• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
دو شنبه 21 تیر 1400
کد مطلب : 135613
+
-

ثبت‌نام بدون ارائه دیپلم کاغذی

2وزارتخانه آموزشی کشور موظف شده‌اند که برای ثبت نام امسال دانشگاه‌ها اسناد کاغذی را حذف و از دیپلم و ریز نمرات دیجیتال استفاده کنند

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

پس از آنکه صدور دیپلم متوسطه با امضای الکترونیک در اردیبهشت‌ماه امسال امکان‌پذیر شد، اکنون شرایطی فراهم شده که دیگر نیازی به ارائه مدرک کاغذی برای ثبت نام دانشجویان در مهرماه امسال نباشد. اگرچه 90دانشگاه و مرکز آموزشی در سال گذشته این امکان را داشتند که بدون دریافت مدرک کاغذی دانشجویان، فرایند ثبت نام آنها را به‌طور کامل انجام دهند، اما امسال وزارت آموزش و پرورش موظف شده تا شرایطی را ایجاد کند که در سال‌جاری همه دانشجویان بتوانند بدون نیاز به ارائه مدرک کاغذی، ثبت نام خود را انجام دهند. درواقع، شورای اجرایی فناوری اطلاعات، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری را موظف کرده است که در فرایند ثبت نام مهرماه امسال دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اسناد کاغذی را حذف و از «گواهی الکترونیکی پایان تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و گواهی «الکترونیکی ریزنمرات دانش‌آموزان» استفاده کنند.

پایان دیپلم کاغذی
با فراهم شدن امکان جایگزینی مدارک الکترونیک به جای مدارک کاغذی، درواقع دیپلم کاغذی دیگر کاربرد ندارد و از چرخه پرونده‌های فیزیکی دانشگاه‌ها حذف می‌شود. رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در گفت‌وگو با همشهری، با اعلام اینکه دیپلم کاغذی دیگر وجاهت ندارد، تأکید می‌کند که «از اردیبهشت‌ماه امسال، دیپلم با امضای الکترونیکی مورد استناد بخش خصوصی و دولتی قرار گرفت و دیگر برای تشکیل پرونده، نیازی به کپی برابر اصل دیپلم کاغذی نبود.»
بنابراین، همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به پذیرش و معتبر دانستن اسناد و مدارک تحصیلی الکترونیکی صادر شده از سوی آموزش و پرورش هستند. همچنین آموزش و پرورش موظف به حذف همه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی شده است. این در حالی است که دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم ملزم شده‌اند که فرایندهای داخلی خود را مطابق با این مصوبه اصلاح کنند. باقری اصل با اشاره به اینکه سند دیپلم الکترونیک دارای امضای الکترونیک است، می‌گوید: «بر این اساس این سند نیاز به استعلام هم ندارد. به‌عنوان مثال، اگر بخش خصوصی بخواهد کسی را استخدام کند، کافی است از متقاضی شغل بخواهد که این سند را در بخش ورودی‌های درگاه مدارک بارگذاری کند تا امضای الکترونیک بررسی و استنادپذیری آن مشخص شود. راستی‌آزمایی هم روی خود سند صورت می‌گیرد. در واقع، سند امضایی دارد که با بررسی فنی و کارشناسی قابل تشخیص است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید