• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135223
+
-

استقرار نیروهای تاجیکستان در مرز افغانستان

جهان‌نما
استقرار نیروهای تاجیکستان در مرز افغانستان

همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان، دولت تاجیکستان اعلام کرد که 20هزار سرباز خود را در نوار مرزی با افغانستان مستقر می‌کند.
رئیس‌جمهور تاجیکستان اعلام کرد که بسیج نیروهای نظامی این کشور با هدف تقویت امنیت نواحی مرزی با همسایه جنوبی انجام شده است. امام علی رحمانف همچنین از کشورهای همسایه یعنی روسیه، ازبکستان و قزاقستان درخواست کمک کرده است. روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که درصورت نیاز، آماده اعزام نیرو به مناطق مرزی میان تاجیکستان و افغانستان است.
تصمیم اخیر درباره تامین امنیت در نوار مرزی میان دو کشور پس از آن اتخاذ شد که نیروهای امنیتی افغان در ولایت بدخشان طی درگیری‌های روزهای اخیر نتوانستند در مقابل حملات طالبان مقاومت کنند و مجبور به عقب‌نشینی به سمت خاک تاجیکستان شدند. طبق اعلام دولت تاجیکستان، هزار و 37نیروی امنیتی افغانستان، شامل نیروهای مرزبانی، پلیس و ارتش، از شهرهای مرزی در بدخشان گریخته و وارد خاک این کشور شده‌اند. تاجیکستان براساس اصل حسن همجواری، مانع ورود سربازان افغان به خاک خود نشده است. طبق گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، طی 24ساعت گذشته کنترل 6شهرستان دیگر از ولایت بدخشان به‌دست طالبان افتاده است. منابع محلی در 5شهرستان دیگر در ولایت‌های قندهار، هلمند و پروان به تلویزیون طلوع از عقب‌نشینی نیروهای دولتی از شهرهای خود خبر داده‌اند. نمایند‌گان ولایت بدخشان در مجلس گفته‌اند که وضعیت امنیتی در این منطقه بحرانی است و درگیری‌ها تا حومه‌های شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان، رسیده‌ است. طالبان تلاش دارد در درگیری‌های اخیر در مناطق مختلف، مراکز ولایت‌ها را تحت کنترل بگیرد؛ هدفی که تاکنون محقق نشده است. دولت افغانستان اعلام کرده سقوط مراکز ولایت‌ها، خط قرمز ارتش است. ارتش نیروهای ویژه خود را برای بازپس‌گیری شهرستان‌های بدخشان و جلوگیری از سقوط فیض‌آباد به این منطقه اعزام کرده است. مطابق برآورد رسانه‌های افغانستان، گروه طالبان طی 2‌ماه اخیر دست‌کم ۱۳۰شهرستان را تصرف کرده است. در مقابل، ارتش افغانستان موفق شده کنترل ۱۵شهرستان را از دست طالبان خارج کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید