• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134354
+
-

سرخه زمین ندارد

شهری
سرخه زمین ندارد


اشکان جهان‌آرای ـ خبرنگار

کمبود زمین برای ساخت مسکن یکی از مشکلات مهم کلانشهرهاست. اما شهروندان شهر کوچک و حدود 10هزار نفری سرخه در استان سمنان، بیشتر از شهروندان بسیاری از کلانشهرها با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل سرخه‌ای‌ها چندسال است که برای ساخت مسکن و توسعه شهر با مشکل مواجه هستند؛‎ معضلی که به اعتقاد شهروندان و برخی کارشناسان روند توسعه شهر را با مشکل مواجه کرده و حتی می‌تواند یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن و بیشترشدن آمار مهاجرت باشد.

نیاز به تغییر کاربری
یک شهروند ساکن سرخه به همشهری می‌گوید: «کمبود زمین در سرخه مشکلی نیست که مسئولان از آن بی‌اطلاع باشند. همه می‌دانند شهروندان این شهر از کمبود زمین مورد نیاز برای ساخت‌وساز رنج می‌برند، اما هنوز اقدامی برای بازکردن گره موجود در سرخه انجام نشده است.» 
رضا حسین‌خانی، می‌افزاید: «این وضعیت موجب شده برخی شهروندان و به‌ویژه جوانان طی سال‌های اخیر به فکر مهاجرت از شهر بیفتند و ادامه این روند می‌تواند موجب افزایش مهاجرت از این شهر باشد.»
کاربری کشاورزی زمین‌هایی که در اطراف سرخه وجود دارد، موجب شده است امکان ساخت‌وساز در آنها وجود نداشته باشد. به همین دلیل تا زمانی که اقدامی برای تغییر کاربری این زمین‌ها انجام نشود، عملا مشکل کمبود زمین در سرخه حل نخواهد شد. نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس یازدهم نیز این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «موضوع کمبود زمین اصلی‌ترین چالش سرخه و شهروندان این شهر محسوب می‌شود که برای رفع آن باید هرچه زودتر نسبت به تغییر کاربری اقدام شود.»
عباس گلرو می‌افزاید: «چند قطعه زمین برای حل این مشکل تعیین شده و منتظریم با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، مجوز تغییر کاربری این زمین‌ها صادر شود. این موضوع به دغدغه جدی شهروندان ساکن سرخه تبدیل شده و امیدواریم که پیگیری‌ها برای رفع آن هرچه زودتر نتیجه دهد.»
برخی مسئولان و کارشناسان نیز معتقدند برای حل مشکل کمبود زمین در سرخه باید ساخت شهرکی جدا از شهر به‌صورت مجتمع و متمرکز در دستور کار قرار بگیرد. اما هم‌اکنون در دسترس‌ترین راه، تغییر کاربری زمین‌های چسبیده به محدوده شهر است؛ اقدامی که علاوه بر مسئله تغییر کاربری، یک مانع دیگر هم دارد و آن، چالش مالکیت زمین‌های اطراف شهر است.

چالش مالکیت
مدیرکل راه و شهرسازی سمنان نیز به‌وجود همین چالش اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از مشکلات اساسی ما در شهر سرخه، نبود زمین دولتی در محدوده و حتی حریم شهر است. تنها راه تأمین زمین در شهر سرخه خرید زمین است. پیگیری‌های متعددی برای حل این معضل با خرید زمین در حریم و محدوده شهر داشتیم و تامین اعتبار هم انجام شد، اما مشکل این است که زمین‌های چسبیده به محدوده عمدتا دارای کاربری کشاورزی هستند و مالکان تمایلی به فروش ندارند.» 
حسین دهقان با بیان اینکه زمین‌های داخل محدوده شهر هم به همین شکل است و مالکان تمایلی به فروش ندارند، می‌افزاید: «در هر حال با همکاری فرمانداری، بخش خصوصی و شهرداری و پیگیری‌های انجام‌شده قطعاتی را در 4نقطه مشخص کردیم که برای تأیید زمین به مرکز معرفی شد. همکاران ما نیز از زمین‌ها بازدید لازم را انجام دادند و در حال رایزنی هستیم تا زمین خریداری شود یا بتوانیم با مالکان برای ساخت توافق کنیم.»
این مسئول می‌گوید: «این زمین‌های انتخاب‌شده در مساحت‌های مختلف 8هزار متر و یک‌هکتار هستند که اعتبار مورد نیاز برای خرید آنها تأمین شده و در صورتی که با مالکان به توافق برسیم و راضی به فروش شوند، آماده خریداری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی هستیم. احتمال می‌دهیم که نهایتا تا 2‌ماه آینده خرید این زمین‌ها نهایی شود.»

  
برخی شهروندان و کارشناسان نیز معتقدند که طی چندسال اخیر و از زمانی که سرخه به شهرستانی مستقل تبدیل شد، بعضی اقدامات انجام‌شده مرتبط با مسکن در این شهر مبتنی بر آینده‌نگری نبوده است.
در هر حال همشهریان رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم حالا منتظرند تا نتیجه رایزنی‌های مسئولان و مالکان چند قطعه زمین انتخاب‌شده برای ساخت واحدهای مسکونی در سرخه به سرانجام برسد و بخشی از مشکل کمبود زمین در این شهر رفع شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید