• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135782
+
-

دهیار ابراهیم‌آباد:

آب آشامیدنی و نانوایی کافی نداریم

آب آشامیدنی و نانوایی کافی نداریم

روستای ابراهیم‌آباد با شهر حسن‌آباد فاصله زیادی ندارد، ولی از امکانات اولیه زندگی مانند آب آشامیدنی و نانوایی کافی و سرانه‌های خدماتی مانند مدرسه، درمانگاه و... محروم است.

«محمد شریفی روشن» راه‌حل اغلب مشکلات روستا را در اجرای طرح بافت روستایی می‌داند. شریفی دهیار ابراهیم‌آباد و از بومیان روستاست.
 دهیاری برای جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم رودخانه چه اقداماتی انجام داده است؟
حریم رودخانه در محدوده بافت روستایی ابراهیم‌آباد قرار نگرفته و دهیاری در حریم رودخانه اجازه مداخله ندارد، ولی به‌طور کلی این مشکلات حاصل تأخیر و معطل ماندن طرح الحاق بافت روستایی است. زمانی که زمین لازم برای ساخت‌وساز مسکن روستایی تأمین نشود، با مسائلی مانند ساخت‌وساز غیرمجاز و قاچاق زمین روبه‌رو می‌شویم. جمعیت روستا در چند سال اخیر چند برابر شده و ابراهیم‌آباد بیشتر از تراکم روستایی جمعیت دارد. مثلاً خانواده من که از اهالی بومی روستا هستند، ۸۰ سال پیش با ۴ نفر جمعیت وارد روستا شده‌اند و الان تعداد آنها به ۱۴۴ نفر رسیده است. این جمعیت تازه، به مسکن نیاز دارند و باید با اجرای طرح الحاق به بافت روستایی، زمین لازم برای ساخت مسکن آنها تأمین شود، اما این طرح از سال‌ها پیش راکد و معطل مانده و باعث ساخت‌وساز غیرمجاز شده است.


 چه عواملی باعث تأخیر در اجرای طرح الحاق روستایی شده است؟
مهم‌ترین مانع اجرای طرح، به روز نبودن قوانین الحاق روستایی است. روستای ابراهیم‌آباد ۲۰۰ هکتار زمین با یک سند کلی دارد و قطعات تفکیکی روستا به‌صورت قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند، اما برای الحاق به بافت قولنامه را نمی‌پذیرند. قوانین این طرح باید به روز شوند و با شرایط کنونی روستاها تناسب داشته باشند. سیستم اداری نهادهای متولی طرح هم پاسخگو نیستند و پیگیری‌های ما به جایی نمی‌رسد.


 با توجه به افزایش جمعیت ابراهیم‌آباد، امکانات رفاهی و سرانه‌های خدماتی روستا چقدر افزایش پیدا کرده است؟
این روستا به دلیل نزدیکی به شهر حسن‌آباد و زندان بزرگ تهران، مهاجرپذیر است و در سال‌های اخیر جمعیت ایرانی و تعداد اتباع ساکن روستا چند برابر شده، اما هنوز هم از امکانات اولیه زندگی مانند نان کافی محروم است. نان غذای اصلی مردم روستا محسوب می‌شود، ولی در ابراهیم‌آباد با ۹ هزار جمعیت فقط یک نانوایی بربری وجود دارد که روزی فقط هزار نان پخت می‌کند و مردم باید نان مورد نیاز خود را از نانوایی‌های حسن‌آباد بخرند. مالک نانوایی ابراهیم‌آباد می‌گوید آرد کافی نداریم و وقتی از صنف نانوایان پیگیری می‌کنیم، مدعی هستند سهمیه نداریم. برای ایجاد زیرساخت‌های خدماتی مانند مدرسه، درمانگاه، فرهنگسرا و... هم به زمین مناسب نیاز داریم و تا زمانی که طرح الحاق روستا اجرا نشود، دست دهیاری برای افزایش سرانه‌ها و خدمت‌رسانی به اهالی بسته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید