یکی از شیرهای میدان حر که 2ماه پیش آسیب دیده بود، پس از مرمت، دوباره در این محل نصب شد. بهگزارش همشهری، حدود 2ماه پیش یکی از شیرهای میدان حر که دچار آسیب جدی شده بود بهمنظور تعمیر و بازسازی از این میدان برداشته شد. بعد از گمانه زنیهایی مبنی بر تخریب کامل شیرها و انتشار تصاویر مرتبط با آن، برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد که مجسمه تاریخی میدان حر تخریب نشده است. بلکه قالبگیری شده و نمونه جایگزین آن ساخته و نصب خواهد شد. چند روز پیش نیز حجت نظری، عضو کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: ساخت مجسمه این شیر رو به اتمام است و در روزهای آینده نصب خواهد شد. در سالهای دهه۸۰ شمسی، شیرهای اطراف میدان حر (باغشاه) که با فایبرگلاس قالبگیری و درون آنها با سیمان پر شده بود به میدان اضافه شدند. این مجسمهها آسیب دیده بودند و در معرض تخریب قرار داشتند. بهدلیل اینکه جنس لایه رویی آنها از فایبرگلاس بود، تغییرات جوی و آب و هوایی سبب شده بود تا بدنه آسیب ببیند و ترک بردارد.
دیروز همچنین معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد که مجسمههای ایرانشهر سرقت نشدهاند. شاپور دیوسالار با بیان اینکه آثار پارک خانه هنرمندان به دلیل برخی آسیبها که نتیجه گذر زمان است، مرمت و بهسازی میشوند، گفت: «در این مجموعه ۲۷مجسمه وجود دارد که هر کدام در دورههای مختلف و بر اساس سفارشات متعددی که به هنرمندان داده شده، اجرا و نصب شدهاند؛ به همین خاطر آثار از نظر متریال نصب و حتی نحوه جانمایی بسیار متفاوت هستند تا جایی که برخی از آثار دارای پایههای سنگی و برخی بتنی هستند.» او با اشاره به خبر منتشر شده در یکی از رسانهها، مبنی بر سرقت آثار پارک هنرمندان، گفت: «متأسفانه برخی از اطلاعرسانیها، صرفاً در راستای جذب مخاطب و جو سازی است. بدیهی است که یک رسانه پیش از انتشار اخبار نیاز به بررسی درست در مورد موضوع مورد نظر دارد اما به نظر میرسد که این رسانه، حتی درباره این رویداد از مسئولان پارک و خانه هنرمندان نیز، چیزی جویا نشده است. این در حالی است که با یک جستجوی ساده در سایت سازمان زیباسازی، خبرنگار آن رسانه محترم، به راحتی میتوانستند خبری را که مبنی بر آغاز مرمت این مجموعه است مشاهده کنند یا حداقل با مسئولان خانه هنرمندان، پیش از انتشار این خبر صحبت کنند اما متأسفانه به نظر میرسد که بازار شایعه سازی بسیار پر رونق تر از اطلاع رسانی درست است.» دیوسالار درباره دلایل مرمت آثار این مجموعه هم گفت: «یکی از عمده مشکلات مجسمههای این مجموعه، آثاری است که به شکل غیر اصولی در داخل چمن و فضای باغچه نصب شدهاند. این نوع آثار به دلیل قرار گرفتن در معرض، آبیاری باغچه اغلب دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شده، به همین خاطر علاوه بر مرمت نیازمند جا به جایی و جانمایی مجدد نیز هستند. به عنوان مثال مجسمه «نیلبک زن» کار استاد ایرج محمدی از داخل باغچه که به دلیل وجود درختان بلند در معرض دید نبوده، به روبهروی خانه تئاتر ایرانشهر منتقل شده است و همچنین مجسمه «تندیس عشق» کار شیخ الحکما هم به همین منوال در دستور جابهجایی قرار دارد و هیچ مجسمهای به سرقت نرفته است. یکی دیگر از مسائلی که در این پروژه به آن توجه شده، یک دست سازی پایههای مجسمههای موجود در این مجموعه است. به همین خاطر تصمیم گرفته شده که همه پایهها از جنس بتن اکسپوز اجرا شوند.»
شیر به میدان حر بازگشت
در همینه زمینه :