• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134899
+
-

مسجدجامعی در آیین رونمایی از نشریه مردم‌نامه:

تاریخ‌زدایی از زندگی مردم تبدیل به رویه شده است

تاریخ‌زدایی از زندگی مردم تبدیل به رویه شده است

همزمان با رونمایی از شماره جدید نشریه مردم‌­نامه، جلسه‌ای در انجمن حکمت و فلسفه تشکیل شد.
به گزارش همشهری، در این نشست احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در سخنانی به ارتباط تاریخ و زندگی روز مردم پرداخت.
او در بخشی از سخنان خود گفت: نکته‌ای که در مباحث امروز کمتر به آن توجه شده این است که از زندگی مردم تاریخ‌زدایی می‌کنیم؛ به‌عبارت دیگر، تاریخ از زندگانی مردم دور شده و در برنامه‌ها تمایل و خواستی برای بازآفرینی و بازسازی آن وجود ندارد و مسائل و مشکلات اقتصادی، زمان و توان لازم برای احیای این مسئله را کاهش داده است، ولی نباید نقصان و کم‌کاری نهادهای آکادمیک و شهری را نادیده گرفت.
مسجدجامعی با اشاره به اینکه این مکان باید پیوندی بین مردم و مراجعان و مجموعه همکاران این مؤسسات با تاریخ برقرار کند، گفت: باید خانه یا ساختمان فرهنگی که به‌عنوان زیستگاه اصلی افراد تلقی می‌شود و آدمیان با آن خاطره دارند برای مردم بازگو شود؛ زمانی که نسبت مردم با خانه، ساختمان، خیابان، محله و محیط فرهنگی ساکنان بازگو شود، در ایجاد تقویت انسجام مؤثر است و اینجا می‌توانیم صحبت از مردم کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تجربه تهرانگردی تصریح کرد: تهران‌گردی‌های ما نشان داد که نسبت به مردم خودمان آگاهی کمی داریم؛ به تعبیر دیگر در حوزه تاریخ کمتر به شناخت محلات و مردم پرداخته‌‌ایم؛ شاید خیلی‌ها وقتی به طبقه‌بندی و نسبت‌سازی‌ حضور و جایگاه زنان در تهران می‌پردازند، خط معناداری بین شمال و جنوب شهر بکشند؛ درحالی‌که آنها نمی‌دانند در همین محله دروازه غار خانمی نزدیک به 40سال مسئولیت مسجدی را برعهده داشت که در نوع خود بی‌نظیر است.
مسجدجامعی در ادامه افزود: به‌نظر می‌رسد که در ابتدا باید از پژوهش‌های خشک آکادمیک و نظری و منبع‌محور که در بهترین حالت چندین خواننده انگشت‌شمار دارد، به بازگویی تاریخ نزدیک به زبان و بیان مردم روی آورد. پس باید حداقل از بخشی از تاریخ به مثابه پژوهش‌های آکادمیک گذر کرد تا بدین‌ترتیب پیوندی بین تاریخ و مردم برقرار شود و تاریخ وارد زندگی روزمره شود.
وی در پایان تصریح کرد: بنابراین باید تاریخ را وارد زندگی مردم کرد؛ البته این نکته مغفول نماند که بیشترین حساسیت در ممیزی کتاب در حوزه تاریخ معاصر و رمان است که در روایتگری منشا مشترک دارند. به هر حال، مردم‌نامه باید در ابتدا تعریف دقیقی از مردم ارائه دهد، سپس سعی کند به‌صورت مستقل و مردمی اداره شود و از وابستگی به نهادهای رسمی اجتناب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید