• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13547
+
-

رونمایی از «بازمانده»

خبرهایی از جشنواره جهانی فیلم
رونمایی از «بازمانده»

برنامه نمایش نسخه مرمت‌شده بازمانده ساخته زنده یاد سیف‌الله داد با حضور 2 نفر از عوامل این فیلم و مسئولان جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد. به گزارش همشهری، نمایش نسخه مرمت‌شده فیلم بازمانده با حضور رضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، سیف‌الله صمدیان، مدیر رویدادهای ویژه جشنواره، منوچهر محمدی تهیه‌کننده بازمانده و علیرضا زرین‌دست فیلمبردار این فیلم در پردیس چارسو برگزار شد.

سیف‌الله صمدیان در ابتدای نمایش فیلم بازمانده بیان کرد: ما نمایش یک فیلم خاص از یک فیلمساز خاص را داریم. بازمانده فیلمی خاص است چون در تاریخ سینمای ایران باقی می‌ماند و کارگردانش نیز خاص است چون اثرش ماندگار شده است ولی متأسفانه خودش دیگر در بین ما حضور ندارد. بازمانده به‌صورت مرمت‌شده امروز برای نخستین بار در این سالن نمایش داده می‌شود و خوشبختانه از آن بازمانده‌ها امروز دو نفر اینجا هستند.

صمدیان قبل از پخش فیلم، مخاطبان را به تماشای یک مالتی‌مدیا دعوت و اعلام کرد: «ما امسال به‌صورت موازی نمایشگاه عکسی از آلفرد یعقوب‌زاده، عکاس ایرانی داریم. او ۲۸ سال درباره فلسطین کار کرده است و ما امسال نمایشگاهی از وی با نام «انتفاضه» در گالری شماره ۱۴ داریم. اکنون هم یک مالتی‌مدیای 4دقیقه‌ای از فضای آن سال‌های فلسطین براساس عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده نمایش داده می‌شود».

بعد از پخش مالتی مدیایی که موسیقی آن از موسیقی متن فیلم بازمانده ساخته مجید انتظامی گرفته شده بود، صمدیان از دیگر عوامل «بازمانده» دعوت کرد تا روی سن بیایند.
منوچهر محمدی در سخنان کوتاهی گفت: «حضور من در اینجا به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم بازمانده به‌دلیل پاسداشت کارگردانی است که کم فیلم ساخت اما فیلم‌های خوبی ساخت و اگرچه آقای داد رفت اما اثری ساخت که بین ما ماند. من باید گواهی دهم که در طول ۶‌ ماهی که در سوریه بودیم او با تک‌تک سلول‌هایش این فیلم را ساخت». این تهیه‌کننده تأکید کرد: «من و سیف‌الله داد وجب به وجب تمام سوریه را برای لوکیشن‌های فیلم گشتیم. سوریه کشوری بسیار زیبا با تمدنی دیدنی بود و من این روزها که اوضاع دمشق، حلب و پالمیرا را می‌بینم خیلی تأسف می‌خورم. سوری‌ها تمدن زیبایی دارند که یک رفتار جاهلی همه آن زیبایی‌ها را نابود کرد و من خوشحالم بازمانده بخش‌هایی از این زیبایی را ثبت کرد».


علیرضا زرین‌دست، فیلمبردار نیز در سخنانی بیان کرد: «در روزهای اول فیلمبرداری من به‌عنوان مدیرفیلمبرداری نسبت به سیف‌الله داد گارد داشتم و فکر می‌کردم خواسته‌های او دیکتاتورمابانه است ولی وقتی مدتی گذشت فهمیدم چنین تفکری در وی وجود ندارد. او با ذهن آماده درباره سکانس‌ها به صحنه می‌آمد و حاصل شخصیتی که او از خودش به جا گذاشت فیلم بازمانده است. به‌نظرم فیلم خوب ساختن از فرستادن انسان به هوا هم سخت‌تر است و سیف‌الله داد این فیلم را به خوبی ساخت.»





همچنین در این مراسم سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره درباره سیف‌الله داد گفت: «خاطرات زیادی از سیف‌الله داد برایم زنده شد که هیچ‌یک را اکنون تعریف نمی‌کنم اما این فیلم همان زمان هم تأثیر خود را روی من گذاشت. این فیلم مدیون 3نفر است که 2نفرشان اکنون حضور دارند. تهیه کنندگی این فیلم جزو معدود آثاری است که با پروداکشن جدی در خارج از کشور رخ داد».

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: «حتی چند کشور عربی هم که به ظاهر شعار حمایت از فلسطین می‌دادند دیگر حمایتی نکردند و حالا سخت است که ببینیم این درد همچنان جاری است و کسی اعتنایی به آن ندارد».

بازمانده، چهارمین فیلم بازسازی‌شده از تاریخ سینمای ایران است که مرمت‌شده و در جشنواره جهانی فجر نمایش داده شده است. پیش از این «گاو»، «باد صبا» و «ناخدا خورشید» فیلم‌هایی بودند که مرمت شدند و در دوره‌های قبلی جشنواره به نمایش درآمدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید