• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13529
+
-

کارخانه‌های فولادسازی باید به سواحل منتقل شوند

انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان به معضلات زیست‌محیطی این استان دامن می‌زند

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه هم‌اندیشی اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه مشکل اصلی بعد از انقلاب اسلامی در حوزه محیط‌زیست، آب است، گفت: متأسفانه به‌علت مسائل سیاسی، بین‌المللی و ناآشنایی با محور توسعه پایدار، این حوزه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری با تأکید بر اینکه هم‌اکنون در هیچ شرایطی به صنعت فولاد و پتروشیمی در داخل کشور مجوز نخواهیم داد، گفت: تمام کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی که اجازه فعالیت از محیط‌زیست را می‌خواهند باید در سواحل تأسیس شوند.او افزود: تمامی کارخانه‌هایی که به استفاده از آب فراوان نیازمند هستند باید در سواحل جنوبی کشور فعالیت کنند تا در بخش محیط‌زیست دچار مشکل نشویم.

همزمان با این گفته‌ها، مدیرعامل ذوب‌آهن با اعلام کاهش ۴۰‌درصدی مصرف آب در سال گذشته نسبت به سال ۷۹، 8پروژه مهم برای مدیریت آب در سال‌جاری را برشمرد.
 طی روزهای اخیر، خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر توقف یا کاهش تولید این شرکت به‌دلیل کمبود آب منتشر شده بود، اما مدیرعامل ذوب آهن،  اعلام کرد: این شرکت با توجه به روند کاهش بارندگی در استان اصفهان و برای مدیریت منابع آب از سال‌ها پیش اقدامات لازم را درخصوص مصرف بهینه آب و صرفه‌‌جویی حداکثری با انجام پروژه‌های مختلف آغاز کرده است. به گفته احمد صادقی، این اقدامات به کاهش 40درصدی مصرف آب در سال گذشته و امسال منجر شده و این شرکت در طول این دوران پروژه‌های توسعه‌ای و افزایش تولید نیز داشته است. فولادمبارکه هم در اقدامی مشابه، شایعه مربوط به اثر کمبود آب بر توقف خطوط تولید طی تابستان را رد و اعلام کرد: تولید شرکت با تهدید جدی به‌دلیل کمبود آب مواجه نشده و تغییر محسوسی در پیش‌بینی سود صورت نمی‌گیرد.



انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان اشتباه است

این دو صنعت آب‌بر در حالی مسئله کمبود آب را کتمان می‌کنند که کمبود آب استان‌های مرکزی و جنوبی کشور و مخصوصا اصفهان و یزد طی ماه‌های اخیر به موضوع ملی تبدیل شده و اعتراضات شدید مردم اصفهان را نسبت به بی‌آبی برانگیخته است.

 به گزارش همشهری، مدت‌هاست کم‌آبی در استان‌های مختلف ازجمله اصفهان در رأس مشکلات قرار گرفته است. بحران آب در اصفهان در فروردین‌ماه امسال باعث بروز تنش در این شهر شد. باوجود این، مسئولان 2صنعت آب‌بر این استان همچنان از برنامه‌های خود برای تداوم و توسعه فعالیت‌های‌شان خبر می‌دهند. این درحالی است که کارشناسان محیط‌زیست همواره بر حذف صنایع آب‌بر از این شهر تأکید  و اعلام کرده‌اند حذف این صنایع در کنار تغییر الگوی کشت، راهکارهای ناگزیری است که باید دیر یا زود برای کاهش کم‌آبی در استان اجرایی شود. باوجود این، بی‌توجه به این راهکارها، طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به این استان مطرح شده است؛ راهکاری که نه‌تنها باعث رفع بحران نمی‌شود که به معضلات زیست‌محیطی امروز اصفهان دامن می‌زند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان اشتباه است، گفت: اگر قرار است برای شرب، از دریا آب را انتقال دهیم، بهتر است آب را به استان‌های نزدیک‌تر از اصفهان به دریا همچون کرمان یا کنار دریا و با ارتفاع بسیار کم از سطح دریا مانند خوزستان منتقل کنیم.

مهدی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آب خلیج‌فارس بسیار شور است و فاصله و ارتفاع اصفهان از دریا بسیار زیاد است، گفت: ارتفاع اصفهان از سطح دریا 1500متر است. در این شرایط باید 1500متر آب را از خلیج‌فارس به سمت اصفهان پمپاژ کنیم و این نیاز به انرژی بالایی دارد و هزینه این کار با توجه به مصرف انرژی و طول مسیر انتقال بسیار گران خواهد بود.



      ضرورت حذف توسعه آب‌محور

مهدی بصیری، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه کشورهای عربی همچون امارات مجبور به استفاده از آب شیرین‌کن برای تأمین آب مورد نیاز خود هستند، گفت: این کشورها بعد از شیرین کردن آب مورد نیازشان، همه نمک حاصل از آب شیرین‌کن‌ها را به دریا می‌ریزند که این موجب تخریب اکوسیستم دریا شده و به‌طور مرتب، شوری آب دریا را افزایش می‌دهد؛ بنابراین انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان از نظر زیست‌محیطی اشتباه است. وی با تأکید بر اینکه انتقال آب از دریا تنها درصورت اجبار برای تأمین آب شرب انجام می‌شود نه برای طرح‌های توسعه صنعت یا کشاورزی، گفت: باید توسعه آب‌محور و آب‌بر را در کشور کنار بگذاریم و برای حل این مشکل به سمت توسعه صنایع «های‌تک» حرکت کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید