید، متوجه می‌شود که نامزدش یک کیف پر از پول پیدا کرده، اما تصمیم می‌گیرد از این پول برای پرداخت بدهی‌اش استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام او در شهر می‌پیچد، به چهره‌ای خاص بدل شده و همشهری‌هایش برای کمک به او دست به‌کار می‌شوند. انتظار می‌رود فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی علاوه بر موفقیت در کن 2021بتواند به‌عنوان نماینده ایران در اسکار2022یکی از شانس‌های اصلی دریافت این جایزه معتبر سینمایی در بخش بهترین فیلم‌های بین‌المللی باشد.

مکرون قوانین جدید مقابله با کرونا را اعلام کرد؛ جشنواره کن تعطیل نمی‌شود
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قوانین بهداشتی جدیدی را همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کن و حضور هزاران نفر در این جشنواره، به‌منظور مقابله و جلوگیری از گسترش نسخه دلتای ویروس کرونا در فرانسه، اعلام کرد. به گزارش ورایتی‌فیلم، اصلی‌ترین قانون جدیدی که در این‌باره به اجرا گذاشته خواهد شد، اجباری بودن همراه داشتن «گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا» است. این گواهی را در اروپا «پاسپورت سلامت» می‌نامند. به موجب این قانون ارائه این گواهی در تمام مراکز فرهنگی ازجمله سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت از 21ژوئیه امسال اجباری خواهد بود.
اجرای طرح «پاسپورت سلامت» از اول ژوئیه امسال به‌منظور تسهیل در مسافرت‌ها و انجام تست‌های متوالی کرونا در اتحادیه اروپا آغاز شده است. براساس این طرح، افراد پس از انجام تست کرونا یا واکسینه شدن، یک کد QR دریافت خواهند کرد و آن را به‌عنوان تأییدیه رسمی در زمان ورود به اماکن فرهنگی ارائه خواهند کرد.
ارائه این گواهی تا به امروز تنها در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی با حضور بیش از 5هزار نفر، نظیر جشنواره کن، اجباری بوده است. مسئولان برگزاری جشنواره کن نیز همراه داشتن این گواهی را برای تمام مدعوینی که قصد تماشای فیلم در سالن «کاخ لومیر»(جایی که در زمان جشنواره کن تعداد زیادی از فیلم‌ها اکران می‌شوند) را دارند و همچنین در بازار پرازدحام فروش فیلم کن، اجباری کرده‌اند.  مدعوین انگلیسی و آمریکایی حاضر در جشنواره کن هم که دسترسی به «پاسپورت سلامت» ندارند، باید هر 48ساعت یک‌بار تست کووید داده و برگه منفی بودن تست را در ورودی سالن‌های سینما در کن ارائه دهند.
فرانسوا دروسو، دبیرکل بازار فیلم کن، اخیرا اما اخبار و شایعات مربوط به افزایش تصاعدی ابتلا به کرونا در جریان برگزاری جشنواره کن را رد کرده است. او به ورایتی گفته است که هزاران نفر در کن طی یک برنامه روزانه تست کرونا انجام می‌دهند و به‌طور میانگین روزانه 3نفر به کرونا مبتلا می‌شوند.
پیش‌تر شایعاتی به گوش رسیده بود که مسئولان جشنواره فیلم کن به‌دلیل افزایش موار د ابتلا به شیوع کرونا در زمان برگزاری این جشنواره به ناچار محدودیت‌های بیشتری را اعمال کرده و این احتمال وجود دارد که مسئولان کن ناگزیر به خاتمه دادن به جشنواره پیش از موعد مقرر شوند. با وجود این شایعات، طبق مقررات جدید اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور فرانسه، جشنواره کن با رعایت پروتکل‌های سفت و سخت و مقررات جدید بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا به‌کار خود به‌صورت فیزیکی ادامه خواهد داد.
فرانسه در روز یکشنبه، تعداد 4هزارو256 مورد جدید ابتلا به کووید داشته که در قیاس با هفته پیش همین موقع، نزدیک به 67درصد افزایش نشان می‌دهد. اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه نیز اعلام کرده که با توجه به شیوع نسخه جدید کووید، احتمال ابتلای بیش از 20هزار نفر در روز در این کشور به کرونا، دور از ذهن نخواهد بود.

نوای مرغ سحر در کن

دیروز مراسم رسمی اولین نمایش جهانی قهرمان آخرین ساخته اصغر فرهادی در هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کن با نوای تصنیف مرغ سحر شادروان محمد رضا شجریان برگزار شد.
گروه سازندگان فیلم شامل امین خنکال ( دستیار فرهادی) پریسا گرگین ( برنامه‌ریز ) محمد یمینی ( مدیرتولید ) علی قاضی ( مدیر فیلمبرداری) هایده صفی‌یاری( تدوینگر) ، الکساندر ماله‌گی ( تهیه‌کننده )  امیر جدیدی،  اصغر و سارینا فرهادی پس از عبور از مقابل عکاسان وارد کاخ جشنواره شدند تا ‌نمایش فیلم آغاز شود.
در حاشیه مراسم فرش قرمز، اصغر فرهادی در گفت‌و گو با خبرنگار کانال2 فرانسه گفت:  تصور نمی کردم جشنواره کن در شرایط شیوع کرونا و با این تعداد تماشاگر برگزار شود.  تصورم این بود که کار خیلی سختی خواهد بود اما کارها را خوب انجام دادندو همه چیز در این جشنواره به خوبی پیش می رود و مشکلی هم به وجود نیامده است.
اصغر فرهادی‌ درباره فیلم جدیدش گفت: اگر چه فیلم‌هایی که هر فرد می‌سازد یک مسیر مشابه را طی می کنند. اما اگر قدری دقیق تر شویم متوجه می‌شویم که در هر فیلم جدید گویا دنیای جدیدی کشف می شود و زوایایی که در فیلم‌های قبلی شاید فرعی بودند و کمتر به آنها پرداخته می‌شد در این فیلم تبدیل به زوایای اصلی می‌شوند.
امیر جدیدی نیز درباره بازی کردن در فیلم فرهادی به کانال2 فرانسه گفت: کارکردن با فرهادی افتخار است، از او اخلاق و انسانیت یاد گرفتم، همکاری با او بسیار لذت بخش است و باعث افتخارم است که با فیلم فرهادی در جشنواره کن حضور دارم.

تشویق 9دقیقه‌ای «گزارش فرانسوی» در کن

فیلم «گزارش فرانسوی» تحسین شده‌ترین فیلم جشنواره کن2021 تا به امروز است. در مراسم اکران این فیلم ساخته «وس اندرسون» تعداد زیادی از ستارگان سینما حضور داشتند. تعداد مدعوین و حضار در سالن اصلی «کاخ لومیر» در زمان نمایش «گزارش فرانسوی» به حدی زیاد بود که این تصور به بیننده دست می‌داد که به دوران پیشا کرونا بازگشته‌ است. در زمان نمایش «گزارش فرانسوی» خیابان‌های اطراف کاخ جشنواره بسته شده بودند و «تیموتی شالامت» از بازیگران اصلی این فیلم که لباس نقره‌ای برتن داشت، در حال امضا دادن به تماشگران دیده می‌شد.
دو ساعت بعد و  پس از پایان نمایش فیلم، «گزارش فرانسوی» به‌شدت و به‌مدت 9دقیقه مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. در زمان این استقبال کم نظیر، «وس اندرسون» و تیم بازیگران مطرح فیلم«گزارش فرانسوی» ازجمله «بیل مورای»، «اوئن ویلسون»، «تیلدا سوئینتن»، «آدریان برودی»، «استیفن پارک»، «بنیسی دل تورو» و «تیموتی شالامت» حضور داشتند. «لئا سیدو» اما غایب بزرگ مراسم اکران«گزارش فرانسوی» بود، او به‌دلیل اینکه تست کرونایش مثبت شده  نتوانسته بود در کن حضور یابد و خود را در پاریس قرنطینه کرده بود. در فیلم گزارش فرانسوی، تعدادی داستان در قالب داستان اصلی این فیلم که درباره یک مجله آمریکایی است و در یک شهر خیالی قرن بیستمی فرانسه منتشر می‌شود، روایت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید