• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 21 تیر 1400
کد مطلب : 135612
+
-

اتصال ۱۰۰ درصد شهروندان کشور به اینترنت

اینترنت
اتصال ۱۰۰ درصد شهروندان کشور به اینترنت

هر چند با فیلترینگ گسترده اینترنت و رشد پیدا نکردن شبکه اینترنت ثابت هنوز مشکلات زیادی برای اینترنت کشور و کیفیت آن وجود دارد اما گسترش عددی دسترسی مردم به شبکه جهانی اطلاعات طی سال‌های اخیر مسئله‌ای غیرقابل انکار به‌حساب می‌آید.
وزیر ارتباطات با انتشار توییتی از اتصال ۱۰۰ درصدی شهروندان ایرانی به اینترنت خبر داده است. به‌گفته محمد جواد آذری جهرمی طبق آخرین آمار و ارقام ۱۰۰ درصد جمعیت شهرنشین و ۹۸.۵ درصد از روستانشینان ایران به اینترنت(از هر نوعی) دسترسی دارند.
هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند به بیشتر از ۱۱۲ درصد رسیده است. این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند(مجموع اینترنت موبایل و سیار) در سال ۹۲ کمتر از ۹.۲ درصد بوده است. این جهش بیشتر از هر چیز مدیون گسترش اینترنت پرسرعت در نسل‌های ۳ و ۴ اینترنت موبایل بوده است.
در مقابل درجا زدن اینترنت ثابت دسترسی بیشتر از 90درصد کاربران به اینترنت پرسرعت از طریق پلتفرم سیار یا موبایل در کشور است.
براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات تعداد مشترکین اینترنت پهن باند کشور به بیشتر از ۹۴ میلیون کاربر رسیده است. از این ترکیب ۸۴ میلیون کاربر مشترک اینترنت موبایل و ۱۰ میلیون کاربر مشترک اینترنت ثابت هستند. این ارقام به خوبی جهش کاربران اینترنت در کشور را با استفاده از گسترش شبکه 2 اپراتور مسلط کشور نشان می‌دهد.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد که وضعیت اینترنت ثابت در ایران برخلاف دیگر کشورهای جهان بغرنج است. در کشورهای دیگر جهان هر چند تلاش بر نفوذ اینترنت موبایل وجود دارد اما اینترنت اصلی مصرفی کاربران اینترنت پرسرعت ثابت است که امکان دسترسی به سرویس‌های مهمی ازجمله پخش آنلاین را فراهم می‌کند. بخش مهمی از این مسئله به‌خاطر تغییر نکردن فناوری و گسترش پیدا نکردن نسل جدید اینترنت ثابت در کشور بوده است.  عدم‌امکان کاربران از فناوری‌های جدید ازجمله VDSL و فیبر نوری باعث شده تا عملا روی کابل مسی امکان فراهم کردن سرعت بالا فراهم نباشد و بسیاری از کاربران به‌سوی اینترنت موبایل سوق پیدا کنند. کاربران از سوی دیگر با قیمت‌های پایین‌تر اپراتورهای موبایل در مقابل قیمت بالای اپراتورهای ثابت مواجه بوده‌اند.  همچنین گسترش یکجانبه اینترنت موبایل باعث شد تا در ماجرایی مثل کلاب‌هاوس 2 اپراتور مسلط کشور به‌صورت
یک تنه دست به فیلترینگ این شبکه اجتماعی بزنند و کاری از دولت برای مقابله با این اقدام عجیب برنیاید. با گسترش عددی دسترسی به اینترنت اکنون نوبت به دسترسی سریع‌تر و با کیفیت‌تر به اینترنت برای تحقق اقتصاد دیجیتال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید