• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134898
+
-

روزشمار برای پایان 46پروژه پایتخت

بررسی مهم‌ترین پروژه‌های بزرگراهی و خیابانی شهر تهران که به‌زودی تعدادی از آنها به بهره‌برداری می‌رسند

گزارش
روزشمار برای پایان 46پروژه پایتخت

محمد سرابی- خبرنگار

اکنون تقریباً تمام پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که از دوره‌های گذشته در حوزه فنی‌وعمرانی شهر تهران باقی مانده بود به اتمام رسیده است، ولی همچنان ۴۶ پروژه بزرگ عمرانی در سطح معاونت فنی و عمرانی در دست اجراست؛ پروژه‌هایی که برخی از آنها به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند، اما تعدادی دیگر به دلیل محدودیت‌های منابع در دوران کرونا  از برنامه‌های زمانبندی عقب هستند و عملیات تکمیل آنها باید سرعت بیشتری بگیرد.به گزارش همشهری، بیش از ۳۰پل، بزرگراه، تونل و راه و باند طی 4سال گذشته در شهر تهران اجرا شده و 11پروژه ساخت و بازسازی ساختمان و محوطه‌ تاریخی به پایان رسیده است. در ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری و با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی پروژه‌های عمرانی با نگاه جدید ارزیابی شد و بخشی از آنها که پیشرفت بیشتری داشت و منجر به استفاده عمومی می‌شد در اولویت قرار گرفت. همزمان پروژه‌های عمرانی کلان نیز ادامه پیدا کرد که بخشی از آنها تا پایان شهریور‌ماه یا تا  آخر سال به بهره‌برداری  می‌رسد. البته چند پروژه‌ای هم  وجود دارد که آخر همین‌ماه به بهره‌برداری خواهند رسید.

خیابان 35متری افتخاری
بزرگراه امام علی حدود 35کیلومتر طول دارد و از شمال‌شرق پایتخت یعنی بلوار ارتش در دارآباد شروع شده و در نقطه جنوبی یعنی بزرگراه تندگویان به پایان می‌رسد. تملک و تخریب املاک معارض و ساخت بزرگراه امام علی چنددهه قبل آغاز و قسمت‌هایی از آن ساخته شد، اما هیچ یک از بخش‌ها به هم پیوسته نبودند که در سال 92با اتصال این قسمت‌ها در مناطق1، 7، 8، 13، 14، 15و20به اتمام رسید، اما یک قسمت در بخش شمالی این بزرگراه شامل اتصال به خیابان 35متری افتخاری همچنان نیمه‌کاره باقی‌مانده است. کامل نشدن این بخش از پازل سبب ایجاد ترافیک در خیابان‌های محله دارآباد شده و از این‌رو یکی از مطالبات مردم رفع این مشکل و دسترسی آنها به بزرگراه امام علی است؛ بنابراین قرار شد از طریق اتصال خیابان 35متری افتخاری مشکل موجود رفع شود و سال 95هم کلنگ این کار به زمین زده شد، اما وجود موانعی چون معارضان توقف پروژه را در پی داشت. حال تنها عملیات نهایی مثل زیباسازی و خط‌کشی باقی‌مانده و گفته می‌شود که پروژه اواخر تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س)
75درصد از عملیات اجرایی فاز نخست پروژه احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان تیر به سرانجام می‌رسد. فاز نخست پروژه احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) شامل 2مقطع اجرایی در مناطق 17و 18هریک به طول حدود 3کیلومتر است. مقطع اجرایی موجود در منطقه 17در فاصله میدان شهدای مدافع حرم تا بزرگراه آیت‌الله‌سعیدی قرار دارد، مقطع اجرایی موجود در منطقه 18نیز در بخش حدفاصل بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا خیابان الغدیر واقع است و مساحت هر یک از این مقاطع اجرایی به 15000مترمربع می‌رسد. مسیر پیاده‌روی برای هدایت شهروندان کم‌بینا و نابینا و مسیر ویژه دوچرخه و فضای سبز از مهم‌ترین فضاهای شهری در حال اجرا در فاز نخست باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) است. تاکنون بیش از 2100متر طول مسیر پیاده‌روی و بیش از 2600متر طول مسیر دوچرخه‌سواری در این فاز از پروژه به اجرا درآمده و نوار درنظر گرفته شده برای توسعه فضای سبز نیز متناسب با مسیرهای مذکور به مرحله اجرا رسیده است.
پروژه احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) که در ابتدا شارباغ نام داشت، پس از انتقال خط راه‌آهن تهران- تبریز به زیرزمین در سال 1392، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی 9کیلومتر و عرض متوسط 30متر با وسعت حدود 27هکتار تعریف شده است.

بزرگراه شهید بروجردی
کاهش حجم ترافیکی منطقه 18چند سالی می‌شود که باعث شده تا احداث پروژه بزرگی به نام بزرگراه شهیدبروجردی کلید بخورد. به همین منظور با توجه به نقاط جاذب سفر به‌ویژه در محدوده بازار آهن و تسهیل تردد ساکنان منطقه و براساس اسناد بالادستی طرح بزرگراه ۷۶متری شهیدبروجردی به طول تقریبی ۵کیلومتر و ۶ تقاطع غیرهمسطح در دستور کار قرار گرفته است. این پروژه  در بخش‌هایی همپای برنامه و در بخش‌هایی عقب‌تر از پیش‌بینی‌ها در حال انجام است. اقدام اصلی در این پروژه احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و اتصال ترافیکی برون شهری از جنوب به شمال و غرب و مرکز شهر و در نتیجه کاهش زمان سفر است. جمع‌آوری آب‌های سطحی از جاده قدیم کرج تا سعید‌آباد به مسیل کن، تامین دسترسی کاربری از طریق کوتاه‌ترین مسیر به فرودگاه امام خمینی (ره) و ارتقای دسترسی‌های اصلی و فرعی در منطقه 18هم از دیگر اهداف این پروژه است. ساخت بزرگراه شهیدبروجردی در مجموع 69درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخشی از آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد. در این بین عملیات عمرانی در فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی در تمام مقاطعی که با معارض ملکی مواجه نیست، ادامه دارد و اقداماتی از قبیل زیرسازی و روسازی و نیز اجرای شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی طبق برنامه پیش می‌رود. گفته می‌شود ساخت این بزرگراه حد فاصل خیابان شهید مهتدی تا میدان جانبازان ۷۱درصد پیشرفت دارد و تا مرداد برای استفاده شهروندان به
بهره‌برداری می‌رسد.

فاز 2تقاطع غیرهمسطح باقرشهر
تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم، علاوه بر یک پل روگذر جنوب به غرب، شامل یک زیرگذر رفت و برگشت (شرق به غرب و غرب به شرق) و
۲ دوربرگردان جنوب به جنوب و شمال به شمال است. آنچه در سال‌های گذشته افتتاح شد شامل پل روگذر جنوب به غرب و پل کندروی شمال به جنوب تقاطع (سقف زیرگذر) بود. حال با توجه به عبور جاده قدیم تهران- قم از مرکز شهر باقرشهر، اجرای فاز 2تقاطع غیرهمسطح هم در دستور کار قرار گرفته تا ضمن بهبود وضعیت ترافیکی شهر باقرشهر، باعث افزایش ایمنی وسایل نقلیه‌ای شود که از محور جاده قدیم قم به‌عنوان شاهراه ارتباطی شهر تهران با شهرهای مرکز و جنوب کشور عبور می‌کنند. اهداف پروژه که تا‌کنون در مجموع نزدیک به 90درصد پیشرفت فیزیکی داشته، شامل حذف سه‌راه همسطح باقرشهر و چراغ‌های راهنمایی مربوط به آن، تسهیل در ترافیک عبوری جاده قدیم تهران - قم و جلوگیری از تداخل ترافیک مراجعین بهشت زهرا(س) در محل سه‌راه باقرشهر با مسیر تهران - قم است. پیشرفت عملیات اجرایی فاز دوم پروژه احداث بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم از مرز ۸۳ درصد فراتر رفته است.

2فاز بزرگراه شهید نجفی‌رستگار
بزرگراه شهید نجفی‌رستگار، بزرگراهی قدیمی به قدمت ۱۲ سال است که در 3دوره مختلف مدیریت شهری دست به‌دست شد تا درنهایت فاز نخست آن در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد. هم اکنون فاز نخست و دوم این پروژه تکمیل شده و 2فاز دیگر (سوم و چهار) باقی‌مانده است. این پروژه از 4فاز تشکیل شده که فاز نخست به طول حدود ۲کیلومتر از حدفاصل بزرگراه آزادگان تا پل شهید مزینانی، فاز دوم به طول ۴کیلومتر و ۷۰۰ متر از حد فاصل بزرگراه امام علی(ع) تا امام رضا(ع)، فاز سوم شامل ساخت 2پل در انتهای شرقی بزرگراه و فاز چهارم شامل مسیرهای کندروی شمالی و جنوبی پروژه است. پس از روی کارآمدن مدیریت شهری پنجم، برای راه‌اندازی کامل پروژه باید بیش از هزار و ۲۰۰ پلاک ثبتی که بیشتر آنها املاک مسکونی هستند، خریداری می‌شد. نیمی از این املاک در گذشته خریداری شده اما خریداری‌ پلاک ثبتی‌ها به‌صورت هدفمند نبوده است و طی 2سال و نیم گذشته برنامه‌ ‌دقیق‌تری برای خریداری این املاک در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن تکمیل فاز نخست بود. در نتیجه مسیرهای تندرو به انضمام مسیر کندروی جنوبی در فاصله تقاطع بزرگراه آزادگان تا خیابان شهیدمزینانی در آذر سال ۱۳۹۸ در اختیار شهروندان قرار گرفت. فاز دوم پروژه  نیز در زمستان ۱۳۹۹ افتتاح شد. این پروژه در مجموع 53درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شهروندان در انتظار بهره‌برداری از فازهای سوم و چهارم آن هستند.

تقاطع غیرهمسطح ثامن
تقاطع ثامن که در محل تلاقی بزرگراه‌های امام رضا(ع) و شهید نجفی‌رستگار قرار دارد، دارای ۵پل روگذر و یک مسیر زیرگذر است. پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه امام رضا(ع) تنها پل این تقاطع غیرهمسطح است که زیر بار ترافیک رفته است. از میان ۳دستگاه پل طراحی شده برای تامین دسترسی شرق بزرگراه امام رضا(ع) به جنوب بزرگراه شهید نجفی‌رستگار، یک دستگاه پل به طول ۲۲۵ متر در سال‌های گذشته اجرا شده بود. اکنون یک پل ۳دهانه به طول ۱۱۰ متر در مرحله قالب‌بندی و آرماتور‌بندی قرار دارد و بتن‌ریزی یک پل تک‌دهانه به طول ۶۰ متر نیز در حال اجراست. پیشرفت عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح ثامن به ۸۸ درصد رسیده است و در صورتی که این تقاطع راهگشای ترافیکی تا پایان تابستان امسال به بهره‌برداری برسد، ارتباط بزرگراه امام رضا(ع) با بزرگراه‌های شهید نجفی‌رستگار و آزادگان برقرار می‌شود.

پل سبز زندگی (گیشا)
عملیات ساخت پروژه «پل سبز زندگی» پس از یک‌سال تعویق، با هزینه کلی ۱۴۰ میلیارد تومانی، ادامه خواهد یافت. تابستان ۱۳۹۸ پل قدیمی گیشا در محله کوی نصر برچیده شد تا پروژه‌ای متشکل از 3فاز آغاز شود. قرار بر این بود که ساخت پل از خردادماه ۱۳۹۹ آغاز شود، اما به‌علت کاهش درآمدهای شهرداری تهران به دنبال کرونا و کاهش بودجه‌های عمرانی به تعویق افتاد. از سوی دیگر براساس ایده اولیه قرار بود که قسمت‌هایی از پل قدیمی «گیشا» پس از تقویت، مجددا نصب شود، اما با توجه به بررسی‌های انجام شده، پل دیگری به‌منظور جایگزین کردن ایده اولیه پل سبز زندگی طراحی و ساخته و در این محل نصب می‌شود که احتمالا در آن از تعدادی از قطعات پل قدیمی گیشا استفاده می‌شود. طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰ این پروژه باید امسال آغاز شود و تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد. برآورد مبلغ مشارکت در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۰ میلیارد تومان و برآورد کل مبلغ مشارکت ۱۴۰ میلیارد تومان است.

ارتباط میان شریان‌های ترافیکی
جدا از پروژه‌های عمرانی بزرگ، برخی از پروژه‌های عمرانی شهر تهران که بیشتر شامل اتصالات ترافیکی بین شریان‌های بزرگ شهر هستند، در مراحل اجرایی قرار دارند. پل تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با خیابان خاوران، زیرگذر تقاطع بزرگراه‌های شهید نواب با شهید تندگویان و همینطور پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام از این دست پروژه‌ها هستند. طرح‌هایی مانند توسعه و اصلاح بخشی از کانال فرحزاد در محدوده مرزداران و دیگر پروژه‌هایی که با انتقال آب‌های سطحی ارتباط پیدا می‌کنند نیز همچنان دنبال می‌شوند. تعداد زیادی پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی  دیگر هم در حال اجراست که امید می‌رود تا پایان سال تکمیل شوند.

مکث
پلازای میدان امام خمینی (ره) تا پایان شهریور تکمیل می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به تکمیل برخی پروژه‌های عمرانی ازجمله پلازای میدان امام خمینی و میدان جانبازان تا پایان شهریور‌ماه گفت: در فرصت باقیمانده مهم‌ترین برنامه ما تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و تحویل آن به شهروندان است. صفا صبوری‌دیلمی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات پیش‌روی معاونت فنی در ماه‌های باقیمانده از مدیریت شهری دوره پنجم گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شماری از پروژه‌های نیمه‌تمام را تا پایان شهریور تکمیل خواهیم کرد. پروژه زیرگذر گلوبندک یکی از مواردی است که باید تا پیش از پایان این دوره آن را به بهره‌برداری برسانیم؛ البته این پروژه زودتر از شهریور تکمیل خواهد شد. معاون شهردار تهران با اشاره به دیگر پروژه‌‌ها توضیح داد: پروژه میدان جانبازان نیز تا پایان این دوره تکمیل می‌شود. تقاطع میدان جانبازان ازجمله تقاطع‌های غیرهمسطح فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی است و پل اصلی میدان جانبازان به طول ۳۶ متر و عرض ۳۴ متر با هدف برقراری ارتباط شمال و جنوب بلوار اجرا می‌شود. او عنوان کرد: به علاوه پروژه پلازای میدان امام‌خمینی که در احیای بافت تاریخی نقش مؤثری دارد، نیز تا شهریور‌ماه تکمیل می‌شود. پارکینگ امیرکبیر و بخشی از پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) هم تا پیش از پایان این دوره به بهره‌برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید