• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 20 تیر 1400
کد مطلب : 135474
+
-

فوتبال خانه‌اش را پیدا می‌کند؟

فینال یورو 2020 امشب در حالی برگزارمی‌شود که بخش زیادی از طرفداران فوتبال در دنیا آرزوی قهرمانی ایتالیا را دارند اما انگلیسی‌ها امیدوارند برای نخستین بار در تاریخ فاتح این جام شوند

فوتبال خانه‌اش را پیدا می‌کند؟

شبکه 5 بی‌بی‌سی با یک جوان ایرلندی- ایتالیایی که ساکن بریتانیاست گفت‌وگو می‌کند. خودش می‌گوید حتی نمی‌تواند ایتالیایی را با لهجه درست حرف بزند. خبرنگار از او درباره بازی فینال یورو می‌پرسد: - تو هم ایتالیایی هستی و هم بریتانیایی، احتمالا قبل از بازی، احساسات متضادی داری.
 - بله درست است. من 50درصد دوست دارم ایتالیا ببرد و 50درصد هم دوست دارم انگلیس ببازد!
 جوابی که این جوان می‌دهد اگرچه کمی شوخی به‌نظر می‌رسد اما تا اندازه‌ای شبیه به احساساتی است که این روزها در بیشتر کشورهای اروپایی وجود دارد. یکی دیگر از ده‌ها شوخی با این موضوع، نقشه‌ای است که نشان می‌دهد در اروپا 46کشور- حتی 4کشور جزیره بریتانیا - طرفدار ایتالیا هستند و انگلیس تک و تنها مانده است. با وجود همه این احساسات ضد‌انگلیسی، میلیون‌ها طرفدار فوتبال در این کشور امیدوارند تیم ملی کشورشان برای نخستین بار قهرمان یورو شود. این قهرمانی می‌تواند شبیه به قهرمانی‌شان در جام‌جهانی 1966باشد. میزبان فینال هر 2 تورنمنت هم ورزشگاه ومبلی در لندن است.
گرت ساوت‌گیت، سرمربی انگلیس، تیم پرستاره‌ای دارد که غیراز جنجال پنالتی در نیمه‌نهایی مقابل دانمارک، بقیه بازی‌ها را سزاوارنه پشت سر گذاشته و برای نخستین بار به فینال رسیده. او سال 2018هم تیمش را به مقام سوم جام‌جهانی رساند.در طرف مقابل ایتالیا با رهبری روبرتو مانچینی- غیراز بازی نیمه‌نهایی مقابل اسپانیا- تصویری درخشان از خودش به نمایش گذاشته است؛ بازی تهاجمی، مالکانه و پر از شور.انگلیسی‌ها خودشان را صاحب فوتبال می‌دانند و از عبارت «در خانه ماندن» برای سرنوشت جام یورو 2020حرف می‌زنند اما حتی این ادعایشان هم در شبکه‌های اجتماعی دستمایه شوخی کاربران شده است. ساعت 23:30امشب به وقت تهران، فینال یورو 2020با سوت بیورن کویپرز، داور هلندی، آغاز می‌شود. برنده این بازی را احتمالا نسل ما از یاد نخواهد برد، چرا که یادآور دوران دشوار کرونا خواهد بود.

با انجام 50مسابقه در 11شهر و 11کشور اروپایی و سپری شدن حدود یک‌ماه از آغاز مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی اروپا، 2 تیم انگلیس و ایتالیا به فینال رقابت‌های یورو 2020رسیدند. آخرین بازی فوتبال خارجی این فصل امشب ساعت 23:30در ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود. این اولین‌بار است که انگلیس رنگ فینال را می‌بیند و نخستین‌بار است که پس از 55سال به فینال یک تورنمنت بزرگ می‌رسد. این طولانی‌ترین فاصله میان 2 فینال (یورو و جام‌جهانی) برای یک تیم اروپایی محسوب می‌شود. تیم‌های اروپایی یا به 2‌فینال نرسیده‌اند، یا فاصله فینال‌هایشان این‌قدر طولانی نبوده است. هر 4‌بار بعد از قهرمانی جام‌جهانی1966که انگلیسی‌ها به نیمه‌نهایی یک تورنمنت بزرگ رسیده بودند با شکست آنها در این مرحله همراه بوده؛ یوگسلاوی در یورو 1968، آلمان‌غربی در جام‌جهانی 1990، آلمان در یورو1996و کرواسی در جام‌جهانی گذشته. ایتالیا هم آخرین‌بار سال 2000بود که در فینال حضور داشت و آنجا به فرانسه و زیدان باخت اما در فینال جام‌جهانی2006و در ضربات پنالتی انتقام آن شکست را از همان تیم و همان زیدان گرفت. دیروز سالگرد آن فینال تاریخی بود؛ جایی که زیدان در جریان بازی یک‌پنالتی چیپ به بوفون زد و تا پیش از کتک زدن ماتراتزی و اخراج در آخرین مسابقه فوتبال عمرش، یک‌تنه از همه بازیکنان زمین برتر بود اما پس از اخراج او ورق به سود ایتالیا برگشت.

  آتزوری می‌خواهند پس از 15سال یک جام مهم دیگر بگیرند. ایتالیا حضور خود در فینال‌های یورو و جام ملت‌ها را به 4بار رسانده که با رکورد اسپانیا و شوروی برابری می‌کند و یکی بیشتر از فینال‌های فرانسه و پرتغال است. رکورد بیشترین حضور در فینال ادوار این رقابت‌ها همچنان با 6بار حضور در اختیار تیم ملی آلمان و آلمان‌غربی است.
   اگر مسابقه فینال هم به پنالتی بکشد، این‌بار نوبت باخت ایتالیا خواهد بود. ایتالیایی‌ها در یورو دقیقا یکی در میان در ضیافت پنالتی‌ها شکست می‌خورند. آنها در نیمه‌نهایی اسپانیا را بردند و طبق فرمول حالا نوبت باخت‌شان است. در این دوره هم هر تیمی که یک‌بار در پنالتی پیروز شده، بعدی را باخته. سوئیس در ضربات پنالتی موفق به حذف فرانسه شد اما در دور بعدی به اسپانیا باخت و سرنوشت اسپانیا هم در دومین لاتاری پنالتی شکست بود.
   از میان گلزنان صدر جدول تنها هری کین برای کفش طلای این دوره شانس دارد. کین 4گل تا الان زده و درصورت زدن یک‌گل و ارسال یک‌پاس‌گل با امتیاز رونالدو برابری می‌کند. اگر فقط یک‌گل بزند تعداد گل‌هایش با پاتریک شیک 5گله برابر می‌شود اما رونالدو چون یک‌پاس‌گل هم داده، کفش طلا را می‌برد. رونالدو و شیک 4‌بازی انجام داده‌اند و هری کین با احتساب فینال 7بازی.
   هری کین با حضور در بازی امشب تعداد بازی‌هایش در ادوار یورو را به عدد11می‌رساند که بهترین رکورد در کنار گری نویل است. رونی با 10بازی در رده دوم جای دارد.
   روبرتو مانچینی و گرت ساوت‌گیت در حالی تیم‌هایشان را به فینال یورو2020رساندند که هر دو در دوران بازی در مرحله نیمه‌نهایی از دور رقابت‌ها حذف شده بودند. برتی فوگتس از آلمان تنها کسی است که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان سرمربی قهرمان این رقابت‌ها شده.
   امشب از بین امرسون و جورجینیو از ایتالیا و ریس جیمز، چیلول و میسن ماونت از چلسی یک گروه نام خودشان را در فهرست بازیکنانی که در یک سال هم فاتح یورو و هم فاتح لیگ قهرمانان شده‌اند ثبت می‌کنند و در کنار لوئیس سوارس (اسپانیا و اینترمیلان 1964)، رونالد کومان، بری فان‌آرله، فان‌برویکلن و فاننبرگ (هلند و آیندهوون 1988)، خوان ماتا و فرناندو تورس (چلسی و اسپانیا 2012) و کریستیانو رونالدو و پپه (پرتغال و رئال مادرید 2016) قرار می‌گیرند. کارمبئو و آنلکا در سال2000می‌توانستند در این جمع حضور داشته باشند اما در فینال هیچ‌یک از 2 تورنمنت یک دقیقه هم بازی نکردند. میشائیل بالاک هم نخستین بازیکنی بود که در سال2008هم در فینال لیگ قهرمانان با چلسی و هم در فینال یورو با آلمان شکست خورد.
   بونوچی با حضور در ترکیب ایتالیا در بازی امشب از رکورد بوفون افسانه‌ای از لحاظ حضور در مسابقات یورو عبور می‌کند. هر دو 17بار پیراهن تیم ملی را در این رقابت‌ها بر تن کرده‌اند که بیش از هر بازیکن دیگری است، حتی بیشتر از کیه‌لینی که برای شانزدهمین بار حضور در مسابقات این رقابت‌ها را تجربه می‌کند. مالدینی، دل‌پیه‌رو و کاسانو هر کدام 13بار پیراهن آتزوری در ادوار این تورنمنت را پوشیده‌اند. رکورد بیشترین تعداد حضور در این مسابقات هم در اختیار کریستیانو رونالدو با 25بازی است. 2 نفر بعدی هم پرتغالی هستند؛ پپه و موتینیو هر کدام با 19بار و شواین‌اشتایگر آلمانی هم یک‌بار بیش از بوفون و بونوچی در این مسابقات حاضر بوده است. اگر با مسابقات انتخابی و مقدماتی حساب کنیم، رونالدو 60بازی دارد و بوفون با 58بازی پشت‌سر او قرار می‌گیرد.
   این سی‌وهشتمین مسابقه تیم ملی انگلیس در یورو و جام ملت‌هاست که خیلی کمتر از 45حضور ایتالیا در این تورنمنت است. رکورد باز هم در دست آلمانی‌ها با 53مسابقه است.
   جورجینیو که ایتالیایی‌ها اصرار عجیبی دارند او را صاحب شانس توپ طلای اروپا معرفی کنند، بین بازیکنان این دوره صاحب یک رکورد عالی است. او با 21بار بیشترین آمار قطع توپ را داشته. نفر دوم ایتالیا بونوچی با 12قطع توپ است.
   از عجایب این دوره غیبت بازیکنان بایرن‌مونیخ و رئال‌مادرید در نیمه‌نهایی بود. حالا یک رکورد منفی دیگر؛ در فینال هیچ بازیکنی از لالیگا حضور ندارد غیر از کیران تریپیه که در اتلتیکومادرید بازی می‌کند.
   بیورن کویپرز، داور هلندی فینال یورو که صاحب سوپرمارکت و سالن آرایش است حدود 5/11 میلیون دلار ثروت دارد. وراتی خاطره‌ای از این داور هلندی تعریف می‌کند که در جریان دیدار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان در همین فصل به او و پاردس توهین کرده و گفته «گورت را گم کن»! او سابقه برخورد با رونالدو و مسی را هم دارد. رونالدو بعد از بازی برگشت یوونتوس و پورتو در یک‌هشتم لیگ قهرمانان این فصل که داور 2‌پنالتی را برای یووه نگرفت، داور را در حد لیگ قهرمانان ندانست و او را متهم به هدر دادن میلیون‌ها دلار سرمایه کرد. کویپرز پس از گل سوم مسی با پیراهن بارسا برابر لیورپول در نوکمپ در آن مسابقه معروف که بعدتر به کامبک قرمزها در آنفیلد ختم شد، از مسی خواسته بود که احترام بیشتری به حریف بگذارد: «مسی چرا این شکلی خوشحالی می‌کنی؟ کمی به آنها احترام بگذار! چرا این کار را می‌کنی؟»
   از 30رویارویی مستقیم بین 2 تیم، ایتالیا دست بالاتر را داشته و در 11مسابقه به برتری رسیده است. 8‌پیروزی هم سهم انگلیس بوده و 11مسابقه دیگر با تساوی پایان یافته.
   انگلیسی‌ها هرگز یک‌بازی از یک تورنمنت مهم را در ورزشگاه ومبلی نباخته‌اند. ایتالیا در 3‌تورنمنت بزرگ غیراز یوروی امسال 12گل زده و قهرمان شده؛ جام جهانی 1934، 1982و 2006و امسال هم 12گل زده. این آمار نشان می‌دهد ایتالیایی‌ها اگر از تعداد بازیکنان یک‌تیم بیشتر گل بزنند قهرمان یک تورنمنت می‌شوند!
   در اردوی ایتالیا 2‌مصدوم دیده می‌شود که یکی پلگرینی است که همان اول مصدوم شد و تورنمنت را از دست داد و دیگری اسپیناتزولا، مدافع چپ آاس‌رم که بهترین بازیکن ایتالیایی‌ها تا پیش از مصدومیت مقابل بلژیک بود. او حدود یک‌فصل از فوتبال دور خواهد بود.
   انگلیس مصدوم و غایبی ندارد غیر از دین هندرسون، دروازه‌بان ذخیره منچستریونایتد که او هم از همان ابتدای تورنمنت مصدوم بود. ترنت آرنولد هم پیش از یورو مصدوم شد و خط خورد.
   ترکیب احتمالی انگلیس (1-3-2-4): پیکفورد، کایل واکر، مگوایر، جان استونز، لوک شو، دکلاین رایس، فیلیپس، ماونت، ساکا، رحیم استرلینگ و هری کین.
   ترکیب احتمالی ایتالیا (3-3-4): دوناروما، امرسون پالمیری، کیه‌لینی، بونوچی، دی‌لورنتزو، جورجینیو، وراتی (لوکاتلی)، بارلا، کیه‌زا، اینسینیه و ایموبیله.

این خبر را به اشتراک بگذارید